Lauantai 24. elokuuta.
Nimipäivää viettää Perttu, Bertel, Bertil, Berta
Julkaistu 14.12.2018 16:20

Minä uskon

Eija Saarenmaa

En ole jouluihminen. En halua kuulla enkä nähdä mitään jouluhössötystä. Jouluruuat eivät maistu, enkä halua mitään joulunpyhien kyläilyrumbaa vain velvollisuuden vuoksi, ”kun näin on aina ollut tapana”. Mietinkin usein, mitä joulu sitten minulle oikeastaan merkitsee. Silloin on vapaata töistä, mikä on jees. Silloin saa levätä ja olla itsekseen. Pidän kännykät kiinni, enkä surffaile netissä, somesta nyt puhumattakaan. Mutta entä mitä joulu syvemmin minulle merkitsee?

  

* * *

Ihmettelen joskus joidenkin sivistymättömyyttä, kun törmään väitteisiin, ettei Jeesusta koskaan ollutkaan. Onhan noita uskomuksia kaikenlaisia. Monet ovat yrittäneet selvittää, mikä Raamatun jouluevankeliumissa on totta ja mikä tarua. Siinä jokunen arkeologi, historioitsija ja tähtitieteilijä ovat viettäneet unettomia öitä totuutta etsiessään. On puhuttu myyteistä, joita jouluevankeliumiin liittyy. On totta, että kaikkia asioita ei voi tieteellisen keinoin todistaa, joten ne jäävät uskon asioiksi.

 

Jouluevankeliumin ­mukaan viimeisillään raskaana ollut Maria matkusti sulhasensa Joosefin kanssa kodistaan Nasaretista Betlehemiin, jotta heidät ­voitaisiin kirjata siellä keisari Augustuksen väestölaskentaan. Perille päästyään Maria ­synnytti Jeesuksen ja laittoi hänet nukkumaan seimeen eli eläinten ruokinta-astiaan. Tiedetään, että tuolloin, ajanlas­kumme alun aikoihin, roomalaiset toteuttivat useita väestö­laskentoja.

 

Jeesus tuskin syntyi 25. joulukuuta, vaikka silloin hänen syntymäjuhlaansa vietetäänkin. Jeesuksen syntymän ajoitus ja sen juhliminen juontuu ­pitkälti esikristillisestä perinteestä. Raamatussa ei missään kohdassa sanota, että Jeesus syntyi juuri joulukuussa. Tutkijat eivät ole yksimielisiä sen enempää Jeesuksen syntymäpäivästä kuin -vuodestakaan. Joulun ajoitus vuoden loppuun johtuu siitä, että antiikin roomalai­set viettivät keskitalven juhlaansa, Sol Invictusta, 25. joulukuuta. Itä-Roomassa Jeesuksen syntymää vietettiin vasta 6. tammikuuta, ja samaa itäistä tapaa noudatetaan edelleen muun muassa Venäjällä.

 

* * *

Raamatun ­mukaan Jeesuksen äiti Maria oli neitsyt eikä hän ollut maannut Joosefin kanssa ennen kuin hän tuli raskaaksi.  Asiasta on väännetty vuosisatoja. Jotkut sanovat, että kyseessä on käännösvirhe, kun heprean nuorta naista tarkoittava sana ´alma´ käännettiin kreikan sanalla ´parthenos´, joka tarkoittaa neitsyttä tai nuorta naista. Kun ajattelen sen aikaista maailmaa, nuori nainen todennäköisesti oli neitsyt. Tuskin hän olisi muutoin ollut elossakaan.

 

Kristittynä uskon Jeesuksen olevan Jumalan Poika ja maailman Vapahtaja. Vaikka Jeesuksen historiallisuudesta ei ole epävarmuutta, hänen jumalallinen alkuperänsä on puhtaasti uskon asia. Siitä voidaan olla montaa mieltä, eikä tieteellinen tutkimus todista tai kiellä asiaa. Rooman keisari Konstantinus Suuri kutsui vuonna 325 kolme­sataa ­piispaa Nikean kirkolliskokoukseen ratkaisemaan, kuka ja mikä Jeesus ­oikeastaan oli. Piispat totesivat, että Jeesus oli yhtä aikaa Jumala, Jumalan Poika ja ihminen.

