Perjantai 27. marraskuuta.
Nimipäivää viettää Hikko, Astrid, Estrid
Julkaistu 11.11.2020 15:39

Elämä ja Valo ry – evankeliumin asialla jo vuodesta 1964

Evankeliumia on julistettu aina siitä asti, kun Jeesus antoi seuraajilleen lähetyskäskyn. Myös Elämä ja Valo ry haluaa kaikella toiminnallaan toteuttaa tuota käskyä.

 

Juhani Happonen kirjoitti RV:n numeron 34/2020 Lukijalta-palstalla osuvasti ja mielenkiintoisesti ja kysyi: ”Mitä herätyskokousten tilalle?” Tuo kirjoitus pysäytti minua ajattelemaan asiaa myös järjestömme näkökulmasta. Ovatko herätyskokoukset ja evankeliumi menettäneet tehonsa?

 

Elämä ja Valo ry:n kautta evankeliumin työtä on tehty vuosikymmenet yhdessä paikallisseurakuntien kanssa. Viime aikoina olemme ikäväksemme huomanneet työssämme ja saadun palautteen perusteella, että evankeliointi on joissain määrin hiipunut ja pahimmillaan joillain paikkakunnilla hiljentynyt aivan minimiin.

 

Evankeliumin eteenpäin saattaminen ei ole vain seurakunnan paimenen tai työntekijöiden tehtävä, vaan se kuuluu jokaiselle seurakunnan jäsenelle. Meidän tehtävämme on viedä evankeliumi sinne, missä ihmiset ovat.

 

Evankeliointityö ei saa olla vain ulkoistettua jonkin megatapahtuman järjestämistä kerran vuodessa, vaan sen tulisi olla ympärivuotista toimintaa seurakunnan arjen keskellä.

Elämä ja Valo -järjestönä visiomme on palvella seurakuntia eri tarpeiden mukaan esimerkiksi perhetyössä, vankilatyössä, erilaisissa evankeliointitilaisuuksissa, sunnuntain jumalanpalveluksissa sekä edelleen myös herätyskokousten järjestämisessä. Voimme tuoda tilaisuuksiin esimerkiksi erilaisia puhujia ja musiikkikokoonpanoja.

 

On mahtavaa, että Jumala on armoittanut romaneita muutenkin kuin laulamaan. Hän on uskonut myös voimallisen Sanansa romanijulistajille, -evankelistoille ja -opettajille. Hienoa, että herätysliikkeemme on nähnyt ja huomioinut myös tämän voimavaran ja pystymme yhdessä pitämään evankeliumia esillä.

 

Elämä ja Valo on tehnyt evankeliumin työtä eri seurakuntien ja herätysliikkeiden kanssa jo 57 vuoden ajan. Sen aikana toimintatavat on kehittyneet ja muuttuneet mutta sanoma pysynyt samana. Edelleen uskomme, että suora ja selkeä evankeliumi on avain aikamme haasteisiin. Tässä myös herätyskokouksilla on oma tärkeä paikkansa.

 

Järjestönä näkymme on palvella seurakuntia myös innoittaen evankeliointiin. Haluamme omalta osaltamme edesauttaa evankeliumin työtä niin, että näky ihmisten tavoittamisesta saisi vahvistua. Lähetyskäskyn toteuttaminen ei ole vain yhden ihmisen, järjestön tai seurakunnan tehtävä vaan meidän kaikkien Jeesuksen seuraajien yhteinen missio.

Vaikka Elämä ja Valo -järjestö on perustettu erityisesti juuri romaniväestön evankeliointiin seurakuntien työkaluksi, haluamme aina ja kaikkialla toimiessamme julistaa evankeliumia kaikille luoduille, ei vain romaneille.

 

Tämä aika haastaa meitä ajattelemaan toimintojamme uusiksi, mutta yksi asia on varma: evankeliumin työtä tarvitaan ehkä enemmän kuin koskaan ennen. Tehkäämme sitä yhdessä, kaikkialla ja kaikilla tavoin!

 

 

Keijo Baltzar

 


Kirjoittaja on Elämä ja Valo ry:n tapahtumakoordinaattori.

 



Jaa
Berliiniin nousee kolmen uskonnon yhteiskirkko 
Mariia ja Jüri Aro-Panula: Lasten muutto kotoa herättää iloa ja ikävää
Jumalan äänen kuulemista oppimassa 
"Haluamme heidän tietävän, että he eivät ole yksin" – Uskoon tulleet muslimit tarvitsevat rukousta
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!