Helluntaiseurakuntien Koulupalvelun koordinaattori Henna Orava: ”Tuhannet oppilaat voivat tulla siunatuiksi"

Joka neljäs oppilas Suomessa oireilee tai sairastuu psyykkisesti kouluvuosiensa aikana, ja seurakuntia tarvitaan yhä enemmän viemään toivoa ja tulevaisuutta koulumaailmaan, sanoo Henna Orava. Hän toimii helluntaiseurakuntien valtakunnallisen koulutyön koordinaattorina sekä Uudenmaan koulutyön kehittäjänä. (Jouni Orava)
Joka neljäs oppilas Suomessa oireilee tai sairastuu psyykkisesti kouluvuosiensa aikana, ja seurakuntia tarvitaan yhä enemmän viemään toivoa ja tulevaisuutta koulumaailmaan, sanoo Henna Orava. Hän toimii helluntaiseurakuntien valtakunnallisen koulutyön koordinaattorina sekä Uudenmaan koulutyön kehittäjänä. (Jouni Orava)

Opettaja ei ollut uskoa, mitä luokassa oli äsken tapahtunut. Savon koulutyön kehittäjä Marjut Lindholm-Holopaisen vetämä koulukiusaamisen vastainen etätunti oli juuri päättynyt. Haastavaan yläkoululuokkaan oli kutsuttu etukäteen lisäopettajia ja koulukuraattori pitämään kuria. Oli varauduttu siihen, että silti tunti jouduttaisiin keskeyttämään häiriökäytöksen takia – mutta turhaan.

 

Tunti imaisi täysin mukaansa, oppilaat kuuntelivat hipihiljaa ja kävivät poistuessaan spontaanisti kameran edessä kiittämässä ”kaikkien aikojen parhaimmasta” oppitunnista.

– Varaamme näitä tunteja heti lisää. Miten tiesitkin puhua täsmälleen sellaisista asioista, joita tässä koulussa ja luokassa on juuri tapahtunut? opettaja ihmetteli.

Vaikka kouluissa ei julisteta tai käännytetä, Pyhä Henki vaikuttaa voimakkaasti ilmapiirin kautta ja auttaa nostamaan esiin oikeita asioita.

 

Helluntaiseurakuntien Koulupalvelun kautta on tarjottu kouluihin vierailuja, oppitunteja ja tukea jo 1970-luvulta lähtien, eikä työ katkennut edes korona-aikana. Vain keinot muuttuivat.

– Etä- ja ulkotunnit, virtuaalivierailut, videot, QR-koodit ja sähköinen opetusmateriaali ovat olleet keinojamme tavoittaa oppilaita koronavuoden aikana. Silti odotamme koko koulupastorien joukolla jo innolla, että tänä syksynä pääsisimme taas paikan päälle kouluihin, Helluntaiseurakuntien Koulupalvelun koordinaattori Henna Orava kuvaa.

Oppituntien kysytyimpiä aiheita ovat koulukiusaamisen vastaisen tunnin lisäksi kristilliseen minäkuvaan, helluntaiherätykseen, globaalikasvatukseen, valintoihin ja päihdevalistukseen liittyvät teemat.

 

Onnistuneen koulutyön taustalla on Henna Oravan mukaan seurakuntien yhteinen näky. Yksi maakunnallisten koulupastoreiden tärkeimpiä tehtäviä onkin varustaa seurakuntia toimimaan aktiivisemmin yhteistyössä alueensa koulujen kanssa. Varustaminen tapahtuu vahvistamalla näkyä, rakentamalla koulutyötiimejä, laatimalla koulutyösuunnitelmia ja kouluttamalla seurakuntia. Tämä mahdollistaa työn moninkertaistamisen.

– Uusimpien tilastojen mukaan jo joka neljäs oppilas Suomessa oireilee tai sairastuu psyykkisesti kouluvuosiensa aikana, koulupsykologit ovat täystyöllistettyjä ja opettajat pulassa oireilevien kanssa. Kouluihin todella tarvitaan seurakuntia apuun jakamaan tulevaisuutta, toivoa ja välittävää sydäntä, Orava painottaa.

 

Oppituntien ja vierailujen lisäksi seurakuntien tarjoama apu voi olla esimerkiksi koulunuorisotyötä, juttuseuraa tai seurakunnan lahjoittamia tsemppistipendejä, lehtiä ja kirjoja. Myös vanhemmilla on mahdollisuus vaikuttaa opetuksen sisältöön ja koulun toimintaan esimerkiksi vanhempainyhdistyksen kautta.

– Koulujen opetussuunnitelman mukaan oppilaita tulee tukea rakentamaan omaa arvopohjaa, Orava muistuttaa.

Parhaimmillaan yhteistyö koulujen kanssa voi kasvaa kumppanuudeksi.

– Se saattaa kuulostaa suurelta tavoitteelta, mutta jo yksikin ihminen, jolla on sydäntä, voi tehdä pienen eleen, joka on merkittävä. Jumala voi moninkertaistaa sen niin, että sadat tai tuhannet oppilaat tulevat siunatuiksi, Henna Orava rohkaisee.

 

Anniina Jakonen




40/201

Tutkimus: Kutsumustyössä myös haittoja
Traumatietoisuutta lasten kohtaamiseen – ViaDia ry panostaa huostaanotettuihin, adoptoituihin ja kotimaastaan paenneisiin lapsiin
Tapaamisia vuosikymmenien jälkeen – Nuorisokuoro on jättänyt monelle lähtemättömän myönteisen jäljen