Tiistai 15. lokakuuta.
Nimipäivää viettää Helvi, Heta, Hedvig, Hedda
Julkaistu 27.9.2019 09:08

Älä koveta sydäntäsi

Sara Saarela

Aloitin IK-opiston uutena oppilaitospastorina elokuun alussa. Puolivälissä kuuta opiskelijat saapuivat kampukselle ja päätin, että näin lukukauden alussa on sopivaa puhua siitä, millainen on hyvä teologian opiskelija. Nämä huomiot eivät ole vain raamattukoululaisten korville, koska kaikki uskovat ovat teologian opiskelijoita tavalla tai toisella ja jokainen on opetuslapsi. Tässä tulee tiivistys puheeni pointeista.


Numero 1: Hyvä teologian opiskelija ei kuvittele olevansa kone. Me olemme luotuja, mikä tarkoittaa sitä, että meillä on rajat. Luoja voi tehdä taukoamatta työtä mutta me emme, eikä luodun pidä yrittää ylittää tätä rajaa. Ihmiskunnan synti on aina ollut se, että haluamme nousta luojiksi. Se on kuitenkin ylpeyttä. Liika tehokkuus ja tekeminen voikin itse asiassa siis olla sitä, että yritämme näyttää olevamme parempia ja kuvittelemme olevamme enemmän kuin mihin kykenemme.

 

Siispä meidän tulisi järjestää aikaa todelliselle rentoutumiselle (esimerkiksi teknologiset vempeleet pois päältä) ja pitää lepopäivä, johon on varaa vain, jos muu arki on järjestetty järkevästi.

 

Numero 2: Hyvä teologian opiskelija tietää, että raamattukoulu ei ole kilparata. Teologian opiskelijakunta koostuu samasta aineksesta kuin muutkin alat — eli ihmisistä — ja myös meidän alallamme on semmoisia, jotka erehtyvät kuvittelemaan, että olemme kilparadalla. Mutta me emme kilpaile keskenään. Olemme kaikki opetuslapsia, osa samaa ruumista, jonka pää on Kristus.

 

Se, että naapuri saa kympin, ei ole minulta pois ja se, että minä saan kympin, ei nosta minua muita paremmaksi. Arvomme ei riipu arvosanoista. Jos meillä on tyhjyys ja suuri hyväksynnän kaipuu sisällämme, se ei katoa kilpailulla tai arvosanoilla.

 

Lisäksi Jumala ei kutsunut meitä raamattuopintoihin saamaan kymppejä. Jumala kutsuu teologian opintojen pariin, jotta kasvaisimme opetuslapsina. Paljon tärkeämpää kuin se, että saan erinomaiset arvosanat, on se, että kasvan ihmisenä – että Pyhä Henki saa tehdä sisälläni työtään. Tietenkin tulisi olla kunnia-asia, että teemme opintoihin liittyvät tehtävämme kunnolla (eli ei nopeasti tai hutiloiden) ja kunnioitamme Jumalaa sillä tavoin. Mutta samalla on hyvä muistaa, että tehtävät eivät ole itsetarkoitus. Me olemme koulussa jotakin suurempaa varten.

 

Numero 3: Hyvä teologian opiskelija ei koveta sydäntään. Vanhan testamentin tutkija Daniel Block jakoi minulle kerran ohjeen, jonka otin omakseni. Se kuuluu näin: rukoile ja pidä sydämesi pehmeänä Jumalasi edessä.

 

Niin hullulta kuin se kuulostaakin, myös raamattukoulussa oman hengellisen elämän hoitaminen saattaa unohtua. Tämä siksi, että me harhaudumme ajattelemaan, että ”olenhan minä koko ajan tekemisissä Jumalan juttujen kanssa”. Enkö voisi skipata rukousta kotona? En voi. On tärkeää pitää omasta Sanan lukemisesta, seurakuntayhteydestä ja rukouksesta huolta. Raamattuopisto haluaa tukea opiskelijoiden hengellistä kasvua, mutta se ei voi hoitaa kenenkään jumalasuhdetta tämän puolesta. On tietoisesti pysyttävä lähellä Jumalaa.

 

Esimerkiksi kun ryhdymme esseiden ja muiden tehtävien kimppuun, on hyvä rukoilla. Se on pieni mutta hyvin konkreettinen ja merkittävä hengellinen harjoitus, joka kääntää katseen häneen, jonka tulee olla kaiken toiminnan keskipiste. Hän on syy sille, että IK-opisto on ylipäänsä olemassa.

                      

Lisäksi tulee muistaa, että tarvitsemme pehmeyttä ja nöyryyttä myös suhteessa toisiin ihmisiin. Kun opimme uutta, emme saa kuvitella, että olemme kaikkitietäviä tai parempia kuin muut. Teologian opiskelijan jos jonkun pitäisi tietää ihmisen pienuus ja rajallisuus, koska mitä enemmän opimme, miten mahtava Jumala on, sitä enemmän myös käsitämme, miten vajavaisia itse olemme. Kun tieto kasvaa, Jumalan suuruuden ja meidän rakkautemme tulee kasvaa samassa suhteessa.



Jaa
Kutsumus vaatii sitoutumista
Kiire syö resursseja perheiltä
”Jokaisella on vastuu yhteyden rakentamisessa”
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!