Tiistai 19. helmikuuta.
Nimipäivää viettää Eija
Julkaistu 8.6.2018 13:14

Teroita sanat lastesi mieleen!

”Meidän lapsemme ovat vielä niin pieniä. Ei niitä voi rasittaa uskonnollisilla asioilla. Antaa heidän sitten itse aikuistuttuaan päättää, mihin he haluavat uskoa.” Tällaisia ajatuksia saattaa kuulla ihmisten suusta, kun he miettivät, miten lapsia tulisi kasvattaa ja ohjata uskonnollisissa kysymyksissä.

 

Tottahan se on, että lapset luonnollisestikin aikuistuttuaan päättävät itse, mihin he haluavat uskoa. Tämä päätäntävalta kuuluu ihmisen itsemääräämisoikeuteen. Varttuneen ihmisen mahdollisuutta päättää itse omista uskonasioistaan ei tarvitse kuitenkaan pohjustaa sillä, että lapsi kasvatetaan uskonnottomassa tyhjiössä.

 

Pienelle lapselle on luonnollista kokea yliluonnolliset asiat normaaleina asioina. Mikäli lasta yritetään kasvattaa ilman kosketusta esimerkiksi kristillisyyteen, tämä ei kuitenkaan tarkoita, että hän jäisi tyhjiöön yliluonnollisten asioiden osalta. Tällöin yliluonnollisen paikka täyttyy hänen mielessään sarjakuvissa, videoissa, peleissä ja muussa mediassa esiintyvästä yliluonnollisuudesta. Tällainen yliluonnollisuus ei kuitenkaan kaikilta osin vastaa kristillisiä arvoja ja vakaumusta.

 

* * *

Suomi on ollut useita satoja vuosia kristitty maa, jossa elämää on rakennettu Raamatun arvojen pohjalta nousevien periaatteiden varaan. On tärkeää, että tämä hyvä perinne saa jatkua myös tulevien sukupolvien elämässä. Tästä johtuen perheiden, seurakuntien että muiden lapsia kasvattavien toimijoiden on merkityksellistä antaa lapsille mahdollisuus tutustua ja perehtyä kansakuntaamme vuosisatoja kantaneisiin perusarvoihin.

 

Tätä samaa Mooses ohjeistaa Israelin kansalle viidennessä Mooseksen kirjassa. Kirjan kuudennessa luvussa hän toteaa: "Teidän, teidän lastenne ja teidän lastenne lasten tulee pelätä Herraa, Jumalaanne, ja noudattaa koko elämänne ajan hänen lakejaan ja käskyjään, jotka minä annan teille.” (5. Moos. 6:2.) Tätä seuraa lupaus: ”Kuunnelkaa siis, israelilaiset! Noudattakaa näitä käskyjä ja eläkää niiden mukaan. Silloin te menestytte ja kasvatte suureksi kansaksi siinä maassa, joka tulvii maitoa ja hunajaa.”

 

Parasta perintöä, jota voimme antaa seuraaville sukupolville, on mahdollistaa heille Jumalan sanan periaatteiden tunteminen ja niiden ymmärtäminen. Näin annamme myös sen perinnön jatkua, joka on ollut kansallemme siunauksena vuosisatoja.

 

* * *

Mitä tämä kasvattaminen sitten tarkoittaa käytännössä? Mooses jatkaa opetuspuhettaan jakeessa 4: "Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin. Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi.” Oleellista on tarjota lapsille tervettä tietoa Kristinuskon Jumalasta sekä hänen rakkaudestaan ja armostaan ihmistä kohtaa. Näin lapsi pystyy myöhemmin aikuisena aidosti ratkaisemaan kantansa uskonnollisissa kysymyksissä.

 

Seuraavissa jakeissa Mooses antaa lisää kasvatusohjeita: ”Pidä aina mielessäsi nämä käskyt, jotka minä sinulle tänään annan. Teroita niitä alinomaa lastesi mieleen ja puhu niistä, olitpa kotona tai matkalla, makuulla tai jalkeilla. Sido ne merkiksi käteesi ja pidä niitä tunnuksena otsallasi. Kirjoita ne kotisi ovenpieliin ja kaupunkisi portteihin.” (5. Moos. 6: 6–9.)

 

Kristinuskon sanoma on sellainen, ettei sitä tarvitse hävetä. Oikein opetettuna ja ymmärrettynä se ei ole lasta ahdistava ja rajoittava asia vaan tuo turvallisuutta ja toivoa lapsen elämään.

 

Sekä vanhempina että muina kasvattajina meillä on upea mahdollisuus antaa lapsillemme opetusta ja tietoa siitä toivosta, rakkaudesta ja armosta, jota kristillinen sanoma Raamatun pohjalta tarjoaa. Vanhempien ei tarvitse olla tässä tehtävässä yksin, koska esimerkiksi eri seurakunnat tarjoava hyviä ja laadukkaita kerhoja, pyhäkouluja sekä varhaisnuorten ja nuorten iltoja, joissa lasta tuetaan monipuolisesti hänen kristillisen perintönsä löytöretkellä.

 

Tarjotaan lapsille tilanteita, jotka tukevat tätä löytöretkeä.



Jaa
Priorisointi kannattaa
Lapsityö luupin alle
Lääkäri, joka ei pelännyt puhua
Merkityksellisyys luo perustan työmotivaatiolle
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!