Tiistai 19. helmikuuta.
Nimipäivää viettää Eija
Julkaistu 30.3.2016 09:03

Miksi olen elossa?

Jukka TuovinenTämä kysymys on jatkuva haaste, jos Raamatun perussanoma on vieras. Elämän tärkein löytö on tietää oman elämän tarkoitus. Tässä viisi syytä, miksi olemme elossa.


Raamatun mukaan ihminen on luotu Jumalan rakkauden kohteeksi. Elämällä, vaelluksella ja sanoillamme osoitamme Jumalalle vastarakkautta. Tällainen todellinen ja aito ylistäminen saa aikaan suunnatonta iloa Jumalan sydämessä – aivan kuten vanhemmat iloitsevat lapsistaan ja heidän kehityksestään.


Meidät on myös luotu olemaan ikuisesti osa Jumalan perheväkeä. Efesolaiskirjeen kohdassa 1:5 Paavali kirjoittaa, että Jumalan alkuperäinen suunnitelma on, että tulisimme hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta – siis Jumalan lapsiksi. Eugene Petterson käyttää The Message -käännöksessään ilmaisua Tämä suunnittelu tuotti Jumalalle suurta mielihyvää.” (What pleasure he took in planning this). Kristittyinä meidän ei tarvitse kokea mitättömyyttä tai tarkoituksettomuutta, sillä meidät on luotu Jumalan perhettä varten!


Kolmas elämän tarkoitus on tulla Kristuksen kuvan kaltaiseksi. Roomalaiskirjeessä (8:29) sanotaan: Sillä ne, jotka hän on edeltä tuntenut, hän on myös edeltä määrännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa.” Emme siis tule jumaliksi vaan jumalallisiksi. Paavalin haaste filippiläisille oli, että he varustautuisivat samalla mielellä “joka myös Kristuksella Jeesuksella oli” (Fil. 2:5).

 

Erityisesti kolmannen tarkoituksen ymmärtäminen auttaa meitä näkemään monet elämän vaikeat ja tuskaakin tuottavat asiat uudessa valossa. Vaikka on tärkeä kokea Jumalan johdatusta elämässä, Jumala on vielä kiinnostuneempi saamaan meissä näkyviin enemmän Kristuksen kaltaisuutta.


Olemme myös elossa kuuluaksemme Jumalan palvelujoukkoihin (Ef. 2:10). Meidät on luotu, muotoiltu, pelastettu, kutsuttu ja asetettu palvelustyöhön. Jokaisen kristityn osuus maaplaneetalla on ainutlaatuinen ja ainutkertainen. Palvelemme Jumalaa palvelemalla lähimmäistämme omalla paikalla ja omassa tehtävässä (Ef. 6:7).  Kuten edellä kirjoitin, meitä muovaillaan ja valmistetaan jumalalliseen palveluun elämän monien kokemusten kautta, eritoten elämän kipeiden asioiden kautta. Jumala haluaa kääntää myös kielteiset kokemukset palvelemaan hänen käyttötarkoitusta (2. Kor. 12:10).


Meidät on luotu veljiämme ja siskojamme varten. Filippiläisiä kehotetaan (Fil. 2:4): ”Älkääkä ainoastaan katsoko omaa parastanne vaan toistenkin parasta.”

 

Viides tärkeä syy elämäämme löytyy Jeesuksen jäähyväispuheesta/rukouksesta (Joh.17:18): ”Niin kuin sinä lähetit minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät.” Tämä Jeesuksen ajatus voitaisiin luonnehtia seuraavasti: ”Niin kuin sinä annoit minulle lähetystehtävän maailmassa, niin olen minäkin antanut heille lähetystehtävän maailmassa.” Jumala on räätälöinyt jokaiselle Jeesuksen seuraajalle oman tehtävän. Jos haluamme Jumalan siunauksen ja tarkoituksen elämäämme, välitämme siitä, mistä Jumala välittää. Aistitko sen energian Paavalin sanoissa kohdassa 2. Kor. 5:14: Sillä Kristuksen rakkaus vaatii (pakottaa) meitä”?

 

Miksi olen elossa? Tähän kysymykseen löytyy vastaus Raamatusta, jota helluntaiseurakunnissa julistetaan. Lisätukea sinulle, joka kaipaat löytää tarkoituksen omaan elämääsi, antaa muun muassa Ison Kirjan tarjoama monipuolinen koulutus. Suosittelen myös Rick Warrenin kirjaa Tavoitteena elämä.

 

Elämän tärkein löytö on käsittää oman elämän tarkoitus ja toteuttaa sitä arkielämässä. Saakoon Paavalin ”passion”, intohimo ja palo tarttua meihin: “En minä kuitenkaan pidä henkeäni itselleni minkään arvoisena, kunhan vain täytän juoksuni ja sen viran, jonka minä Herralta Jeesukselta olen saanut: Jumalan armon evankeliumin todistamisen.” (Ap. t. 20:24.)



Jaa
Priorisointi kannattaa
Lapsityö luupin alle
Lääkäri, joka ei pelännyt puhua
Merkityksellisyys luo perustan työmotivaatiolle
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!