Lauantai 24. elokuuta.
Nimipäivää viettää Perttu, Bertel, Bertil, Berta
Julkaistu 27.9.2018 16:20

Suhteet kukoistavat hoitamalla

Eija Saarenmaa

Kun viimeksi puhuin kotiseurakunnassani, jaoin joitakin ajatuksia jumalasuhteesta. Sen jälkeen ole päässyt niistä mietteistä juurikaan eteenpäin. En ole mikään onnistunut suhdeasiantuntija – päinvastoin, pohdin näitä asioita juuri siksi, että olen etenkin suhteissani usein epäonnistunut.

 

Ihminen on luotu suhteeseen. Suhde syntyy kohtaamisessa, tutustumisessa, ymmärtämisessä, oppimisessa, arvostamisessa ja hyväksymisessä. Ihmiselle kolme tärkeintä suhdetta ovat suhde Jumalaan, suhde muihin ihmisiin sekä suhde itseensä. Tämä käy hyvin esille Matteuksen evankeliumissa, jossa Jeesukselta kysyttiin, mikä on suurin käsky laissa. Tähän Jeesus vastasi: ”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikella ymmärrykselläsi. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän kaltainen, on: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat."  (Matt 22:37–40.)

 

Tärkein suhde on siis ihmisen suhde Jumalaan, jonka itse olen saanut uskoon tullessani. Siitä oikeastaan alkoi myös muiden suhteiden korjaantuminen. Se on pitkä matka, joka tuskin loppuu tässä ajassa. Sain syntini anteeksi, synnyin uudesti ja aloin vähitellen ymmärtää, mikä on asemani Kristuksessa. Vähitellen opin arvostamaan itseäni ja sitä kautta myös muita ihmisiä. Jumalakuvakin on vuosien myötä muuttunut: 

 

Ymmärrän nykyään paremmin hänen armoaan, rakkauttaan ja hyväksymistään.

 

* * *

En kasvanut uskovaisessa kodissa, eikä kotini muutoinkaan ollut niin turvallinen ja hyvä kuin olisi pitänyt olla. Monet asiat varjostivat pitkään elämääni, eikä mainitun rakkauden kolmoiskäskyn sisältö oikein sisäistynyt.

 

Suurin ongelma oli käskyn loppuosa, jossa käsketään rakastamaan itseään. En rakastanut enkä hyväksynyt. Itsensä rakastaminen edellyttää kohtaamista itsensä kanssa. Se vaatii uskallusta käydä läpi niitä asioita, jotka vaivaavat ja joita ei ole käsitelty kunnolla. Vasta sitten ihminen kykenee ymmärtämään niitä olosuhteita, joissa on elänyt, sekä omia tunnetilojaan.

 

Kun tutustuin itseeni sekä käyttäytymismalleihini ja yritin oppia niistä, saatoin vähitellen alkaa arvostaa ja hyväksyä itseni.

 

* * *

Jumalasuhde tarvitsee osakseen vaalimista ja huolenpitoa niin kuin mikä tahansa muukin suhde. Uudessa testamentissa Apostoli Paavali kirjoittaa jumalasuhteen hoitamisesta muun muassa seuraavasti:


"Iloitkaa aina. Rukoilkaa lakkaamatta. Kiittäkää kaikesta. Tätä Jumala tahtoo teiltä, Kristuksen Jeesuksen omilta. Älkää sammuttako Henkeä, älkää väheksykö profetoimisen lahjaa. Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää. Pysykää erossa kaikesta pahasta. Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne, teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa. Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen ja pitää lupauksensa." (1. Tess. 5:16–24.)

 

Apostolin antamilla kehotuksilla on yhteinen nimittäjä: keskinäinen yhteys. Seurakuntalaisia yhdistää side, samoin yksilöuskovan ja Kristuksen välillä vallitsee rakkaussuhde, jonka sinetiksi Herra on antanut Pyhän Henkensä, joka vaikuttaa koko olemuksessamme. Suhde perustuu Jeesuksen sovituskuolemaan, joka on uuden elämämme lähde ja perusta.

 

Jakson alkuosa kertoo siitä, mitä jumalasuhteen hoitaminen vaatii minun puoleltani. Siinä mainittu jatkuva kiittäminen merkitsee kiitollista asennetta Isälle pelastuksesta, jonka hän on antanut lahjana. Jumalan rakkauden kokeminen, hänen avustaan kiittäminen ja varma toivo ikuisuudesta Hänen yhteydessään ovat iloni perusta.

 

Samalla Paavalin kehottaa olemaan väheksymättä profetoimisen lahjaa sekä muistuttaa koettelemaan profetiat ja rukousvastaukset. Paavalille oli luonnollista, että taivaallinen Isämme vastaa rukouksiin, kunhan ihminen vain suostuu häntä kuuntelemaan. Siksi Paavali liittää tähän yhteyteen muistutuksen paitsi profetian arvostamisesta myös sen koettelemisesta, jotta varmasti erotamme Jumalan äänen muista äänistä.

 

* * *

Suhteeseen kuuluu myös vastapuolen arvojen kunnioittaminen ja hänen tahtonsa huomioiminen. Tätä Paavalin kehotuksissa vastaa lause "pysykää erossa kaikesta pahasta", sillä paha tarkoittaa juuri Jumalan tahdon vastaisia tekoja. Meidän tulee siis parhaamme mukaan vaalia suhdetta myös olemalla aiheuttamatta tahallamme mielipahaa Herralle.


Tekstin loppuosasta ilmenee, mitä Jumala tekee vaaliakseen yhteistä suhdettamme. Hän hoitaa suhdettamme aktiivisesti; hän varjelee niin meidän henkemme, sielumme kuin ruumiimmekin, jotta olemme hänelle soveliaat Kristuksen tullessa takaisin.


Isä on tämän kaiken kerran luvannut ja hän pitää sanansa. Hän ei siis osaltaan jätä suhdetta hoitamatta, vaan tekee kaikkensa suhteen säilyttämiseksi ja syventämiseksi. Hän on sitoutunut hoitamaan suhdettamme.

 

Jumalasuhteen hoito on yhtä lailla minun vastuullani kuin Herran. Pääseekö Jumala vastaamaan kiitollisuuteemme siunauksella tai pyyntöihimme vastauksilla?



Jaa
Myyntityössä on oltava valmis sitoutumaan asiakkaaseen
Muuttunut mies muuttamassa muutoksen keskelle
Brasiliasta Pohjolaan
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!