Torstai 29. lokakuuta.
Nimipäivää viettää Alfred, Urmas, Alfred
Julkaistu 8.10.2020 07:50

Rakkauden kaksoiskäsky: ihmisarvoa ja rajoja

Jeesus opetti lain ja profeettojen sanoman kiteytyvän rakkauden kaksoiskäskyssä. Rakasta Jumalaasi ja lähimmäistäsi kuten itseäsi. Lähimmäisen rakastaminen toteuttaa sosiaalipsykologien kuvaamaa resiprookkisuuden eli vastavuoroisuuden periaatetta. Siitä kumpuaa myös viimeaikaisessa julkisessa keskustelussa paljon esillä olleen ihmisarvokäsitteen kristillinen versio. 

 

Kristillinen ihmisarvo perustuu ajatukseen, jonka mukaan naapuri on yhtä arvokas kuin minä itse. Niin kauan kuin tätä ajatusta on toteutettu saman mammuttijahtiseurueen tai kyläaitauksen sisällä, kysymyksessä ei ole kovinkaan vallankumouksellinen teesi. Jeesus kuitenkin käskee rukoilla jopa vihamiesten puolesta ja ylittää etniskulttuurillisia muureja myötätunnon osoittamisessa. Kristityn ei tule ammentaa ihmisoikeuskäsitystään ensisijaisesti YK:n julistuksista vaan kahden tuhannen vuoden takaa Galilean kukkuloilta. 

 

Jumalan rakastaminen ”koko sydämestä” viittaa juutalaiseen käsitteeseen, joka tarkoitti koko sisäistä maailmaa ja niin sanottua sielunelämää. Tällä käskyllä tunnustetaan Jumalan olevan todellisuuden yläpuolella ja asettavan sellaisia rajoja, joita ihmisten keskinäisessä kanssakäymisessä ei yksinkertaisen vuorovaikutusperiaatteen pohjalta synny. Käytännössä Jumalan rakastaminen tässä yhteydessä tarkoittaa kristillisen ajattelutavan omaksumista ja toteuttamista omassa elämässä. Juutalaisessa ajattelussa Jumalan rakastaminen ei siis pääasiallisesti tarkoittanut rukous- tai ylistystilanteessa koettavaa vahvaa tunnereaktiota, vaikka sitäkään ei varmasti suljeta käsitteestä pois. 

 

Kun ystäväsi kutsuu sinut pikkujouluihin, jossa reiki-terapeutti ”hoitaa” kaikki osallistujat, voisit ehkä vastavuoroisuusperiaatteen mukaan ajatella osallistuvasi ollaksesi loukkaamatta ystävääsi. Tässä kohtaa Jumalan rakastaminen nousee edelle osoittamaan, miten elämää tulee laajemmassa viitekehyksessä elää. Yksi keskeinen Jumalan rakastamisen muoto läpi Raamatun on epäjumalanpalveluksesta ja siihen liittyvistä rituaaleista kieltäytyminen. Erilaisten, sinänsä hyvää tarkoittavien okkultististen käytäntöjen hedelmät ovat usein synkkiä niin psykiatrisesti kuin hengellisestikin. 

 

Myöskään ihmisyhteisön noudattama seksuaalietiikka ei voi laajemmassa mittakaavassa noudattaa vain vastavuoroisuuden periaatetta, josta tässä yhteydessä usein puhutaan käsitteillä suostumuksellisuus ja konsensuaalisuus.

Tarvitaan korkeampia, Jumalan antamia rajoja, jotka ottavat huomioon paljon enemmän muuttujia kuin rajallisen ihmisen mielessä tietyssä tilanteessa pyörivät näkökohdat.

 

Käsky rakastaa Jumalaa ja lähimmäistä eivät sodi tai ole kuitenkaan ristiriidassa keskenään. Ne täydentävät yhdessä sitä elämää ohjaavaa periaatetta, jolla Jeesuksen opetuslapsi voi toteuttaa Jumalan tahtoa arjessa ja juhlassa. 

 

Matti Kankaanniemi



Jaa
Huoli hengellisestä väkivallasta yhdistää – Helluntaikirkko aloitti vuoropuhelun Uskontojen uhrien tuki -järjestön kanssa 
Kutsumuksena lähetystyö – Tedderit pääsivät pitkän odotuksen jälkeen lähtemään Etiopiaan  
Åström konsertoi platinalevyn merkeissä
Ihmissuhdeongelmiin haetaan apua 
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!