Lauantai 24. elokuuta.
Nimipäivää viettää Perttu, Bertel, Bertil, Berta
Julkaistu 23.10.2017 11:33

Ihmeitä etsimässä

Evankeliumeissa kerrotaan, kuinka Pietari heitti Jeesuksen käskystä verkot ja sai kalansaaliin, josta ei ollut osannut edes uneksia. Mitä tämä kokemus sai Pietarissa aikaan? Hän kohtasi Vapahtajan. Kalansaalis kertoi Pietarille, että hän on Messiaan kanssa tekemisissä. Pietarin mieleen tulivat hänen syntinsä, ja hän pelästyi Jumalan kirkkautta.

 

Nykyään ihmiset etsivät ihmeitä milloin mistäkin, mutta etsivätkö he Kristusta. Ihmeiden julistaminen herättää mielenkiinnon, ja ihmiset juoksevat niiden perässä, vaikka mitään todellista ei tapahtuisikaan. Joskus kun menee karismaattiseen kokoukseen, tuntuu, että lupaukset ihmeistä jäävät päällimmäiseksi mieleen.

 

* * *

Nuorempana kävin itsekin välillä kokouksissa lähes vain siksi, että saisin todistaa ihmettä – parantumiskokemusta, jollekin henkilölle tulevaa profetiaa tai muuta välittömältä tuntuvaa Jumalan vaikutusta – eikä tällainen ihmeorientoituminen ole vieläkään minusta täysin pois. Tänään kuitenkin mietin paljon näiden ilmiöiden roolia uskovien elämässä. Markuksen evankeliumissa Jeesus sanoo: ”Niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimessäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä… tarttuvat käsin käärmeisiin… He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat.” Jeesus toisin sanoen antaa ymmärtää, että ihmeiden tulisi seurata uskovia ihmisiä eikä uskovien ihmeitä.

 

Mietin, että tulisiko tämän päivän jumalanpalveluksissa ja muissa yhteisissä kokoontumisissa keskittyä aiempaa enemmän Kristukseen. Elämme elämyshakuista aikaa, johon ”ihmeet ja merkit” sopivat hyvin. Jos voisi tubettaa videoita, joissa tapahtuu ihmeitä, katsojia ja seuraajia varmasti löytyisi. Tubettajasta, joka videoissaan rukoilisi sairaiden puolesta ja nämä paranisivat aidosti, tulisi nopeasti maailmankuulu. Mutta miten silloin kävisi Jeesus-sanoman? Oppisivatko ihmiset tuntemaan hänet? Kiinnostaisiko hän itsessään ihmisiä? Pidettäisiinkö häntä itseään mielenkiintoisena?

 

Toisin sanoen: Onko saarna Jeesuksesta Pelastajana ja Vapahtajana vanhanaikaista? Onko Jumalalla todellinen paikka meidän elämässämme? Kun kohtaamme Jeesuksen, tulemmeko syntisiksi ja haluammeko tehdä parannuksen? Olisiko meistä kiinnostavaa istua Jeesuksen kanssa kaikessa rauhassa ja kuunnella, kun hän kertoo itsestään?

 

Ihmeet ja kaikki se, mitä Jeesus tekee meidän tähtemme, voi olla meistä mielenkiintoisempaa kuin itse Jumala.

 

* * *

Kristittyinäkin me kiinnitämme usein huomiomme kaikkeen siihen ulkoiseen, mitä Jeesuksen seurassa on mahdollista saada, ja sitten jäämme usein ilman sitä. Jos kiinnittäisimme mielenkiintomme itse Jumalaan, näkisimmekö enemmän myös kaikkea muuta mitä niin hanakasti etsimme?

 

Jeesus piti itsestään selvänä, että uskovien elämässä ilmenee Jumalan valtakunnan tunnusmerkkejä. Me ihmiset haluamme niitä niin kovasti, että unohdamme, kuka ne tekee, ja hylkäämme hänet. Pyhästä Hengestä on käytetty kuvaa, että Pyhä Henki on käsi ja me ihmiset hanska. Nyt hanska usein heiluu tuulessa ilman kättä ja yrittää todistella tekevänsä suuria ihmeitä. Jospa hanska antautuisi käden vietäväksi, niin Jeesuksen lupaamat merkitkin seuraisivat meitä.

 

”Kiinnitä katseesi Jeesukseen” lauletaan vanhassa laulussa. Jospa mekin seuraavan kerran, kun odotamme näkevämme edes yhden ihmeen, pysähtyisimme sen sijaan katselemaan vain Jeesusta. 



Jaa
Myyntityössä on oltava valmis sitoutumaan asiakkaaseen
Muuttunut mies muuttamassa muutoksen keskelle
Brasiliasta Pohjolaan
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!