Tiistai 19. helmikuuta.
Nimipäivää viettää Eija
Julkaistu 1.3.2016 00:00

Pidämmekö me ihmisiä marginaalissa?

Jeesuksen suhtautuminen pyhyyteen antaa meille muutaman tärkeän näkökulman. Ensinnäkin se antaa rohkeutta kohdata maailman, sillä sen puitteissa muita ihmisiä ja maailmaa ei tarvitse pelätä. Vaikka vaikutuksia voi olla hyvä seurata, muiden ihmisten ajatukset ja toiminta eivät ole jotakin, mistä meidän pitäisi lähtökohtaisesti eristää itsemme.

Toinen näkökulma on Jeesuksen visiossa: Jeesus ei tahtonut ensin tehdä ihmisistä salonkikelpoisia, vaan hän sanoi, että he lähtökohtaisesti ovat sellaisia. Usko Jeesukseen tekee ihmisen salonkikelpoiseksi, ei se, että hänen muuttuu ensin rituaalisesti puhtaaksi.

Joskus meidän on hyvä kysyä itseltämme, pitääkö meidän teologiamme ihmisiä marginaalissa vai auttaako se ihmisiä pois sieltä. Voimme helposti sulkea erilaiset ”syntiset” ja ”epäpyhät” yhteytemme ulkopuolelle, jotta meidän ei tarvitsisi olla heidän kanssaan tekemisissä; näin me suojelemme itseämme heidän saastuttavalta vaikutukseltaan.

Kuitenkin Jeesuksen esimerkki haastaa meitä pohtimaan, muistuttaako toimintamme enemmän fariseusten tapaa hahmottaa Jumalan pyhyys kuin Jeesuksen tapaa. Fariseusten tapa oli myös raamatullista ja vanhatestamentillista, mutta Jeesus hylkäsi sen paremman tavan tähden.


TH

Jaa
Priorisointi kannattaa
Lapsityö luupin alle
Lääkäri, joka ei pelännyt puhua
Merkityksellisyys luo perustan työmotivaatiolle
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!