Perjantai 22. helmikuuta.
Nimipäivää viettää Tuulikki, Tuuli, Tuulia
Julkaistu 31.3.2016 00:00

Sosiaalinen media vauhdittaa evankeliumin leviämistä juutalaisten keskuudessa

Eliel Fos vieraili Oulun helluntaiseurakunnassa nuorten Israel-tapahtumassa %u201CSinun kansasi on minun kansani%u201D 5.%u20137. helmikuuta. Kuva: Niina TuovinenIsraelin toiseksi suurin Internet-portaali, Walla!, julkaisi joulukuussa sivustollaan hepreankielisiä todistuksia Jeesuksesta. Tunnettu israelilainen naisnäyttelijä kysyi 24 videohaastattelussa israelilaisilta uskovilta, mitä usko Jeesukseen tarkoittaa.

Haastattelujen aiheina oli muun muassa, keitä messiaaniset juutalaiset ovat, mitä eroa on messiaanisilla juutalaisilla ja kristityillä ja miksi israelilaisissa kirjakaupoissa ei ole saatavilla hepreankielisiä Uusia testamentteja.

Vuoden vaihteen jälkeen Walla! poisti videot sivustoltaan ultraortodoksijuutalaisten painostuksen vuoksi.

Eräät kuitenkin jatkavat valloitustaan sosiaalisessa mediassa. Haifalaisen messiaanisen Karmel-vuoren seurakunnan nuorisopastori Eliel Fos kertoo, että heidän seurakuntansa oli tehnyt videon Jesajan kirjan luvusta 53 ja kertonut evankeliumin Vanhan testamentin avulla. He olivat laittaneet videon Facebook-tililleen yhdessä muiden samankaltaisten videoiden kanssa ja saivat niille yhteensä yli kaksi miljoonaa katsojaa.

– Israelilaiset ovat maailman eniten Internetiä käyttävä kansa. Maksoimme Facebookille sivustomme mainostamisesta ja saimme sen kautta hyvän näkyvyyden.

Videot herättivät katsojissa paljon kysymyksiä, ja lopulta Elielin seurakuntalaiset käyttivät yhdeksän tuntia päivässä aikaa vastaillakseen niihin.

– Aika monet ovat tulleet uskoon, ja me autamme heitä saamaan yhteyden heidän oman paikkakuntansa seurakuntiin.

Samanlaisia ihmisiä kuin muutkin

Fos uskoo, että medianäkyvyys on ollut hyväksi messiaanisille juutalaisille.

– Videot ovat kertoneet, että me olemme aivan samanlaisia ihmisiä kuin kaikki muutkin israelilaiset. Videot ovat myös selittäneet uskoa ja Jeesusta juutalaisesta näkökulmasta. Niitä, jotka tulevat uskoon, ei Israelissa pidetä juutalaisina. Mutta me sanomme, että juutalainen pysyy  juutalaisena, aivan kuten arabi pysyy arabina.

Fos uskoo, että äärimmäisen intensiivinen poliittinen ilmapiiri Israelissa vaikuttaa myönteisesti ihmisten avoimuuteen evankeliumia kohtaan.

– Ihmiset kokevat, ettei [poliittiselle] tilanteelle löydy ratkaisua. Konflikti ei ole huono asia vaan mahdollisuus jollekin uudelle, erityisesti silloin, kun arabit ja juutalaiset tulevat yhteen.

Karmel-vuoren seurakunta on yksi Israelin noin 150 messiaanisesta seurakunnasta, joissa on arviolta keskimäärin 120–150 jäsentä. Se alkoi tytärseurakuntana pienestä kodissa kokoontuvasta ryhmästä seitsemän vuotta sitten. Nyt jäseniä on 130. Pari viikkoa sitten kaksi uutta pastoria siunattiin tehtäviinsä. Merkittävä osa jäsenistä on nuoria perheitä. Äitiseurakunta on yhdysvaltalaisen David Wilkersonin Times
Square Church -seurakunnan perustama.

Fosin seurakunta on onnistunut evankelioimisessa niin hyvin, että siltä on pyydetty koulutusta siitä, kuinka Israelissa tulisi evankelioida ja perustaa kasvavia, kodeissa kokoontuvia pienryhmiä. Seurakunta pistää pystyyn pilottikurssin aiheesta ensi kuussa.

– Israel tarvitsee paljon rukouksia ja apua ihmisten tavoittamisessa, mutta uskon, että evankelioimistyön tulisi tapahtua yhdessä paikallisten seurakuntien kanssa, koska ne ovat kuitenkin niitä, jotka ovat vastuussa jälkihoitotyöstä, Fos kommentoi.

Köyhät, maahanmuuttajat ja nuoret

Hedelmällisiä evankelioimistyön kohteita Israelissa ovat köyhät, maahanmuuttajat ja nuoret. Israelin valtion virallisten tilastojen mukaan 30 prosenttia kansalaisista elää köyhyydessä, 40 prosenttia elää vakavassa köyhyydessä ja 35 prosenttia lapsista on köyhiä.

Karmel-vuoren äitiseurakunta on viidentoista viime vuoden aikana jakanut ruokaa tarvitseville. Tällä hetkellä he auttavat kuuttasataa perhettä, jotka ovat sekä muslimeja että kristittyjä ja juutalaisia. Työ on mahdollista seurakuntien ulkopuolelta tulevien avustusten vuoksi.