 

”–– ja katso, tähti, jonka he olivat itäisillä mailla nähneet, kulki heidän edellään, kunnes se tuli sen paikan päälle, jossa lapsi oli, ja pysähtyi siihen.” Näin Matteuksen evankeliumissa kerrotaan Betlehemin tähdestä, joka johdatti itämaan tietäjät Jeesuksen luo. 

 

Nykytähtitieteilijät eivät usko, että Betlehemin yllä loisti mikään yksittäinen tähti. Jeesuksen syntymän aikoihin nimittäin taivaalla oli nähtävissä monia poikkeuksellisia ilmiöitä, kuten useita Maan läheltä kulkeneita kirkkaita komeettoja sekä Jupiterin ja Saturnuksen harvinaisia kohtaamisia eli konjunk­tioita. Betlehemin tähti on saattanut ­tutkijoiden mukaan olla myös räjähtänyt kaukainen tähti eli ­supernova, vaikka se onkin vähiten todennäköinen selitys taivaalla näkyneelle oudolle ja poikkeuksellisen kirkkaalle valoilmiölle.

 

* * *

Matteuksen evankeliumin mukaan vasta­syntynyt Jeesus sai vieraakseen kolme itämaan ­tietäjää – tai joidenkin tulkintojen mukaan kuningasta – jotka toivat hänelle kultaa, suitsukkeita ja mirhaa. Raamatussa ei mainita vieraiden lukumäärää, mutta tietäjien määräksi on ajan saatossa vakiintunut kolme, koska Jeesuksen kerrotaan saaneen heiltä kolme lahjaa. Raamatussa ei myöskään sanota itämaan tietäjien olleen kuninkaita, eikä heidän viisaudestaankaan puhuta mitään. Alkuperäisessä kreikankielisessä tekstissä tietäjiin viitataan sanalla ´magoi´, joka voi tarkoittaa sekä ­pappeja että tähdistäennustajia eli maagikkoja. Jälkimmäisiä oli ajanlaskumme alun aikoihin Lähi-idässä paljon.

 

Uuden testamentin Luukkaan evankeliumissa kerrotaan paimenista, jotka olivat Jeesuksen syntymän aikaan nukkumassa lampaidensa kanssa niityllä: ”Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioi­massa laumaansa.” Kuten todettua, Raamatun teksteissä ei missään kohdassa väitetä Jeesuksen syntyneen joulukuussa, mutta niin olisi voinut olla. Talvella Lähi-idän autiomaat nimittäin muuttuvat vehreiksi niityiksi, ja sekä paimenet että eläimet tarkenevat silloinkin nukkua tarvittaessa ulkosalla. ”Talvi on paras aika paimentaa eläimiä Betlehemin seudulla”, kirjoitti arkeologi James Kelso tehdessään kaivauksia silloisessa Palestiinassa vuonna 1926. Sen sijaan se, herättikö enkeli paimenet ker­toakseen heille Jeesuksen syntymästä, on puhtaasti uskon asia.

 

* * *

Vaikka jotkut tarinat ovat uskonasioita eikä niitä voi tieteellä todistaa, se ei vähennä sitä todellisuutta, mitä itse on saanut kokea. Vaikka en ole jouluihminen, uskon joulun Herraan. Tärkeintä on se, että hän on syntynyt, elänyt ja kuollut, jotta minä saan iankaikkisen elämän. Minä uskon, vaikka ei järkeni saa kaikkeen vastauksia. Minä uskon Jeesukseen, vaikka en ole häntä nähnyt. Olen kokenut hänen seurassaan paljon, eikä sitä kaikkea voi tieteellisin keinoin mitata.

 

Siunattua Joulua!



Jaa
Myyntityössä on oltava valmis sitoutumaan asiakkaaseen
Muuttunut mies muuttamassa muutoksen keskelle
Brasiliasta Pohjolaan
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!