Lauantai 24. elokuuta.
Nimipäivää viettää Perttu, Bertel, Bertil, Berta
Julkaistu 30.3.2017 13:12

Positiivista ajattelua

Mahtoikohan Paavali tietää positiivisesta ajattelusta, kun hän kirjoitti Filippin kristityille: ”Veljet, ajatelkaa kaikkea mikä on totta, mikä on kunnioitettavaa, mikä oikeaa, puhdasta, rakastettavaa ja kaunista, mikä vain on hyvää ja ansaitsee kiitoksen” (Fil. 4:8)? Joka tapauksessa nykytrendin mukainen myönteinen ajattelu löytyy jo Raamatussa.

 

Kun suuntaudumme ajatuksissamme positiivisiin asioihin, se ei tarkoita, että torjumme negatiiviset kokemukset tai vältämme epämukavuuksia. Myönteinen asenne ajattelussa tarkoittaa näkökulmaa, jolla katselemme itseämme ja maailmaa ympärillämme.  Jeesus näki ympärillään olevien ihmisten hädän ja tuskan, mutta hän ei vaipunut toivottomuuteen vaan kulki omaa päämääräänsä kohden, jonka oli määrä pelastaa maailma. Hän myös antoi meille esimerkin kohdata maailma positiivisesta käsin, auttamalla heitä, joita kohdallemme tulee, mutta samalla näkemällä toivon.

 

Uskovan positiivinen ajattelu perustuu sen ajattelemiseen, mitä on ylhäällä eli taivaassa ja mitä me saamme Jumalalta (Kol. 3:2).

 

Positiivinen ajattelu antaa meille mahdollisuuden kohdat elämämme haasteet sen sijaan, että jäisimme vellomaan niiden keskelle. Siksi ajattelulla on vaikutusta meidän elämäämme tänä päivänä.

 

Israelin kansaa kehotettiin ajattelemaan niitä suuria tekoja, joita Jumala oli tehnyt heidän kohdallaan (5. Moos. 7:19), etteivät he vaipuisi epätoivoon ja kääntyisi pois Jumalan luota. Israelilaisille annettiin hyvin yksinkertainen neuvo, miten he voivat säilyttää luottamuksensa Jumalaan: heidän käskettiin ajatella sitä, mitä Jumala on tehnyt ja mitä tulee tekemään. Luottamaan! Mutta niin kuin historiasta tiedämme, he monesti kääntyivät ajattelemaan sitä, mikä toi heidän elämäänsä epätoivoa ja vei luottamuksen Jumalaan. 

 

Entä me?

 

Miten elämämme muuttuisi, jos ajattelisimme Paavalin kehotuksen mukaan ”kaikkea mikä on totta, mikä on kunnioitettavaa, mikä oikeaa, puhdasta, rakastettavaa ja kaunista, mikä vain on hyvää ja ansaitsee kiitoksen”. Positiivinen ajattelu on itselleen puhumista. Päivittäin aivojemme läpi menee satoja ajatuksia, joissa puhumme itsellemme. Osan ajatuksista puhumme ääneen, mutta suurin osa kulkee lähes huomaamatta meidän lävitsemme. Niistä tulee niin tavanomaisia ajatusratoja, ettei niihin suurimpana osana aikaa kiinnitä mitään huomiota, mutta ne vaikuttava meissä.

 

Kun ihminen tulee tietoiseksi ajattelustaan, hän voi muuttaa sitä. Jopa aivomme ovat muokattavissa. Tutkimuksen perusteella tiedetään, että aivoissa aktivoituu hermosoluja, kun ajattelemme, ja ne neuronit tulevat vahvimmiksi, joita käytämme eniten.

 

Jos siis ajattelemme positiivisesti, positiiviset radat vahvistuvat, ja meille tulee ajatusmalleja, jotka auttavat meidät haastavissa elämäntilanteissa eteenpäin. Uskon, että tätä Paavali halusi, kun hän kehotti ajattelemaan kaikkea positiivista. Hän halusi, että tulisimme ajatuksiltamme Jumalan kuvan kaltaiseksi. Ymmärtäisimme Hänen apunsa silloin, kun tarvitsemme sitä – luottaisimme.

 

Myönteinen ajattelu antaa ihmiselle mahdollisuuden asennoitua uudelleen myös Jumalaan. Me voimme ruokkia ajatuksiamme asioilla, jotka vahvistavat jumalasuhdettamme. Paavalin sanoin: ”Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.” (Room. 6:11.)

 

Ajatukset, jotka Raamatun mukaan lähtevät sydämestä, tulee varjella puhtaana, koska ne vaikuttavat koko elämään (Sananl. 4:23). Ajattelu on jokapäiväistä, meidän on vaikea pysäyttää ajatuksiamme, mutta me voimme alkaa muokata niitä positiivisempaan suuntaan. Ottakaamme siis kiinni ajatuksistamme ajoissa!

Jaa
Myyntityössä on oltava valmis sitoutumaan asiakkaaseen
Muuttunut mies muuttamassa muutoksen keskelle
Brasiliasta Pohjolaan
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!