Tiistai 23. lokakuuta.
Nimipäivää viettää Severi, Severin, Sören
Julkaistu 26.8.2015 14:41

Pelastetaan kehitysyhteistyö

Jumala on köyhien asialla, käy selvästi esille Raamatusta. Hän vihaa epäoikeudenmukaisuutta ja antaa siunauksensa niille kansoille ja yhteisöille, jotka toimivat oikein. Uskomme, että Jumala on myös kehitysyhteistyön takana ja varsinkin sellaisen työn, jossa hän saa olla mukana.

Suomen hallituksen kehitysyhteistyötuen leikkaukset ovat mittavat. Suomi on sitoutunut käyttämään bruttokansantuotteestaan 0,7 prosenttia kehitysmaiden tukemiseen. Tuo sitoumus on toteutunut vain lyhyen ajan 1990-luvulla. Ensi vuoden budjettiin suunnitellut leikkaukset pudottavat tason noin 0,35 prosenttiin. Hallituksen mielestä Suomella ei siis ole varaa auttaa kehitysmaiden köyhiä.

Kyse on arvovalinnasta. Ylivelkaantumisen kierteen katkaiseminen ja valtion talouden tasapaino ovat ymmärrettäviä ja oikeita tavoitteita. Mutta kyse onkin siitä, kuka on vastuussa ja kuka maksaa.

On oikeus ja kohtuus, että suomalaiset hoitavat kotipesänsä kuntoon. Kehitysmaiden ihmiset eivät kuitenkaan ole syypäitä Suomen ongelmiin. Totuus on, että Suomella on varaa auttaa maailman köyhiä. Kaikilla mittareilla laskettuna Suomi on yksi maailman rikkaimmista maista. Siksi 0,7 prosenttia pitäisi olla vähintäänkin se, mitä Suomi valtiona antaa tukea kehitysmaiden köyhyyden poistamiseen. Varaa olisi paljon enempäänkin.

Jumala tahtoo, että köyhiä autetaan. Se on myös jokaisen yksilön etuoikeus. Suomen hallituksen leikkaukset eivät vie seurakuntien ja yksilöuskovien siunausta, jos he toimivat oikein. Suurimmalla osalla uskovista on taloudellisesti mahdollista tukea suoraan kehitysmaiden köyhiä. Se tapahtuu turvallisesti muun muassa suomalaisten kristillisten järjestöjen kautta. Uskova voi esimerkiksi ottaa kummilapsen. Apu menee perille luotettavasti ja tehokkaasti.

Tulevana syksynä on myös mahdollisuus kampanjoida kehitysyhteistyön puolesta. Allekirjoittamalla Pelastetaan kehitysyhteistyö! -vetoomuksen on mukana kaikkien kehitysyhteistyöjärjestöjen yhteiskampanjassa. Uskovilla on myös kaikkein tehokkain ase muuttaa päätöksiä: rukous. Nyt on aika rukoilla kehitysmaiden köyhien, erityisesti lasten ja nuorten, puolesta. He kärsivät eniten leikkauksista. On myös syytä rukoilla Suomen päättäjille viisautta toimia oikein. Ilmoitetuista kehitysyhteistyöleikkauksista luopuminen toisi Suomelle siunauksen.

Kolmantena rukouskohteena ovat ne kehitysyhteistyön ammattilaiset, jotka joutuvat luopumaan kutsumustyöstään. Pidetään heistä erityistä huolta, kun he palaavat seurakuntiin maailmalta. Jumalan siunaus on kansakunnan, seurakunnan ja yksilön menestymisen ehto. Kehitysyhteistyö on ollut siunaukseksi. Pidetään huoli siitä, että se on jatkossakin sitä.


Harri Hakola

Kirjoittaja on lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö Fida Internationalin toiminnanjohtaja.

Jaa
Kielimiehen kutsumus
Radio Dei haluaa nyt haastaa kuulijaansa
Kun helluntailaisuus nähtiin uhkana
Tulevaisuus puikoissa
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!