Tiistai 19. helmikuuta.
Nimipäivää viettää Eija
Julkaistu 5.4.2016 15:21

Maailma kädessä vai irti kädestä?

Marko HalttunenTerrori-iskut Euroopan ytimeen ovat saaneet ihmiset pohtimaan pelonsekaisin tuntein, kenen kädessä maailma on. Voiko enää luottavaisin mielin laulaa lastenlaulua ”Jumalan kämmenellä ei pelkää lintunen, Jumalan kämmenellä ei pelkää ihminen”?

Opiskelin 1990-luvun vaihteessa Brysselissä kansainvälisessä raamattukoulussa. Zaventemin lentokenttä tuli tutuksi laskeutumis- ja nousupaikaksi. Rautaesirippu Berliinin muureineen oli murtunut ja idän ja lännen välistä kuilua alettiin kuroa umpeen. Vuonna 1993 perustettiin Euroopan unioni, johon liittyi myös useita entisiä itäblokin maita. Ilmapiiri väreili toiveikkaana.

 

Tänään 25 vuotta myöhemmin tilanne on muuttunut merkittävästi. Ukrainan sota on viilentänyt Venäjän ja EU:n suhteet lähes kylmän sodan asteelle. Pakotteet ja vastapakotteet ruokkivat uutta vastakkainasettelua.

 

Eurooppa on herännyt myös piinaavaan painajaiseen sen yllä leijuvasta terrorismin uhasta, joka viimeksi konkretisoitui järjettömiin itsemurhaiskuihin Brysselin lentokentälle ja metroasemalle. Aiemmin Lähi-itään yhdistetyt pommi-iskut vaanivat nyt eurooppalaisten arkea. Eikä Brysselistä ole enää pitkä matka Helsinkiin. Alkaako maailma olla terroristien kädessä?

 

500 vuotta sitten Euroopassa reformaation liikkeelle laittanut saksalainen uskonpuhdistaja Martti Luther löysi suuren lohdun Psalmista 46, joka vakuuttaa: ”Jumala on turvamme ja linnamme, auttajamme hädän hetkellä. Sen tähden emme pelkää, vaikka maa järkkyy, vaikka vuoret vaipuvat merten syvyyksiin.” Psalmi rohkaisee myös: ”Koko maailmasta hän hävittää sodat, hän särkee jousen ja taittaa keihään, hän tuhoaa kilvet tulessa. Lakatkaa te huolehtimasta! Tietäkää, että minä olen Jumala, kaikkia kansoja mahtavampi, korkein koko maailmassa."

 

Psalmin kirjoittaja kuvailee äärimmäisiä olosuhteita, joissa vellovat niin geologiset kuin geopoliittiset myllerrykset. Luonnonvoimat jylläävät, kansat kuohuvat ja sodat riehuvat. Ja kuitenkin: ”Jumala on turvamme ja linnamme.”

 

Psalmin innoittamana Luther sepitti kuuluisan virtensä ”Jumala ompi linnamme”. Siinä hän myös toteaa pahan voimien hyökkäykset tätä linnaa kohtaan. ”Se vanha vainooja, kavala, kauhea, on kiivas, kiukkuinen ja julma, hirmuinen. Vain Herra hänet voittaa.” Virren viimeinen säkeistö etsiikin ikuista turvapaikkaa ajan rajan tuolta puolen: ”Jos veis he henkemme, osamme, onnemme, ne heidän olkohon, vaan meidän iät on Jumalan valtakunta.”

 

Myös Paavali roomalaiskirjeessään luottaa Taivaallisen Isän turvalliseen käteen: ”Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.”


”Maailma kädessä” on Juhannuskonferenssin 2016 ajankohtainen teema. Se valaa luottamusta siihen, että kaiken myllerryksen keskellä maailma on Luojan ja Lunastajan kädessä. Teema muistuttaa myös siitä, että hän on lähettänyt meidät maailmaan osoittamaan hänen kutsuvaa rakkauttansa kaikkia kohtaan.

Meillä on missio. Viedään hyvää sanomaa Kristuksesta ja tehdään hyvää. Ei anneta pahan ja pelon pysäyttää meitä. Lutheriin on liitetty myös sanonta: ”Jos tietäisin, että maailmaloppu tulee huomenna, istuttaisin omenapuun."


Istuta oma omenapuusi: Hae esimerkiksi Evankelistapolulle tai Diakoniapolulle vuodeksi 2016–2017:




Jaa
Priorisointi kannattaa
Lapsityö luupin alle
Lääkäri, joka ei pelännyt puhua
Merkityksellisyys luo perustan työmotivaatiolle
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!