Maanantai 8. maaliskuuta.
Nimipäivää viettää Vilppu
Julkaistu 12.2.2021 07:20

Koronapandemiaa koskeva lausunto Pohjoismaiden helluntaiyhteisöltä

Olemme parhaillaan keskellä pandemiaa, joka aiheuttaa suurta ahdistusta niin yksilöille kuin yhteiskunnille. Koronaviruksesta johtuen paljon ihmisiä on kuollut eri puolilla maailmaa, ja sen seurauksena on muuten kärsitty mittavista menetyksistä.

Helluntaijohtajina haluamme rohkaista kaikkia pysymään kärsivällisinä ja asennoitumaan terveesti koronatilanteeseen. On tärkeä käyttää hengellistä harkintaa ja kyseenalaistaa erilaisia ilmestyksiä, profetioita ja salaliittoteorioita, jotka aiheuttavat ihmisissä pelkoa ja eristäytymistä. Tässä tilanteessa kristittyjen tulee ennen muuta keskittyä kertomaan ilosanomaa ahdistuneille ihmisille ja välittämään heille lohdutusta. Jumala on kanssamme myös koronajan keskellä. Toivomme on kiinnitetty Häneen, joka on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Jeesus Kristus on lähellämme nyt ja tulevaisuudessa. Hän on kaikkitietävä. Siksi voimme luottaa Häneen, eikä pelon tarvitse lamaannuttaa meitä.

Joidenkin kristillisten toimijoiden, jotka katsotaan kuuluvan helluntai-karismaattiseen liikkeeseen, täytyisi arvioida kriittisesti tapaa, jolla ne edistävät erilaisia profetioita ja salaliittoteorioita. Yksikään merkittävä profeetallinen ääni ei osannut ennakoida koronaviruksen tulemista. Siksi kehotamme sellaisia profeettoja, jotka nyt käyttävät voimavaroja pelotellakseen ihmisiä viruksen seurauksilla ja varoittelevat ottamasta rokotetta, olemaan varovaisempia. Maailma ja seurakunta tarvitsee kyllä profeetallista ääntä, mutta ei ”YouTube-profeettoja”, jotka eivät ole kenellekään toiminnastaan vastuussa.

Pyydämme Pohjoismaiden helluntaiseurakuntia ennen muuta rukoilemaan ja toimimaan lähimmäisenrakkauteen eikä pelkoon perustuen. Rukoukseen omistautumista ja terveysviranomaisten suositusten seuraamista ei pidä asettaa vastakkain. Poliittiset johtajat eivät taistele seurakuntia vaan virusta vastaan.

Meidän allekirjoittaneiden kohdalla tämä merkitsee, että me tulemme noudattamaan maittemme terveysviranomaisten suosituksia niin pitkään kuin se on välttämätöntä ja tulemme vuorollamme ottamaan myös COVID-19-rokotteen. Samalla aiomme edelleen jatkaa rukousta ja valvomista omassa kutsumuksessamme sekä palvella Jumalaa huolehtien ympärillämme olevista ihmisistä.

11.2.2021

Daniel Alm, Ruotsi

Øystein Gjerme, Norja

Aron Hinriksson, Islanti

Dan Sørensen Jacobi, Tanska

Mika Yrjölä, Suomi

Helluntaikirkon uusi johtaja Helena Korhonen: ”Kohtaaminen on tulevaisuuden ydintaito”
Help ry – kaksi vuosikymmentä helluntaiseurakuntien työntekijöiden asialla
Sattumaa vai suunniteltua? Jumalauskon perusteita arvioimassa
Keravan helluntaiseurakunnassa kokoonnutaan ryhmissä – iso rakennus luo mahdollisuuksia
       www.facebook.com/ristinvoitto/

Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016

Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!