Tiistai 19. helmikuuta.
Nimipäivää viettää Eija
Julkaistu 18.10.2016 11:01

Voimaton julistus

Markku Ojaniemi Millaista on voimaton, maallistunut evankeliumin julistus? Tunnistammeko sen nähdessämme, kuullessamme tai harjoittaessamme sitä? Kirjeessään korinttilaisille (1. Kor. 1:17–2:5) Paavali käsittelee voimatonta julistusta. Hän ei Korintissa ollessaan halunnut saada sanomaansa perille ”puheen viisaudella” eli juutalaisen tai kreikkalaisen retoriikan keinoin. Syynä oli se, että näin tehdessään hän olisi tyhjentänyt Kristuksen ristin evankeliumista sen voiman; voiman, jonka varaan hän halusi kuulijoidensa uskon rakentuvan. Tuo voima on Paavalin mukaan Jumalan heikkoudessa eli ristissä, ja hän halusi myös julistustapansa heijastelevan tätä samaa heikkoutta – ja välttävän inhimillistä viisautta. Korinttilaiset olivat ihastuneet menestykseen ja painottivat Henkeä, voimaa ja kaikenlaisesta heikkoudesta irtipääsemistä. Myös Paavali painotti Henkeä ja voimaa, mutta nimenomaan voimaa, joka tulee rististä ja ristiinnaulitusta Kristuksesta.

 

Miltä tämä Paavalin karttama julistus näyttää tämän päivän Suomessa? Onko se jotain sen tyylistä, jossa esiintyminen, ulkoinen olemus ja puhetapa ovat sisältöä tärkeämpiä? Käytetäänkö siinä runsaasti perinteistä kristillistä sanastoa, mutta sanojen sisältö jää todellisuudessa kuulijalle epäselväksi? Onko se julistusta, jonka keskiössä on ihminen, puhuja tai kuulija, Jumalan sijaan? Onko sen sisältö vaihtunut Jumalan valtakunnasta, Jumalan uskollisuudesta ja ristiinnaulitusta ihmiseen, hänen tarpeisiinsa ja haluihinsa ja niiden tyydyttymiseen? Onko se julistusta, joka pyrkii vetoamaan ihmisten tunteisiin ja mielikuviin, mutta jossa totuus jää avoimeksi ja saa sen muodon ja sisällön, minkä kukin kuulija itse julistukselle antaa? Keskittyykö se ulkoisiin asioihin ja hetkelliseen kokemukseen mutta jättää sisäisen muutoksen toisarvoiseksi? Onko se kiinnostunut voitoista, voimasta ja menestyksestä vierastaen heikkoutta ja arkea?

 

Paavalin ajatuksen mukaan retorisiin taitoihin ja inhimilliseen viisauteen perustuvassa julistuksessa Kristuksen risti menettää merkityksensä ja voimansa. Voimaton julistus ei siis näennäisestä vahvuudestaan huolimatta johda ihmisiä Kristuksen tuntemiseen. Onko voimaton julistus, mitä se sitten onkaan, inhimillinen yritys saada aikaan se, minkä pitäisi tapahtua ristiinnaulitun evankeliumin voiman kautta? Olemmeko samanlaisessa tilanteessa kuin Paavali aikanaan, jolloin juutalaiset vaativat ihmetekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, mutta inhimillisestä näkökulmasta heikkoutena ja hulluutena näyttäytyvä Jumalan viisaus ja voima, Kristus, ei tyydyttänyt kumpaakaan?



Jaa
Priorisointi kannattaa
Lapsityö luupin alle
Lääkäri, joka ei pelännyt puhua
Merkityksellisyys luo perustan työmotivaatiolle
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!