Torstai 21. helmikuuta.
Nimipäivää viettää Keijo
Julkaistu 22.12.2016 07:00

Mihat, tuleva suomalainen

Mihat Mohammadi kiittää opiskelutovereitaan rohkaisusta. Ison Kirjan englanninkielisen linjan syksyn opiskelijoista puolella oli monikulttuurinen tausta. - On hienoa, että jo opiston arkielämässä pääsee tutustumaan eri kulttuureihin, sanoo Tiina Puustelli.  Kuva: Anna Lehtinen

Mihat Mohammadi, 25, saapuu luokkakaverinsa Tiina Puustellin kanssa tuttuun Ison Kirjan raamattuopiston Iso Pata -ruokalaan. Hänestä näkee, että paljon on muuttunut vuodessa – silloin mies oli edellisen kerran Ristin Voiton haastattelussa. Viime syksynä hän asui Keuruun evankelis-luterilaisen seurakunnan ylläpitämässä hätämajoituspaikassa metsän keskellä ja kertoi olevansa todella väsynyt matkasta Euroopan halki.

 

– Vuosi on mennyt nopeasti. En olisi Suomeen tullessani uskonut, että vuoden päästä opiskelen raamattukoulussa. Erittäin hyviä asioita on tapahtunut. Väkeviä asioita, Mohammadi heittää hymyillen selvällä suomen kielellä mutta vakavoituu sitten.

 

– Aikaan Suomessa mahtuu myös stressiä, sairautta ja epätietoisuutta.

 

Suomen kannattaja

Maahanmuuttovirasto linjasi toukokuussa, että Mohammadin kotimaa Afganistan on kaikilta osiltaan turvallinen ja että turvapaikanhakijoita voidaan palauttaa sinne. Viime viikolla Mihat Mohammadi sai kuitenkin vihdoin käteensä oleskeluluvan, sillä virasto arvioi, että hän olisi todellisessa vaarassa kotimaassaan. Oleskeluluvan odotus kesti vuoden ja kolme kuukautta.

 

– Nyt voin oikeasti aloittaa elämän Suomessa, Mohammadi iloitsee.

 

Hänen veljensä odottaa Mikkelissä omaa päätöstään. Kolme heidän sukulaistaan on kuollut Afganistanissa sillä välin, kun he ovat olleet Suomessa. Isä ja äiti saivat kotimaassa surmansa jo vuosia sitten väkivaltaisesti. Mohammadi uskoo, että se olisi ollut hänenkin kohtalonsa, jos hän olisi joutunut palaamaan. Hyvässäkin tapauksessa Afganistanissa olisi odottanut vankila.

 

Englannin kielen taito on auttanut Mihat Mohammadia sopeutumaan Suomeen. Hän on saanut täältä paljon ystäviä ja tuntee pohjoisen maan oikeastaan jo kotimaakseen.

 

– Sanon jo joskus vahingossa, että olen Suomesta. Ja jääkiekossa kannustan tietysti Suomea, Mohammadi nauraa.

 

Keuruun helluntaiseurakunta on auttanut häntä opintomaksuissa. Vastineeksi Mohammadi tarttuu imuriin ja moppiin ja pitää seurakunnan tilat siistinä.

 

Alfa-kurssi netissä

Muslimien keskuudessa ei ole helppoa olla kristitty edes nimellisesti kristityssä Suomessa. Mihat Mohammadi tuli uskoon jo Afganistanissa vuosia sitten.

 

– Minut tunnetaan Keuruulla ”ei-uskovana”, Mohammadi tiivistää maineensa paikkakunnalla, jonka entiselle varuskunta-alueelle on majoitettu noin 450 turvapaikanhakijaa – lähes poikkeuksetta muslimeja.

 

Huono maine ja jopa väkivallan uhka eivät estä pelotonta Mohammadia olemasta evankeliumin asialla niin Keuruulla, ympäri Suomea kuin maailmanlaajuisesti. Hän pitää Alfa-kursseja Keuruulla ja verkossa ja on käynyt puhumassa kristinuskosta turvapaikanhakijoille ympäri Suomea. Aloite vierailuihin on tullut pakolaisilta itseltään, mutta evankeliumin julistaja on joutunut huomaamaan senkin, ettei ”yhdellä ongella voi saada montaa kalaa yhtä aikaa”.

 

– Turhauttavaa on, että jotkut turvapaikanhakijat käyvät kirkossa vain saadakseen myönteisen päätöksen. Mutta jos yksikin tulee oikeasti uskoon, se riittää minulle.

