Tiistai 23. lokakuuta.
Nimipäivää viettää Severi, Severin, Sören
Julkaistu 5.8.2015 13:49

Säästöjen etiikka

Suomi käy parhaillaan mittaviin säästötalkoisiin. Budjettileikkaukset koskettavat kaikkia jollakin tavalla. Kovatkin päätökset ovat ymmärrettäviä silloin, kun realiteetit vaativat lainalla elämisen lopettamista.

 

Rahan niukkuus ulottuu myös seurakuntiin ja yhteisiin yhdistyksiin. Taloudellinen epävarmuus leviää ja tarttuu helposti, vaikka uhrimieli olisikin pysynyt samana. Mielialat saattavat mennä suotta synkälle puolelle. Tämä voi johtaa harkitsemattomiin linjauksiin. Olisi helppo painaa paniikkinappulaa ja talouden nimissä säästää juustohöylällä. Vaikka euro konsultoi kovilla arvoilla, kristillinen näkökulma talouteen on erilainen kuin ekonomistien talousdoktriinit.

 

Luukkaan evankeliumi esittää Jeesuksen sorrettujen ja hyljeksittyjen vapahtajana. Hän meni sellaisten ihmisten luo, joilla oli vaikeuksia. Raamattu on köyhien kirja profeetoista Ilmestyskirjaan saakka. Jumala katsoo niiden puoleen, joilla ei ole mitään.

 

Säästäminen niiltä, joilla ei ole muutenkaan mitään, ei ole kristillisen etiikan mukaista. Kehitysyhteistyön rajut leikkaussuunnitelmat ovat esimerkki kaikista köyhimpien väheksymisestä. Poliittisen konsensuksen nimissä ei pidä tehdä eettisesti vääriä ratkaisuja. Se tie ei tuo Suomelle siunausta.

 

Jumalan seurakunta on aina pitänyt huolta orvoista ja leskistä. Raamatun maailmassa nämä ihmiset olivat ilman silloista sosiaaliturvaa, sukulaisiaan. Entä ketkä tänään ovat vailla sosiaalista turvaa?

 

Toimeentulotukea aiotaan leikata siitä huolimatta, että Suomi on jo nyt saanut moitteet sen pienuudesta. Seurakunnan katse tuleekin suunnata tämän päivän orpojen ja leskien auttamiseen.

 

Kristuksen seurakunta toimii eri periaatteilla kuin sekulaari yhteisö. Jeesus kutsui omansa heijastamaan hänen sydämensä arvoja. Lisäksi hän antoi Pyhän Hengen viisaudeksi päätöksentekoon.

 

Seurakunnatkin kohtaavat joskus tiukkoja talousaikoja. Siitä ei pidä kuitenkaan hämmentyä. Paavalikin sanoi, että hän tuntee sekä köyhyyden että hyvinvoinnin.

 

Niukkuuden aikoina johtajia kutsutaan rohkeisiin päätöksiin, jotka ovat samalla hengellisiä. Pyhän Hengen viisauteen kuuluu uskon henki ja näky työstä. Nämä saavat aikaan myös rahan virtaamista. Seurakunnan talouspäätöksiä ei tehdä talouskurujen tai hallintomiesten viisaudella vaan hengellisen johtamisen viisaudella.

 

Paavali rohkaisi Filippin seurakuntaa sanomalla, että Jumala antaa rikkaudestaan heille kaiken, mitä he tarvitsevat. Ajankohtainen ja kipeä kysymys kuuluukin jokaiselle hyvin toimeen tulevalle: mitä me oikeasti tarvitsemme? Ja voimmeko lopuilla osallistua Jeesuksen seurakunnan kautta tehtävään työhön ja kerätä siten aarteita taivaaseen?

 


Usko Katto

 

Kirjoittaja on Tampereen helluntaiseurakunnan johtaja.



Jaa
Kielimiehen kutsumus
Radio Dei haluaa nyt haastaa kuulijaansa
Kun helluntailaisuus nähtiin uhkana
Tulevaisuus puikoissa
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!