Tiistai 23. lokakuuta.
Nimipäivää viettää Severi, Severin, Sören
Julkaistu 12.11.2015 09:52

Jumala ja kärsimys

Amerikasta maahamme tullut menestysteologia sai Suomessa aikoinaan ristiriitaisen vastaanoton. Tästä suuntauksesta on versonut myöhemminkin monenlaisia ilmiöitä.

 

Ajatus Jumalan velvollisuudesta huolehtia ihmisen onnellisuudesta ja toimia joulupukin tavoin kuuluu läheisesti menestysteologiaan. Täydellisen terveyden etsinnän ja katteettomien lupausten kyllästämässä ilmapiirissä on kuitenkin paljon pettyneitä ihmisiä. Huolestuttavinta on, että menestysteologia on saanut paljon vastakaikua varsinkin köyhissä kehitysmaissa. Ristin teologia, johon liittyy oleellisesti kärsimys, on usein haluttu sivuuttaa.

 

Kärsimyksen ongelmaa ovat tutkineet tuhannet Jumalan ihmiset aina Jobista lähtien. Kysymykset ovat jääneet vastausta vaille tai poikineet vain lisäkysymyksiä.

 

Miksi Jumalan ihmiset kärsivät ja kokevat pahoja asioita? Tämä kysymys saattaa tuntua yksinkertaiselta. Se kuitenkin muistuttaa siitä, että jokainen ihminen kohtaa elämässään sekä hyvää että pahaa. Tapahtuneet tosiasiat pysäyttävät: vammaisen lapsen syntymä, rattijuopon kuoliaaksi ajama lapsi, nuoren morsiamen äkillinen kuolema tai pastorin vakava sairaus eivät jätä kylmäksi. Jokainen haluaisi mieluummin saada hyvän elämän: mieluummin menestystä kuin epäonnistumisia, mieluummin terveyttä kuin sairautta, mieluummin onnea kuin surua. Tämä toive on luonnollinen.

 

Kristillisen käsityksen mukaan ihmisen arvo perustuu luomiseen ja lunastukseen. Ihmisellä on siis erityistä merkitystä.

 

Naturalistit haluavat nähdä ihmisen vain osana luontoa. Mutta kyseltiinkö esimerkiksi Aasian tsunamissa 2004, mitä kasveille tapahtui? Eläinten kohtaloistakin näkyi vain hajatietoja. Kaikki tsunamin uutisointi keskittyi ihmisten kohtaloihin. Ihmiselämä on siis arvokas, eikä kärsimys voi sen arvoa alentaa.

 

Myös Eurooppaa parhaillaan koetteleva pakolaiskriisi on nostanut esiin paljon inhimillistä kärsimystä. Sen symboliksi on noussut meren rantaan ajautunut hukkunut pikkupoika. Pakolaisten tuskan määrää ei voi mitata.

 

Raamatun Job ei suostunut edes suuren kärsimyksensä keskellä kiroamaan Jumalaa vaan oli valmis ottamaan hänen kädestään sekä hyvää että pahaa. Tuskan yltyessä hän kyllä kapinoi ja vakuutti omaa hyvyyttään, mutta oli loppujen lopuksi valmis nöyrtymään ja tyytymään täysin Jumalan tahtoon.

 

Vaikka emme pysty ymmärtämään – saati selittämään – kaikkea, voimme oppia monista asioista. Saamme myös rohkeutta kohdata elämän silmästä silmään taisteluineen, iloineen, suruineen, tappioineen ja voittoineen. Jumalan suuruus ulottuu myös kärsivän ihmisen elämään. Esimerkki tästä on Raamatun Joosef, jonka kaikista vaiheista sanotaan: ”Mutta Herra oli Joosefin kanssa.”

 

 

Tapio Sopanen

 

Kirjoittaja on helluntailiikkeen neuvoa-antava vanhin ja Help ry:n tiedotuslehden päätoimittaja.



Jaa
Kielimiehen kutsumus
Radio Dei haluaa nyt haastaa kuulijaansa
Kun helluntailaisuus nähtiin uhkana
Tulevaisuus puikoissa
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!