 

– Keuruulla syksyn Alfa-kurssilla oli kuusi ihmistä, joista kaksi tuli uskoon puolentoista kuukauden jälkeen, Mohammadi iloitsee.

 

Hänen Alfa-verkkokurssillaan on noin 200 ihmistä ympäri maailmaa, muun muassa Afganistanista ja Saksasta. Kolmen ja puolen vuoden koraanikoulusta on ollut yllättävää hyötyä, kun opettaa kristinuskosta kiinnostuneita muslimeja.

 

– Tulin itsekin uskoon sitä kautta, että aloin verrata Jeesusta Muhammadiin ja Raamattua Koraaniin. Monet muslimit eivät oikeasti tunne Koraania.

 

Verkkokurssilla on kaikenlaisia lähinnä afganistanilaisia ihmisiä uskonnollisista muslimeista kommunisteihin, sotilaisiin ja tiedeuskoviin ateisteihin. Materiaalit ovat helposti mobiilililaitteella luettavissa, ja sitten keskustellaan ja kysellään. Kristinuskon opettaminen on aloitettava aivan alusta: uskosta, pelastuksesta ja Jeesuksesta, joka ei ole profeetta vaan Jumalan Poika.

 

– Mutta Jumala ei silti mennyt naimisiin, vaikka muslimit niin luulevat. Haluan opiskella erityisesti kolminaisuutta, koska se on iso kysymys muslimeille ja sen kautta avautuu ymmärrys moneen asiaan.

 

Muslimeja ihmetyttää sekin, miten Jumala pystyy antamaan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen ristinkuoleman kautta.

 

”Eivätkö suomalaiset tarvitse Jumalaa?”

Mihat Mohammadi asui Afganistanista lähdön jälkeen Turkissa, mutta elämä kristittynä kävi siellä tukalaksi. Turkissa aloittamiaan arkkitehtiopintoja hän ei enää aio jatkaa. Hän haluaa tehdä hengellistä työtä.

 

– Ei voi olla sattumaa, että olen päätynyt Keuruulle raamattuopiston viereen. Raamattuopinnot ovat auttaneet todella paljon tänä epävarmuutta täynnä olleena syksynä.

 

 

Ison Kirjan yhteisöstä on tullut Mohammadille kuin perhe. Yhteisöön kuuluminen on opettanut suomalaista kulttuuria, ja yhteys muiden opiskelijoiden kanssa on auttanut eteenpäin hengellisessä työssä turhautumisen hetkilläkin.

 

Hengellinen työ muslimien parissa on haastavaa, mutta niin on evankeliumin välittäminen suomalaisillekin. Suurin osa suomalaisista elää Mohammadin havaintojen mukaan kuin unessa.

 

– Täällä pitäisi olla helppoa uskoa Jumalaan, kun on rauha ja uskonnonvapaus. Afganistanissa ei ole edes yhtään virallista kristillistä kirkkoa. Onko niin, että kun kaikki ulkoiset asiat ovat kunnossa, ihminen ei tarvitse Jumalaa?

 

Voimaa ja johdatusta

Mihat Mohammadi vietti syksyn opiskellen Ison Kirjan englanninkielisellä linjalla. Joulunaika kuluu hiljentyneessä Isossa Kirjassa ja Keuruun maisemissa.

 

Mohammadi haaveilee vierailusta kaikissa Suomen helluntaiseurakunnissa. Hän haluaisi kertoa suomalaisille, millaista on olla pakolainen. Samalla voisi tavoittaa lisää muslimeja evankeliumilla.

 

– Yhdeksässä kuukaudessa 24 ihmistä on tullut uskoon, mies iloitsee.

 

Miehen omaa elämää koskevat tulevaisuuden haaveet eivät ole ylenpalttisia: olisi hienoa, jos voisi elää tavallista elämää, katsoa luottavaisesti tulevaisuuteen ja jonain päivänä saada oman perheen.

 

– Tarvitsen ennen kaikkea Jumalan voimaa, että voisin tehdä hengellistä työtä menestyksekkäästi, sekä Jumalan johdatusta, jotta osaisin tehdä oikeita asioita oikeaan aikaan.

 

 

Anna Lehtinen

 



Jaa
Priorisointi kannattaa
Lapsityö luupin alle
Lääkäri, joka ei pelännyt puhua
Merkityksellisyys luo perustan työmotivaatiolle
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!