Perjantai 27. marraskuuta.
Nimipäivää viettää Hikko, Astrid, Estrid
Julkaistu 13.11.2020 08:15

Arvio: Latella on sana hallussaan

Lauri Johansson ja Jarkko Sipilä (toim.): Late – Suomen pelätyimmän rikollisen tarina. Crime Time 2020. Nid. 244 s.

 

Lauri ”Late” Johansson on julkisuuden henkilö niin sekulaari- kuin kristillisissäkin piireissä. Yhdessä dekkarikirjailija ja rikostoimittaja Jarkko Sipilän kanssa toteuttama elämäkertansa löytääkin taatusti innokkaita lukijoita molemmista leireistä. Hengellisissä ympyröissä suosittua tavaraa ovat aina olleet sellaiset uskoontulotarinat, joissa päähenkilö pelastuu mahdollisimman syvältä mahdollisimman voimallisesti.

 

Heti alkuun on kuitenkin todettava, ettei Johanssonin elämäkerta ole hengellinen kirja. Joillekin uskoville onkin varmasti liikaa siinä esiintyvät kirosanat, graafiset väkivallan kuvaukset ja ronski kielenkäyttö. Mielestäni kuitenkin hyvä näin, sillä jos Late haluaa tarinansa kautta herättää ja puhutella alamaailmassa eläviä, uskottavuus putoaisi luultavasti nopeasti, jos hän kuulostaisi kaanaankieltä puhuvalta helluntaipastorilta. Edesmennyt uskova laulajalegenda Johnny Cash esitti sulassa sovussa kauniita lauluja Jumalasta sekä karskeja murhaballadeja. Antakaamme siis Latenkin olla Late.

 

Vaikkei kolmen ihmisen murhasta 18,5 vuoden tuomion vankilassa suorittaneen miehen päihteiden ja väkivallan täyttämä tarina olekaan hauskaa luettavaa, sitä kuitenkin keventää supliikkimiehenä tunnetun Johanssonin lennokas tarinan iskentä. Välillä jopa pohtii, onko soveliasta nauraa, kun kirjailija kuvaa nokkelasti, jopa humorisesti, elämänsä karuja tilanteita ja vaiheita. Late ei kuitenkaan retostele teoillaan, vaan toteaa useaan otteeseen olevansa syvästi pahoillaan tekemistään asioista ja häpeävänsä niitä nyt muuttuneena miehenä.

 

Elämäkerrassaan Johansson avaa marraskuussa 2007 tapahtunutta uskoontuloaan vasta kirjan loppupuolella. Vaikkei aihe saakaan sivumäärällisesti hirveästi palstatilaa, ilosanoma Kristuksesta tulee kuitenkin esiin hämmästyttävän suoraan, kun ottaa huomioon, ettei kyseessä ole kristillinen kustantamo.

 

”Polvistuin sängyn viereen sellin lattialle. Sain kokea yliluonnollista Pyhän Hengen ja Jumalan sekä hänen Poikansa läsnäoloa. Koin ihan fyysisesti, kuinka lämmin virta meni hiusrajasta aina varpaisiin. Sain kaikki syntini anteeksi ja synnyin uudesti ylhäältä, kuten Sana opettaa. En osannut kuin kiitellä Jeesusta ja itkeskelin onnesta puolisen tuntia. Tajusin olevani uskossa ja pelastuksen tiellä”, Johansson kirjoittaa elämänsä tärkeimmästä hetkestä.

 

Teoksen lopussa kirjailija käsittelee entisten vankien vaikeaa paluuta tavalliseen elämään. Lauri Johanssonin mukaan heillä ei ole sellaisia taitoja, eikä niin pitkää pinnaa, joita nykyisessä tukiviidakon byrokratiassa selviäminen edellyttää. Myös palaneet luottotiedot ovat iso este paluulle normielämään. Monien ex-vankien on joka päivä – jos haluavat aidosti pysyä kaidalla tiellä – selviydyttävä siitä, etteivät vedä piriä tai keikkaa lähi-Alepaa, Johansson kirjoittaa. Hän tunnustaa, että ilman veljensä ja ystäviensä apua tämänkin kirjan kirjoittaminen oli vähällä jäädä kesken elämän haasteiden ja paineiden alla.

 

Mielestäni Laten tarinan parasta antia on sen rehellisyys. Hän avaa lukijalle entistä ja nykyistä elämäänsä harvinaisen suorasukaisesti puhuen asioista, joista moni ei kehtaisi. Jos tämä olisi hengellinen kirja, usea kohta olisi varmasti jäänyt julkaisematta.

 

Late – Suomen pelätyimmän rikollisen tarina on kirjana helppolukuinen ja koukuttava. Se on samaan aikaan muistutus synnin tuhoavasta voimasta sekä Jumalan muuttavasta armosta.

 

 

Markus Majabacka



Jaa
Berliiniin nousee kolmen uskonnon yhteiskirkko 
Mariia ja Jüri Aro-Panula: Lasten muutto kotoa herättää iloa ja ikävää
Jumalan äänen kuulemista oppimassa 
"Haluamme heidän tietävän, että he eivät ole yksin" – Uskoon tulleet muslimit tarvitsevat rukousta
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!