Kristillisen uskon perustuksia vahvistamassa

Martti Ahvenainen: Terve kristillinen usko. KKJMK Oy 2019. Sid. 262 sivua.

 

Helluntai-karismaattisessakin kristillisyydess kuulee joskus sanottavan, ett usko ja elm ovat trkempi kuin oppi. Jokainen kristilliseen uskoon tarkemmin tutustuva huomaa kuitenkin ennemmin tai myhemmin, ett oppi, ja nimenomaan terve, raamatullinen oppi on elintrke. Uskokin perustuu ei vain kokemukseen vaan mys ymmrrettvn sisltn, joka yksinkertaisimmillaan tarkoittaa evankeliumin ydint ihmiseksi tulleesta Jumalasta eli Jeesuksesta ja hnen sovitustystn.

 

Kirjassaan Terve kristillinen usko Martti Ahvenainen on tarttunut edell mainittuun
asiaan ja kirjoittanut kirjan, jolla hn selvsti pyrkii sek vakuuttamaan terveen kristillisen opin trkeydest ett avaamaan sen keskeiset asiat selkell ja ymmrrettvll tavalla unohtamatta mys kytnnn uskon elmn ulottuvuuksia.

 

Kirja on rakennettu ernlaiseksi ksikirjaksi kristillisest uskosta, ja siin se mielestni mys onnistuu hyvin. Teksti on helppolukuista, asiat vahvistetaan raamattuviittein, ja esille nostetut teemat luovat hyvn perustuksen ennen kaikkea sellaiselle, joka vasta on tutustumassa kristillisen uskon ja elmn kannalta merkittviin opinkohtiin.

 

Tampereen Baptistiseurakunnan pastori Tapio Lohikko toteaakin kirjasta avaussivulla nin: Helluntaipastori Ahvenaisen kirjan opetus nousee vahvasti Raamattuun tukeutuvilta juurilta. Tllaista turvallista, Raamattuun luottavaa juurevuutta, johon usko saa tarttua ja joka kaikenlaisen sntilyn sijaan ohjaa uskonelm kohti hengellist tasapainoa, aikamme tarvitsee.

 

Useimmat kirjan luvut pitvt sislln kokeneemmalle uskovalle varsin tuttuja teemoja. Tyypillisest helluntailaisesta tavasta poiketen Ahvenainen tuo esiin kirjan kolmannessa luvussa kristikunnan klassiset uskontunnustukset ja tarkastelee seuraavissa luvuissa niist nousevia uskon pkohtia suppeasti mutta ansiokkaasti ja suoraviivaisesti.

 

Kirjan helmi on kuitenkin edell mainittua osioita seuraava kokonaisuus, joka pureutuu uskon olemukseen ja avaa vastauksia muun muassa kysymyksiin, mit usko on, kuinka usko tulee ja miten se toimii ja kasvaa. Ottaen huomioon kuinka keskeinen asia usko on, varsin harvassa ovat nykyhelluntailaisuuden keskuudessa julkaistut kirjat, jotka
ohjaavat uskovaa ymmrtmn nit uskon elmlle rimmisen trkeit aspekteja.

 

Ahvenainen toteaakin oikein, ett uskon aiheeseen tutustuminen on vlttmtnt, koska koko Jumalan armotalous, toisin sanoen kaikkien Kristuksessa olevien siunausten kokeminen perustuu uskoon ja koska ilman uskoa on mahdotonta kelvata Jumalalle.

 

Ansiokas on mys uskon elmn liittyvien haasteiden vahva esille nostaminen. Uskoa ksittelevien teosten heikkous on usein tietynlainen eprealistisuus, jossa korostuu kaikki, mik on mahdollista uskon elmn onnistuessa. Ahvenainen ei kuitenkaan sorru thn, vaan kirjan lopussa kahdenkin luvun verran avaa uskon koetusten todellisuutta ja opastaa niiden lvitse.

 

Ahvenaisen kirjan rell on varsin helppo todeta, ett hnen vilpitn pyrkimyksens puhua Jumalan tuntemisesta ja raamatullisesta uskosta niin, ett lukija voisi lyt oikean tien ja rakentaisi elmns sille uskolle, joka on ilmoitettu Jumalan sanassa, onnistuu tasapainoisella tavalla. Kirja on suoraviivainen uskon ksikirja, joka ei j miettimn esimerkiksi erilaisia tulkintoja vaan rakentuu posin helluntailiikkeen perinteisille tulkinnoille. 

 

Kirja on erinomainen vaikkapa uskoontulleelle, joka pyrkii selvittmn itselleen uskon elmns perusteita. Snnllinen uskon perusteisiin palaaminen tekee hyv mys pidempn uskossa olleelle. Syvemp ja laajempaa teologista reflektointia harjoittava saattaa jd kaipaamaan kirjassa vaikkapa muiden kristillisten uskon elmn ja opin tulkintojen kanssa keskustelevampaa lhestymistapaa.

 

 

Petri Mkil





51–52/2019

Koronavirus kannusti kristityt kadulle
Auttaja vltt romahduksen, jos hn pit huolta itsestn
Yassir Eric auttaa entisi muslimeja
Toimivan idean synnyttminen ei ole helppoa
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!