Tiistai 19. helmikuuta.
Nimipäivää viettää Eija
Julkaistu 15.9.2017 10:14

Uusien alkujen Jumala

”Alussa Jumala loi...” Näillä sanoilla kuvaillaan maailman merkityksellisintä alkua. Samalla siitä käynnistyi erilaisten alkujen ketju. Alkujen, joiden vuoksi sinä ja minä tänä päivänä olemme olemassa – elämässä elämäämme Jumalan kuvina.

 

Luomisen jälkeen toinen tärkeä alkukohta kulminoitui Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Ne mahdollistivat meille Jumalan lapseuden alkamisen, hengellisen syntymämme. Tämä Jumalan meissä aloittama työ jatkuu ja tulee kerran valmiiksi.

 

Myös tämän päivän elämämme sisältää monenlaisia uusia alkuja.

 

Syyslukukauden alussa IK-opiston kampuksilla opintonsa käynnisti yli yhdeksänkymmentä opiskelijaa, heistä kymmenkunta Helsingin toimipisteessä. Suurin osa on uuden alun edessä – keskellä vielä tuntematonta elämänvaihetta. Osa näistä opiskelijoista on päättänyt keskittyä Raamatun ja seurakuntatyön opiskeluun ilman työelämän paineita. Toiset haluavat tarkentaa tulevaisuudensuunnitelmiaan edellisten opintojen päätyttyä. Joillakin on mielessään oman kutsumuksen toteuttaminen menemällä kaikkeen maailmaan – myös Suomen rajojen ulkopuolelle.

 

Seurakunnissa syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna vietettiin yleisesti uuden kauden avajaisia syyskauden ensimmäisen ehtoollisjumalanpalveluksen merkeissä. Katsetta suunnataan uuden alun tuomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Asetetaan tavoitteita ja luodaan puitteita niiden toteutumiselle. Annetaan mahdollisuuksia uusille, erityisesti Jumalan valtakunnan näkökulmasta merkittäville aluille. Pyydetään, että Jumala vaikuttaisi – Paavalin sanoin – ”tahtomista ja tekemistä”, jotta hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

 

Myös henkilökohtaiseen elämäämme tämä syksy voi mahdollistaa uusia alkuja. Uudet alut tuovat usein mielenkiintoa mutta saattavat samalla tuntua pelottavilta. Silloin voimme Joosuan tavoin kuulla rohkaisun sanat: ”Ole rohkea ja luja, älä pelkää äläkä lannistu. Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi kaikilla teilläsi.” (Joos. 1:9.) Toisinaan uudet alut voivat merkitä jonkun tärkeän asian loppumista tai jostain rakkaasta asiasta tai ihmisestä luopumista. Joskus uusiin alkuihin ei ole voinut edes itse vaikuttaa. Näissäkin tilanteissa voimme tietää, että meitä kantavat ikuiset käsivarret (ks. 5. Moos. 33:27).

 

Mielenkiintoisin uusi alku on kuitenkin vielä tulevaisuudessa. Se on osa Jumalan suurta luomistyötä. Jumala ei ole vielä päättänyt luomistyötään vaan sanoo Sanassaan: ”Katso: minä luon uutta” (Jes. 43:9) ja ”Uudeksi minä teen kaiken” (Ilm.  21:5).

 

Viimeksi mainittua lupausta antaessaan kaikkivaltias Jumala erikseen lisäsi Johannekselle: ”Kirjoita nämä sanat muistiin. Ne ovat luotettavat ja todet.” Kuljetaan siis rohkeasti kohti uusia alkuja elämässämme.

 

 

IK-OPISTON TARJONTAA HELSINGISSÄ

 4.–5.11.

Korinttilaiskirjeen sanoma 2000-luvulle, ”Viisaasti Jumalan hullu”

 

1.–3.12.

Vanhan testamentin suuri kertomus, ”Vauhtia ja vaarallisia tilanteita”

 

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: 

www.ikopisto.fi/helsinki



Jaa
Priorisointi kannattaa
Lapsityö luupin alle
Lääkäri, joka ei pelännyt puhua
Merkityksellisyys luo perustan työmotivaatiolle
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!