Torstai 12. joulukuuta.
Nimipäivää viettää Tuovi, Tove
Julkaistu 20.11.2019 11:57

Jeesus on Kuningas somessakin

Tutkimukset osoittavat, että länsimaissa uskonnottomuus lisääntyy ja enää noin 15 prosenttia 15–29-vuotiaista ilmoittaa uskovansa kristinuskon Jumalaan. Vaikka Jumala-usko heikkenee, rukouksen merkitys on edelleen iso. Vuoden 2015 Gallup Ecclesiastica -kyselyn mukaan neljäsosa suomalaisista rukoilee päivittäin. Vaikka kirkoilla ei mene kovin lujaa, ihmisten tarve hengellisyydelle tuntuu vain kasvavan. Seurakunnalla on vastaus juuri siihen kaipaukseen, jolle on suurin kysyntä.

 

Sosiaalisessa mediassa ei ole jonotusnumeroa. Se, joka huutaa äänekkäimmin, eniten ja joukkovoimalla, voittaa. Yleisö on koko ajan valmiina kuuntelemaan ja katselemaan kaikkea mahdollista. Jokainen seurakuntiemme jäsen on osa yleisöä mutta myös sisällön tuottajia. Jokainen postaus ja klikkaus on mahdollisuus, jos sen niin haluaa ajatella. Tutkimusten mukaan suurin osa seurakunnan kynnyksen ylittävistä ihmisistä on ensin tutustunut seurakuntaan verkon kautta.

 

Minkälaiseen seurakuntaan he tutustuvat verkossa? Löytyykö sieltä kosketuspintaa ihmisten arkeen ja hengelliseen janoon? Onko viestimme puoleensavetävä ja ymmärrettävä? Jos joku some- ja nettisivuistamme huolimatta uskaltautuu seurakuntaamme, löytävätkö he sieltä vetovoimaista rakkautta ja vastauksia elämänsä kysymyksiin? Näiden kysymysten äärelle kannattaa pysähtyä kunnolla.

 

Dentsu Aegis Networkin tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaisten median käyttö on muuttunut radikaalisti muutamassa vuodessa (2016–2018). Ajankäyttö mobiilin parissa on tutkimuksen mukaan kasvanut kahden vuoden aikana 87 prosenttia. Suomalaiset käyttävät mobiililaitteita ajallisesti kolme tuntia ja 26 minuuttia viikkoa kohden. Kännykkä on meille enemmän kuin kommunikoinnin väline – siitä on tullut merkittävä osa arkeamme. Asiaa ei tarvitse kaunistella eikä kauhistella. On vain ymmärrettävä todellisuus ja nähtävä tasapainoisesti sen luomat mahdollisuudet ja toki uhatkin.

 

Uskonnottomuus siis lisääntyy, sosiaalisen median ääni kasvaa, hengellisyyden tarve on huutava ja jokainen meistä on kiinni mobiililaitteissa. Olisiko näiden tosiasioiden valossa aika valjastaa kaikki kanavat ja niitä käyttävät ihmiset ilosanoman puolesta? Meidän ei tarvitse kokea voimattomuutta sometulvan ja markkinavoimien edessä. Juuri nyt on oikea aika puhua toivosta, rakkaudesta, armosta ja anteeksiannosta. Tämän puolesta puhuu esimerkiksi Kanye Westin rohkea ”Jesus is King” -kampanja.

 

Jeesus on ajankohtainen ja puoleensavetävä ja Raamatun yksinkertaiset totuudet edelleen julistamisen arvoisia. Lopetetaan ujostelu ja eletään rohkeasti sen puolesta, minkä tähden Vapahtajamme kuoli.

 

 

Juha Lehtonen


Kirjoittaja on Fidan seurakuntasuhteiden päällikkö ja Jokelan Station-seurakunnan pastori.



Jaa
Korhoset kaikista köyhimpien asialla
Messiaanisen juutalaisen identiteetti ei avaudu helposti
”Oma onnellisuus ei ole muiden vastuulla”
Lähetysinnostus leviää
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!