Lauantai 24. elokuuta.
Nimipäivää viettää Perttu, Bertel, Bertil, Berta
Julkaistu 17.2.2017 10:55

Suomalainen usko: Pohdintaa epäjumalanpalveluksesta

Suomalainen, kristitty, aktivisti, hedonisti, maalainen, kaupunkilainen, vasenkätinen, avantouimari, äiti, isä. Tällaisilla sanoilla saatamme kuvata itseämme. Jotkut sanat kuvaavat meitä osuvammin kuin toiset; jotkut ovat keskeinen osa identiteettiämme ja toiset vähemmän keskeisiä. Mikä on kristityn ihmisen osuvin kuvaus? Mikä on kristityn perimmäinen lojaliteetti, mikä on se tekijä, jonka valossa kaikki muut häntä kuvaavat sanat saavat merkityksensä?

Kristinuskosta on vuosisatojen varrella ollut monenlaisia käsityksiä. Kristillisyyttä on valjastettu milloin minkäkin ismin asialle. Jeesuksen opetuksessa oli kuitenkin keskeisellä paikalla ajatus Jumalan valtakunnasta. Jeesus puhui valtakunnasta, joka ei ollut samanlainen kuin maalliset valtakunnat. Jumalan valtakunta ei kristittyjen mukaan ole tulevaisuuden utopia, vaan todellisuus, joka sai alkunsa jo Jeesuksen toiminnassa. Jumalan valtakunta on Jumalan hallintavalta maan päällä. Kun Jumala saa hallita, niin kurjat, köyhät ja marginalisoidut kohdataan arvokkaina ja Jumalalle rakkaina ihmisinä. Kristuksen nimessä tapahtuva käytännöllinen lähimmäis- ja vihollisrakkaus ovat Jumalan hallintavallan ilmenemismuotoja. 

Tämä ajatus Jumalan valtakunnasta tarjoaa mahdollisuuden kristilliseen ideologia- ja kulttuurikritiikkiin. Käsillä oleva ”Suomalainen usko” -juhlavuosi voidaan nähdä harmittomana kristillisen uskon kotoperäisyyden (”konstekstuaalisuuden”) juhlistamisena tai valtiomme merkkivuoden noteeraamisena. On totta, että kristillinen usko ei koskaan voi elää tyhjiössä saamatta erinäisiä kulttuurisia muotoja.

Toisenlainen tulkintatapa asettaa juhlavuotemme hyvin toisenlaiseen valoon. Vaihtoehtoisesti juhlavuosi voidaan nähdä ongelmallisena yksittäisen kansallisuuden esiin nostamisena. Jumalan valtakunta ei noudata modernien kansallisvaltioiden piirtämiä rajoja. Kristuksen ruumis on ”monikansallinen”, ja siksi kristitty ei voi keskittyä vain tietyn valtion intresseihin. ”Suomalaisessa uskossa”, mikäli ajatus Jumalan valtakunnasta otetaan vakavasti, pääasia ei ole suomalaisuudessa vaan kristillisessä uskossa. Valtion tai kansan ylenpalttinen korostaminen johtaa kristillisellä kielellä ilmaistuna epäjumalanpalvontaan.

Jumalan valtakunnan tulee kristityllä toimia linssinä, jonka läpi tarkastelemme kaikkea – myös meille rakkaita asioita, kuten synnyinmaata, kotiseutua, omaa perhettä tai korkeata elintasoa. Myös vaikeat asiat kuten kansalliset riidat, sodat ja pakolaiskriisi tulisi nähdä Jumalan valtakunnan linssin läpi. Tämä on korkea kutsumus ja saattaa johtaa meidät huomaamaan, että ”suomalainen usko” saattaa joskus pitää sisällään kristilliselle uskolle vieraita oletuksia.

 


Jaa
Myyntityössä on oltava valmis sitoutumaan asiakkaaseen
Muuttunut mies muuttamassa muutoksen keskelle
Brasiliasta Pohjolaan
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!