Tiistai 19. helmikuuta.
Nimipäivää viettää Eija
Julkaistu 26.4.2016 14:51

Mikä oikeasti on liberaalia?

Tommi Lenho

Tässä blogikirjoituksessa käsittelen erästä yleistä väärää käsitystä Isosta Kirjasta: väitettä, että Isossa Kirjassa opetettaisiin ”liberaaliteologiaa”.

 

Kun olin vuosia sitten lähdössä Iso Kirja -opistoon opiskelemaan Raamattua ja teologiaa, eräs uskova varoitti minua: ”Varo sitten, ettet muutu liberaaliksi siellä Isossa Kirjassa.”

 

Varoittaja viittasi selvästi niin sanottuun liberaaliteologiaan, mutta mietin, tiesikö hän, mitä termillä oikeastaan tarkoitetaan.

 

Liberaaliteologian ”kulta-aika” alkoi 1800-luvulla ja jatkui jonkin matkaa 1900-luvulle. Nykyään sille tyypillisten näkemysten rooli on kuitenkin heikentynyt jonkin verran myös akateemisessa teologisessa tutkimuksessa.

 

Liberaaliteologialle tunnusomaisia piirteitä ovat muun muassa: 1) hyvin epäilevä asenne historiallisen kristinuskon yliluonnollista maailmankuvaa ja Raamatun ihmeiden historiallisuutta kohtaan, 2) Raamatun pitäminen korostetun inhimillisenä kirjakokoelmana, joka ei ole Jumalan yliluonnollinen ilmoitus vaan joka kertoo pikemminkin ihmisten uskonnollisista kokemuksista, 3) uskon pääasioina pidettyjen asioiden kuten lähimmäisenrakkauden ihmiskeskeinen tulkitseminen ja valmius sen nimissä luopua perinteisistä kristillisistä opeista, 4) inkarnaation eli Jumalan Pojan ihmiseksi tulemisen ja Jeesuksen jumaluuden kieltäminen ja Jeesuksen pitäminen hurskaana miehenä ja esimerkkinä mutta ei jumalallisena pelastajana, ja 5) usko siihen, että yhteiskunnan uudistaminen, ei evankeliumin julistaminen, on kristityn ensisijainen tehtävä.

 

Tullessani Isoon Kirjaan en kohdannut mitään tällaista. Päinvastoin opetuksessa nimenomaan torjuttiin – ja torjutaan edelleen – yllä esitetyt liberaaliteologian pääpiirteet. Toki opetuksessa käydään läpi monia näistä väitteistä, jotta opiskelijat oppivat, mitä ne ovat, ja kykenevät arvioimaan niitä.

 

Jotta herätyskristittyjen keskinäinen keskustelu olisi hedelmällistä, meidän tulisi harjaantua käyttämään termejä oikein. Esimerkiksi liberaaliteologiaksi ei tulisi sanoa vaikkapa sitä, että joku uskoo Jeesuksen tulevan vasta vihan ajan lopulla tai että joku pitää veren syömistä uskovalle sallittuna. Molempia näitä kantoja voi puolustaa raamattu-uskollinen henkilö. Kyseessä on tulkintaero tekstin merkityksestä, ei Raamatun arvovaltaa kyseenalaistava asenne.

 

Kyetäksemme erottamaan, mitkä uskomukset ovat ”liberaaliteologiaa” ja mitkä eivät, meidän tulee osata arvioida uskomuksia ja oppeja teologisesti. Tähän tarvitaan tietenkin teologiaa. Vastalääke liberaaliteologialle ja muulle huonolle teologialle ei siis ole kaiken teologian heivaaminen tunkiolle vaan hyvän teologian tekeminen.



Jaa
Priorisointi kannattaa
Lapsityö luupin alle
Lääkäri, joka ei pelännyt puhua
Merkityksellisyys luo perustan työmotivaatiolle
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!