Fosin seurakunta keskittyy tekemään työtä enimmäkseen syntyperäisten israelilaisten parissa, mutta muut messiaaniset seurakunnat ovat olleet aktiivisia maahanmuuttotyössä.

– He auttavat maahanmuuttajia sopeutumisessa. Maahanmuuttajat ovat myös köyhiä eivätkä siksi pääse tutustumaan maahan. Muutama seurakunta järjestää heille kiertoajeluja pyhille paikoille. Samalla kerrotaan evankeliumi, ja kun ihmisiltä kysytään, kuinka moni on halukas
antamaan elämänsä Jeesukselle, aika monet vastaavat myönteisesti. Sitten heille järjestetään opetuslapseusryhmiä.

Karmel-vuoren seurakunnalla on suunnitteilla nuorille tarkoitettu keskus, johon uskovat nuoret voivat tuoda ystäviään. Israelissa on voimassa laki, jonka mukaan alle 18-vuotiaita ei saa käännyttää uskoon. Mutta nuoret ovat vapaita puhumaan toisilleen.

Syrjintää tapahtuu

Vaikka jonkinlaista avoimuutta on nähtävillä, Fos sanoo, että suurin osa kansasta ei kuitenkaan vielä hyväksy messiaanisia juutalaisia.

– Monet juutalaiset pelkäävät menettävänsä perheensä. Esimerkiksi minun pastorini potkaistiin ulos omasta perheestään. Varsinkin uskonnolliset ihmiset ovat vaikeita, Fos sanoo.

– On olemassa eräänlaisia antilähetysjärjestöjä. Sellainen on esimerkiksi Yad L’Achim (Käsi veljelle) -järjestö, joka vastustaa juutalaisia uskovia ja lähetystyöntekijöitä. Tällaisten järjestöjen jäseniä tulee joskus tilaisuuksiimme ja he ottavat kuvia uskovista. Emme pelkää heitä, mutta pyrimme toimimaan viisaasti heidän suhteensa.

Fos on itsekin saanut kokea, millaista on elää maassa, jossa häntä syrjitään.

– Kun menin naimisiin saksalaisen vaimoni kanssa, hänelle ei annettu virallista statusta vaimonani. Kun hän synnytti ensimmäisen lapsemme, hänellä ei sen vuoksi ollut terveysvakuutusta. Ja kaikki tämä siksi, että minä olen messiaaninen uskova. Israelissa on joukko lakimiehiä, jotka ovat itse messiaanisia juutalaisia ja auttavat muita messiaanisia uskovia. Mekin saimme apua, ja lopulta vaimoni sai kaikki ne oikeudet, jotka hänelle kuuluivatkin.

Yksityisyrittäjilläkin on omat kiemuransa kohdattavinaan. Jos Israelissa haluaa perustaa esimerkiksi leipomon, yrittäjä tarvitsee juutalaisilta rabbeilta todistuksen siitä, että leipomo on ”kosher” eli uskonnollisesti puhdas.

– Jos olet uskovainen, et saa todistusta, ja ihmiset, jotka pitäytyvät puhtaussääntöihin, eivät silloin tule leipomoosi. Muualla kuin Israelissa asuvilla uskovilla juutalaisilla ei ole myöskään mahdollisuutta tehdä alijaa, eli muuttaa Israeliin. Fosin setä on tällainen.

– He sanovat, että hän ei ole juutalainen.

Juutalaisten, arabien ja kristittyjen yhteyttä

Israelilainen raamattukoulu the Israel College of the Bible aloitti viime vuonna vuoden mittaisen raamattukoulun juutalaisille ja arabipastoreille. Opiskelijoita oli yhteensä muutama kymmenen.

– Se oli todella kaunista katseltavaa. Pastorini sanoi, että yhteys, joka pastoreiden välille syntyi, oli ihmeellinen kokemus. Ja nyt useat pastorit haluavat mukaan. Uskon, että juutalaisten ja arabien yhteys on vastaus maassa olevaan konfliktiin. Siksi Raamatun viesti yhdestä uudesta ihmisestä on niin tärkeä.

Fosin seurakunnassa on sekä juutalaisia että arabeja ja muita kristittyjä.

– Monet kristityt tulevat vapaaehtoistöihin seurakuntaamme. Ilman heitä ruumiimme olisi heikko. Seurakuntamme järjestää myös erityisiä kursseja ympäri maailmaa tuleville uskoville. Kahdentoista päivän aikana kurssilaiset saavat opetusta ja mahdollisuuden tutustua maahan. Monet heistä tulevat seurakuntamme tukijoiksi.


Kuka

Eliel Fos
» Uzbekistanissa syntynyt messiaaninen juutalainen
» löysi Jeesuksen 13 vuotta sitten Israelissa, Voiton talo -päihdekuntoutuskeskuksessa
» Karmel-vuoren seurakunnan nuorisotyöntekijä
» seurakunta on kehittänyt mediaevankelioimisprojektin: ”Yeshua Project / Medabrim and the Isaiah 53 Video”. Sen tarkoituksena on jakaa evankeliumia israelilaisille kirjasten, videoiden, nettisivujen ja somen avulla sekä varustaa uskovia viemään ilosanomaa eteenpäin yhä  useammin ja yhä tehokkaammin. Video Facebookissa: ”The Forbidden Chapter” in the Hebrew Bible, Isaiah 53.


Niina Tuovinen

Jaa
Jees-lehti projektilehdeksi
Jees-lehti projektilehdeksi
Priorisointi kannattaa
Lapsityö luupin alle
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!