Tiistai 19. helmikuuta.
Nimipäivää viettää Eija
Julkaistu 20.12.2016 14:34

Kinkkua, kebabia ja kyykkyjä

Tiina Arvola

– Jos joku voi auttaa, niin Herra, kun omat voimat loppuvat, kertoo Harri Grönstrand, 27, nauravainen pohjanpoika Kurikasta. Istumme kirjaston sivusalissa keskustelemassa, kuinka syyskauden opinnot ovat opistolla sujuneet.

 

Harrilla on uskovainen täti ja tädin puoliso, jotka rukoilivat Harrin ja hänen perheensä uskoon tulemisen puolesta. Harrilla oli nuoruudestaan huolimatta elämässä vaihe, jolloin elämän vastoinkäymiset ja haasteet ajoivat parikymppisen miehen nurkkaan.

 

 

– Menin ahdistuksessani tädin ja hänen miehensä luo kyselemään lisää, mistä saisin apua. He kertoivat minulle Vapahtajasta ja sitten tätini miehensä kanssa siunasivat minut uskoon. Vain Herra pystyi auttamaan minut tilanteesta, jossa olin aivan voimaton asioitteni ja ongelmieni kanssa, Harri kertoilee. Ahdistus helpotti ja elämä jatkui.

 

Katusoihdut-lauluryhmäläiset pyysivät Harria silloin tällöin mukaan laulamaan lauluryhmäänsä. Tuo aika oli tärkeää uskossa kasvamiselle ja palvelemiselle. Laulaminen on ollut rakasta ja tärkeää Harrille jo kauan. Samalla sai kertoa eri ihmisille, mikä toivo ja apu löytyvät Jeesuksesta.

 

Mutta äänihuulet vioittuivat noina vuosina parantumattomasti ja jälleen tuli elämässä vaihe, joka löi tyhjän päälle. Tuli iso tyhjiö, kriisi. Ei tullutkaan Harrista laulajaevankelistaa vaikka hän niin luuli. Kriisin aikana Harri luki  ahkerasti Raamattua ja kävi seurakunnissa raamattukoulua. Monin tavoin Herra alkoi puhua jopa eri ihmisten kautta, että mene Keuruulle raamattuopistoon, mene varustautumaan sinne tehtävääsi varten.

 

Harri on toista vuotta opiskelemassa Keuruulla. Hiljalleen alkaa selventyä palvelustehtäväkin: kenties sananjulistajaksi joku päivä.

 

 

– Sanannälän vastapainoksi on hyvä ehdottomasti käydä 3–4 kertaa viikossa kuntosalilla jalkakyykkyjä vetämässä. Opiskelujen lomassa pitää itselleen tehdä selväksi, että aikaa on otettava myös kuntoiluun. Muuten ei jaksa opiskella. Sicafessa iltaisin lautapelejä pelatessa ja hekumaleipiä syödessä on kiva peilata toisten kanssa tunnilla opittua. Jos opistonmäki alkaa ahdistaa, Keuruun keskustan La Mel on melkein jokaviikkoinen pako ihmisten ilmoille, Harri naureskelee.

 

 

Saunaparlamentissa käydään opiskelutovereiden kanssa välillä kuumiakin teologisia keskusteluja. Niiden jälkeen on hyvä pulahtaa viileään avantoon.

 

Joulun lähestyessä mietteet tulevaisuudesta syvenevät, välillä hiukan mietityttävätkin. Tulevaisuus on nuorelle miehelle hiukan avointa.  On tällä haavaa vain Herran tiedossa, mitä joulun jälkeen seuraa.

 

Ihmiset ovat Harrille jouluna tärkeitä. Hän haluaa auttaa siellä, missä tarvetta ilmenee.

 

 

– Onneksi joulu on tulossa ja saan olla suvun sekä perheeni kanssa yhdessä. Joulu on perheelleni merkittävä tapa juhlistaa Jeesuksen syntymää. Tänä vuonna laulan yhdessä muiden kanssa yhteiskristillisessä joulutapahtumassa, Harri kertoo.

 

Joulu on levon aikaa. Levosta käsin on hyvä suunnata eteenpäin. Nämä Harrin tuumailut ovat hyviä meille jokaiselle.



Jaa
Priorisointi kannattaa
Lapsityö luupin alle
Lääkäri, joka ei pelännyt puhua
Merkityksellisyys luo perustan työmotivaatiolle
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!