Lauantai 24. elokuuta.
Nimipäivää viettää Perttu, Bertel, Bertil, Berta
Julkaistu 2.12.2015 09:55

Instant-hengellisyydestä halajamiseen

Jukka Tuovinen

Aikamme trendi on yleinen pinnallisuus ja sitoutumattomuus. Kiireinen elämäntyyli ja aikataulut luovat "ehkä myöhemmin" -lapsia, joiden . Hengellisellä kentälläkin näkyy "instant-hengellisyyttä". Ihmiset vaativat välitöntä hengellisen tyydytystä: ”tässä ja nyt!”  Samalla yhteiskuntaamme ja seurakuntamme tarve on nähdä ja kokea oikeata, luontevaa ja syvällistä spiritualiteettia.

 

Spiritualiteetillä tarkoitan hengellisyyttä ja hengellistä elämää. Spiritualiteetilla voidaan tarkoittaa myös jonkun kristillisen yhteisön tai liikkeen hengellisen elämisen tapaa ja sen tulkintaa. Voidaan puhua esimerkiksi helluntailaisesta spiritualiteetista.

 

Kun oma spiritualiteettiimme on aitoa, voimme elää läheisessä yhteydessä Jumalaan ilman orjallista käskyjen ja sääntöjen noudattamista. Todellisesta spiritualiteetista kertoo esimerkiksi raamatunkohta Psalmista 42 (jakeet 1–3):Niin kuin peura halajaa vesipuroille, niin minun sieluni halajaa sinua, Jumala. Minun sieluni janoo Jumalaa, elävää Jumalaa. Milloin saan minä tulla Jumalan kasvojen eteen?” Helluntaiseurakunnissa tavoittelemme spiritualiteettia, jossa Jumalan palvonta yhteisesti ja yksin on keskeisellä sijalla ja usko toteutuu käytännössä omassa arkielämässä. Helluntailaisessa spiritualiteetissa parhaimmillaan yhteys uskovien kesken on osa normi-elämää, kuten myös kristillinen palvelu, hengellinen musiikki, Raamatun lukeminen ja rukous.

 

Halajaminen, "passion", on iloinen asia, joka tuo vapauden itsensä kurittamisesta, pelon ja itsekeskeisyyden orjuudesta.Raamatun monet esimerkit puhuvat Jumalan läsnäolossa elämisestä, palvelemisesta ja siinä viipymisestä. Mooseksen spiritualiteetti johtui hänen läheisestä suhteesta Jumalaan (esim. 2. Moos. 33:11). Mooses ei halunnut edes toimia Jumalan asialla kansan johtajana, ilman Jumalan mukanaoloa (2. Moos. 33:15). Daavidilla oli yksi rukous ylitse muiden (Ps. 27:4 ”että saisin asua Herran huoneessa kaiken elinaikani, katsella Herran suloisuutta ja tutkistella hänen temppelissänsä.” Paavalin elämää ja palvelustyötä väritti Jeesuksen kohtaaminen Damaskon tiellä (Ap. t. 9). Hän tunnusti olevansa täysin riippuvainen Jumalasta ja saikin nähdä Jumalan toimivan kauttaan (2. Kor. 12:9).


Richard Foster toteaa kirjassaan Celebration of Discipline, että spiritualiteettimme vahvistuu hengellisen harjoitusten kautta, joista yhtenä nostan esille rukouksen. Foster näkee, että kautta aikojen Jumalan palvelijoiden elämässä on ollut keskeisellä sijalla rukous, jossa alamme nähdä asioita Jumalan silmin, tahdomme sitä mitä Taivaan Isä ja rakastamme sitä, mitä hän rakastaa. Martti Lutherin periaate oli, että "joka rukoilee hyvin, on opiskellut hyvin”. Mitä enemmän oli vastuuta, sitä enemmän Luther vietti aamulla aikaa rukouksessa.  Metodismin perustaja John Wesley rukoili kaksi tuntia päivittäin ja sanoi, että Jumala ei tee mitään ilman rukousta. Lähetyssaarnaaja David Brainerd vietti jopa päiviä rukouksessa. George Fox, kveekarien perustaja, ennen kaikkea paneutui rukoukseen. Ollessaan raamattukoulussa 1800-luvun alun lähetyspioneeri Adoniram Judson kysyi itseltään: "Kuinka voisin niin järjestää tulevaisuuteni että parhaiten miellyttäisin Jumalaa?" Hän ahmi Jumalan palvelijoiden elämäkertoja ja kirjoituksia. Kaikki tämä vaikutti voimakkaasti hänen Jumalalle antautumiseensa.  Lähetystyössä Judson vetäytyi rukoukseen seitsemän kertaa päivässä. Lähetyspioneeri Hudson Taylorin tunnetuimpia lauseita on: Liikuta ihmistä Jumalan kautta yksin rukouksella."

 

”Mutta hän [Jeesus] vetäytyi pois ja oleskeli erämaassa ja rukoili" (Luuk. 5:16). The Message -versiossa jae kuuluu näin: ”Niin usein kuin oli mahdollista, Jeesus vetäytyi sivuun rukoillakseen." Jumala kutsuu meitä ennen kaikkea ”…olemaan hänen kanssaan”. Vasta sen jälkeen hän lähettää meidät saarnaamaan (Mark. 3:14). Jeesuksen esimerkin mukaisesti liity intohimoisesti (passionately) tähän rivistöön oman spiritualiteettisi uudistuksen kautta.



Jaa
Myyntityössä on oltava valmis sitoutumaan asiakkaaseen
Muuttunut mies muuttamassa muutoksen keskelle
Brasiliasta Pohjolaan
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!