Lauantai 24. elokuuta.
Nimipäivää viettää Perttu, Bertel, Bertil, Berta
Julkaistu 15.6.2017 06:41

Yksi ruumis, monta jäsentä – siis mitä?

Ihmiset pohtivat usein omaa rooliaan erilaisissa tilanteissa. Toisille ihmisille työkaveruus voi töissä olla merkittävämpi asia kuin palkka. Myös erilaisissa yhdistyksissä, kuten urheiluseuroissa, yksi keskeinen toiminnan motivaation lähde on yhteyden kokeminen. 

 

Samalla tavalla uskova ihminen joutuu välillä pohtimaan sitä, miten hän on osa seurakuntaansa. Uudessa testamentissa apostoli Paavali kuvaa Kristukseen uskovien joukkoa Kristuksen ruumiina – kehona, jossa Kristus on pää ja jokainen häneen uskova oma tärkeä elimensä. Ensimmäisen Korinttilaiskirjeen 12. luvussa apostoli kirjoittaa: ”Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin.”

 

Maailmanlaajan kirkon lisäksi tämä kielikuva soveltuu yksittäisen paikallisseurakunnan tilanteeseen. Uskovat yhdessä muodostavat yhden Kristuksen ruumiin. Samoin kuin parisuhteeseen myös seurakuntaan on parasta soveltaa me-ajattelua. Päätöksiä ja ratkaisuja tehtäessä tulisi ajatella, mitä me teemme yhdessä seurakuntana – ei mitä minä yksin haluan tehtävän.

 

Seuraavissa jakeissa Paavali jatkaa: ”Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monista. Vaikka jalka sanoisi: ’Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen’, se silti kuuluu ruumiiseen.” Ja vähän myöhemmin: ”Ei silmä voi sanoa kädelle: ’Minä en tarvitse sinua’, eikä liioin pää jaloille: ’Minä en tarvitse teitä.’” Apostolin mukaan kenenkään uskovan ei ole oikein ajatella, että hän itse tai joku toinen on seurakunnassa tarpeeton. Jeesuksen seuraajat muodostavat yhden Kristus-ruumiin, ja jokainen on tärkeä osa sitä. Paavalin sanoin: ”Jos kaikki olisi yhtä ja samaa jäsentä, olisiko silloin mitään ruumista?”

 

Samassa seurakunnassa olevat uskovat ovat siis erilaisia samalla tavalla kuin samassa ruumiissa olevat jäsenet ovat erilaisia. Ei kannata ajatella olevansa tärkein ja korvaamaton mutta ei myöskään, ettei itsestä ole mihinkään. Jokaista tarvitaan. Seurakunnassa jokaisella on tärkeä tehtävä.

 

Tämä yhtenä ruumiina oleminen ei kuitenkaan toimi, ellei sen jäsenillä ole jotain yhdistävää tekijää. Luvun lopussa Paavali kirjoittaa: ”Nyt minä osoitan teille tien, joka on verrattomasti muita parempi.” Tämä viittaa seuraavaan lukuun 1. Kor. 13, jossa Paavali korostaa rakkauden merkitystä. ”Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali”, apostoli muun muassa toteaa.

 

Mikään tekeminen ei toimi, mikäli seurakunnan jäsenet eivät todella rakasta toinen toisiaan.

 

Paavali kirjoittaa samoista asioista Kolossalaiskirjeen 3. luvussa: ”Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi.” Kristus on rakastanut jokaista ihmistä todella paljon kuollessaan ristillä sijaisuhrina ihmisen syntien edestä. Hänen rakkauden osoituksensa varjossa uskovalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin antaa anteeksi ja rakastaa toisia. Näin myös uskovien välinen yhteys vahvistuu seurakunnassa.

 

Jeesukseen uskova on siis yhden Kristuksen ruumiin jäsen. Sen tähden, rakenna yhteyttä toisiin uskoviin oman seurakuntasi kautta. Etsi yhdessä toisten kanssa, mikä on sinulle sopiva tehtävä. Ole elävä ja toimiva jäsen Kristus-ruumiissa.

Jaa
Myyntityössä on oltava valmis sitoutumaan asiakkaaseen
Muuttunut mies muuttamassa muutoksen keskelle
Brasiliasta Pohjolaan
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!