Lauantai 19. syyskuuta.
Nimipäivää viettää Reija, Torborg
Julkaistu 2.9.2020 10:17

Korona koettelee perustuksiamme 

Facebookissa levitettiin alkukesästä humoristista kristillistä meemiä (internetissä levitettävä, yleensä humoristinen ilmiö, hokema tai kuva), jossa kuvattiin kristittyä koronakaranteeninsa ensimmäisenä päivänä kädessään Raamattu, jota hän nyt vakuuttaa lukevansa. Seuraava kuva sijoittui karanteenipäivään 60, jossa kristitty makaa television äärellä ja ruudussa Netflix-suoratoistopalvelun logon alapuolella lukee: olet katsonut 30 tv-sarjaa läpi viimeisen 60 päivän aikana. Raamattua ei näy missään. 

 

Useimmat seurakuntamme ovat olleet pandemiarajoitteiden takia kiinni maaliskuun alusta kesään asti. Loppukesästä monet ovat päässeet jo avaamaan oviaan suuremmallekin väkijoukolle, mutta tummat pilvet lepäävät edelleen maailman yllä ja tilanne voi muuttua nopeasti haastaen jälleen niin seurakunnat kuin niiden jäsenetkin. 

 

Pakollinen irtaantuminen seurakunnan säännöllisestä toiminnasta pandemian aikana ei ole kaikille helppoa. Säännöllinen uskovien yhteys on kaikille elintärkeää mutta joillekin lähes ainoa hengellisen elämän lähde. Sen jäädessä pois paljastuu, millaista tekoa henkilökohtainen ja sydämen tasolla oleva Jumala-suhde ja hengellinen elämä ovat. Jos yksityinen hengellisen elämän hoitaminen on vierasta eivätkä rukous ja Raamattu kuulu siihen, ongelmia on tiedossa, ehkä alun meemin kuvaamalla tavalla. 

 

Kristillinen tutkimuslaitos Barna teki Yhdysvalloissa huhti-toukokuussa tutkimuksen niiden kristittyjen keskuudessa, jotka osallistuivat säännöllisesti seurakuntansa toimintaan ennen koronapandemiaa. Barnan kyselyn mukaan tästä joukosta 35 prosenttia osallistui aktiivisesti oman seurakuntansa nettikokouksiin. 32 prosenttia heistä katsoi pääasiallisesti muiden kuin oman seurakuntansa lähetyksiä ja 32 prosenttia ei ollut osallistunut seurakuntansa toimintaan millään tavalla. 

 

Vaikka Barnan tutkimus ei ole suoraan verrannollinen meidän tilanteeseemme, kannan huolta viimeksi mainitun kaltaisesta ryhmästä. Mitä heille tapahtuu seurakunnissamme? Kun yhteys omaan seurakuntaan ja uskonystäviin katkeaa, tai ainakin ratkaisevasti vähenee, oman hengellisen elämän perustukset nousevat esiin ja paljastuu, ovatko uskonelämän myrskyn kestävät kulmakivet paikallaan auttaen läpi vaikeiden aikojen. 

 

Nyt on syytä rukoilla ”kaikkien pyhien puolesta” ja yhteen tullessamme rohkaista toisiamme lujittamaan sitä hengellisen elämämme yksityistä puolta, jota muut eivät näe. Se on elintärkeää juurtuaksemme ja rakentuaksemme Herrassa ja pysyäksemme uskossamme vahvoina loppuun saakka. 

 

 

Petri Mäkilä 

Kirjoittaja on Ristin Voitto -lehden päätoimittaja.  



Jaa
Suomen sananvapaustapausta seurataan
Simon Kyreneläinen taas lavalle
KAN ry:n kuntoutusohjaajalle yli viiden vuoden tuomio huumausainerikoksista
Saavuttavan työn resepti 2020-luvulla poikkeaa takavuosista
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!