Keskiviikko 22. tammikuuta.
Nimipäivää viettää Visa
Julkaistu 15.1.2020 11:45
Uusi tapa kirjallisuuden esilläpitoon

Jyväskylässä kokeiltiin pop up -myymälää

Kirkon avoimessa aulassa toiminut kirjamyyntipiste kiinnosti seurakuntalaisia. Kuva: Joonas OjalaPop up -myymälät ovat tilapäisesti toimivia kauppoja, kahviloita, ravintoloita ja elämyksiä tuottavia liikkeitä. New Yorkista alkunsa saanut pop up -ilmiö on levinnyt nopeasti myös Suomeen.

 

Jyväskylän uudessa Helluntaikirkossa kokeiltiin joulukuussa kristillistä pop up -kirjamyymälää hyvin tuloksin. Kirkon avaraan aulaan pystytetty myyntipiste palveli ihmisiä useissa tilaisuuksissa, myös seurakunnan joulujuhlissa.

 

– Kirjavalikoima oli tarkkaan harkittu, kohdennetumpi ja uutuuskärkiin keskittyvä. Myyntipisteen paikka kirkon aulassa oli erinomainen ja huomattiin hyvin, pop up -myymälää hoitanut Kimmo Liimatainen kertoo.

 

 

Seurakunnalle vaivaton tapa

Vaikka Jyväskylän uudessa kirkossa ei ole enää kiinteää kirjamyymälää, hengelliselle kirjallisuudelle nähdään olevan tarvetta. Siksi pop up -tyyppinen kirjamyyntikokeilu kiinnosti seurakunnan johtoa.

 

– Tämä oli seurakunnalle vaivaton tapa auttaa ihmisiä hyvien kirjojen äärelle joulusesongin alla, Jyväskylän helluntaiseurakunnan johtava pastori Esa Hyvönen sanoo.

 

– Pop up -myymälä on hyvä ja nykyaikainen mahdollisuus pitää esillä hengellistä lukemista, ilman, että seurakunnan täytyisi hankkia itselleen kirjavarastoa.

 

Myös muille pastoreille jäi kokeilusta myönteinen kokemus.

 

– Se vastasi hienosti kirjamyynnin tarpeeseen ja virkisti samalla myös seurakunnan aulaelämää. Moni sai pop up -myymälästä hyviä kotiinviemisiä, pastori Kenneth Karppinen kuvailee kokeilun antia. Hänen mielestään pop up -myymälä sopii hyvin seurakuntiin, joilla  ei ole omaa kiinteää kirjamyyntiä.

 

– Tämä toimintatapa tarjoaa kevyet puitteet ”painavalle” materiaalille. Hyvä hengellinen kirjallisuus hyödyttää aina seurakuntaa, Karppinen uskoo.

 

 

Kirjallisuustyö murroksessa

Aikamedian toimitusjohtaja Vesa Halosen mukaan kirjamyymälöiden hoitaminen on monissa seurakunnissa voimakkaassa murroksessa.

 

– Seurakunnan johto joutuukin nyt miettimään, mikä merkitys kirjallisuustyöllä on jatkossa seurakunnan hengelliselle toiminnalle ja miten sitä tulisi hyödyntää esimerkiksi  opetustehtävän tukena ja helluntaiidentiteetin vahvistajana, Halonen pohtii.

 

Jyväskylässä sovittiin pop up -myymälän pystyttämisestä tiettyihin erityistilaisuuksiin, kuten Kongo-iltaan ja joulujuhliin. Halosen mukaan määräaikaisesta myymälästä voisi tulla käyttökelpoinen toimintamalli myös muille seurakunnille.

 

 

– Erilaiset teematilaisuudet ja juhlat ovat hyviä toteuttamispaikkoja tilapäiselle kirjamyymälälle, Kimmo Liimatainen vahvistaa.

 

 

Kokeilu saa jatkoa

Pastoreilla on usein ratkaiseva vaikutus siihen, miten kirjallisuutta hyödynnetään seurakunnan toiminnassa. Kun esimerkiksi pastori Kenneth Karppinen nosti puheessaan esiin Näin Jumala löysi minut -evankelioimiskirjan, se loppui Jyväskylän pop up -myymälästä heti tilaisuuden jälkeen.

 

Karppisen mukaan Jyväskylän pop up -kokeilulla oli sekä seurakuntaa että Aikamediaa siunaava vaikutus.

 

– Suosittelen ehdottomasti hyödyntämään ja kehittelemään ideaa myös jatkossa, hän sanoo.

 

Johtava pastori Esa Hyvönen suunnitteleekin jo pop up -myymälän uutta toteuttamista.

 

– Seuraavalla kerralla valmistaudumme asiaan vielä paremmin ja mietimme etukäteen myös kirjoja, joita nostamme esiin seurakuntalaisille hyödyllisenä lukemisena, Esa Hyvönen lupaa.

 

 

Leevi Launonen



Jaa
Kirkko maallistuvassa maailmassa
Intialaiset kiittävät lähetyssaarnaajia
”Kulttuurierot tuovat  tuplasti ongelmia ja hyvää”
Sairaalapappi on läsnä ilon ja kaipauksen hetkellä
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!