Lauantai 24. elokuuta.
Nimipäivää viettää Perttu, Bertel, Bertil, Berta
Julkaistu 13.12.2016 10:06

Rukous ja paraneminen

Eeva Vainio

Muistan vuosien takaa, kun istuin jumalanpalveluksessa ja eräs isä kiitti Jumalaa siitä, että hänen lapsensa oli varjeltunut kolarissa. Tuo tapaus kouraisi minua syvältä, koska samana päivänä oma serkkuni oli kuollut auto-onnettomuudessa.

 

Sielunhoidossa tapaan monia ihmisiä, jotka ovat joutuneet pitkäänkin kärsimään, vaikka ovat rukoilleet. Joudumme kerta toisensa perään toteamaan, että Jumala ei varjele kristittyjä sairaudelta, onnettomuuksilta tai työttömyydeltä. Raamatussa näemme, kuinka Paavali antaa Timoteukselle neuvoja huonon vatsan tähden. Miksi hän ei yksinkertaisesti parantanut häntä? Nykyään jotkut opettajat lupaavat, että parantuminen on jokaisen ulottuvilla, kunhan vain uskomme tarpeeksi. Kuitenkin nämä opettajat voivat saarnata tästä innostuneesti silmälasit päässä.

 

Meidän tulee tiedostaa, että voimme rukoilla Jumalaa parantamaan ihmisiä. Samanaikaisesti on myönnettävä, etteivät kaikki parane. Vaikka emme olisi nähneet ikinä yhtään todistettavaa paranemistapausta, voimme nöyrästi rukoilla Jumalaa parantamaan sairaat. Rukous Jumalan puoleen silloin, kun ihminen on sairas tai muuten kärsii, osoittaa luottamusta Jumalaan. Mutta osoitamme luottamusta myös silloin, kun sairas saa hyväksyvää ja kunnioittavaa läsnäoloa sairaana ja vajavaisena, ilman, että hänen täytyisi parantua. Jumalan valtakunnassa tulee olla tilaa myös sairaille, köyhille ja kaikella tavalla tarvitseville ihmisille.

 

Lääkärit auttavat ihmisiä paranemaan fyysisesti ja psyykkisesti. Jumala on luonut ihmiselle kehon, joka hyötyy erilaisista lääkkeistä ja muista lääketieteen hoitomuodoista. Kirurgi voi leikata ihmisen, mutta parantuminen on kiinni kehon omista paranemisjärjestelmistä. Paraneminen on aina loppujen lopuksi Jumalan luomistyön tulosta. Lääkärit voivat vain auttaa kehon omaa järjestelmää toimimaan.

 

Milloin sitten rukouksella on paikkansa? Aina kun ihminen tarvitsee ja haluaa parantumista, voimme rukoilla. Raamatussa on monia esimerkkejä, joissa Jeesus ja apostolit parantavat sairaita. Ja vaikka Jeesus joskus toteaakin, ettei hän voinut montakaan parantaa, hän jatkaa toimintaansa. Meidän tulisi toimia samoin. Meitä käsketään anomaan ja anovalle annetaan. Jeesus haluaa antaa lapsilleen hyviä lahjoja, myös parantumista.

 

En voi koskaan unohtaa tilannetta, jossa olin Bangladeshissa vuosia sitten. Olen allerginen ja minulla oli voimakas hengitystieallergiakohtaus, kun Jumala rukouksen aikana yhtäkkiä puhalsi kurkun kohdalta keuhkot täyteen ilmaan ja oireet jäivät siihen. Tätä ei kukaan lääkäri voi todistaa, koska ketään ei ollut paikalla, mutta minulle se on Jumalan ihme. Aina kun mietin, voiko Jumala parantaa, minulle tulee tämä hetki mieleen ja uskon, että Jumala voi. Vaikka tämän jälkeen olen saanut monia samanlaisia kohtauksia, joista olen parantunut lääkkeiden avulla, tiedän, Jumalalle olisi mahdollista parantaa minut kaikista vaivoistani. Siksi rukoilen edelleen.



Jaa
Myyntityössä on oltava valmis sitoutumaan asiakkaaseen
Muuttunut mies muuttamassa muutoksen keskelle
Brasiliasta Pohjolaan
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!