Fisucraft elävöittää Raamatun kertomuksia

Tältä näyttää maailma, jossa Minecraft-ympäristön pelaajat liikkuvat luontevasti. Kuvassa kristillisen Fisucraftin tuhlaajapoikakertomuksen hahmoja. Kuvakaappaus Markus Kartano
Tältä näyttää maailma, jossa Minecraft-ympäristön pelaajat liikkuvat luontevasti. Kuvassa kristillisen Fisucraftin tuhlaajapoikakertomuksen hahmoja. Kuvakaappaus Markus Kartano
Vuoden kristillinen mediateko -palkinnon tammikuun lopulla vastaanottanut Fisucraft edustaa uudenlaista ajattelua kirkon viestinnässä lapsille ja nuorille.

– Perinteisessä kirkon viestinnässä lapsille taiteilija lukee Raamatun kertomuksen ja hahmottaa siitä kuvan, ja kirjoittaja kirjoittaa tekstin. Kustantaja laittaa molemmat kansiin ja myy tuotteen lapsen vanhemmille, palkintoperusteissa kerrottiin.

– Fisucraftissa on toisin. Siinä lapsi rakentaa itse oman maailmansa. Hän luo Raamatun kertomuksista kolmiulotteisen todellisuuden, johon hän osallistuu aktiivisena toimijana reaaliajassa. Tai hän rakentaa kirkon, kokoaa taloja, pystyttää torneja. Tai suorittaa jonkin tehtävän. Etsii vaikkapa Jeesuksen aasin ja lähettää siitä selfien toisille.

Kiinnostusta kerhoissa

Fisucraft kiinnostaa todennäköisesti niitä vanhempia, joiden lapset viettävät aikaa suositussa Minecraft-pelimaailmassa. Fisucraft lanseerattiin maaliskuussa 2015, ja siitä alkaen sitä on käyttänyt noin 2 200 eri pelaajaa.

Kysymyksessä ei siis ole vielä massoja tavoittava tuote, mutta etenkin palkitsemisen jälkeen kiinnostus Fisucraftia kohtaan on noussut.

Kirkon lapsityössä päiväkerhoilla on tärkeä merkitys, ja juuri niiden piiristä Helsingin luterilaisten seurakuntien verkkopastorin Markus Kartanon mukaan on pelistä oltu kiinnostuneita.

– Verkkosivujen kautta olemme saaneet joitakin käyttäjäpalautteita. Niissä on arvostettu juuri sitä, että pääsee rakentamaan itse, Fisucraftia itsekin kehittänyt Kartano kuvailee.

Monipuolinen pelimaailma

Minecraft on 2010-lukuinen pelimaailma, jossa tietokone voi generoida eli luoda pelaajalle periaatteessa rajattoman suuren maailman, jossa tämä liikkuu, valmistaa esineitä, kaivaa, seikkailee, taistelee, viljelee, kasvattaa eläimiä ja rakentaa rakennuksia.

Minecraft on ”tuonut takaisin” ruuduille ensinäkemältä kömpelöt, laatikkomaiset hahmot ja muut objektit. Kyetäkseen toimimaan rajattomana Minecraft-maailma ei voisikaan olla graafisesti kovin viimeistellyn näköinen.

Pelaaminen on mahdollisuus ja haaste

Pääsiäisenä Fisucraftiin on tulossa pääsiäisvaellus. Siinä seikkailijat pääsevät kulkemaan Jerusalemin kaupungissa. Tästä palautetta on tullut jo aiemmin: valmiiksi rakennetussa kaupungissa on ollut jännittävää kulkea.

Kirkon lapsityössä tietokonepelaaminen on Markus Kartanon mukaan koettu, jos ei uhkana, niin ainakin haasteena.

– On kyllä aina ollut suuri kysymys, miten tuoda kirkon asiat näkyviin digitaalisessa maailmassa viihtyvälle lapselle.

Kartanon mukaan pelaamista itsessään ei nähdä vain kielteisessä valossa.

– Pelatessa on mahdollista saada onnistumisen kokemuksia, ja nykyisin myös sosiaalisia kokemuksia. Jos asuu esimerkiksi syrjäseudulla, verkossa voi saada kavereita.

Kartanon mukaan aikuisen on hyvä säilyttää kosketus lapsen pelien maailmaan.

– Kannattaa kysyä ja olla kiinnostunut lapsen peleistä. Lapsi kyllä yleensä näyttää ja kertoo niistä mielellään. Samalla luodaan turvallisuutta, kun vanhempi on mukana lapsen elämässä tässäkin asiassa.


Anssi Tiittanen


34/2016Sateet

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja