Tiistai 19. helmikuuta.
Nimipäivää viettää Eija
Julkaistu 1.9.2017 16:40

Älä evankelioi kuin Trump

Lari Launonen

En ikinä unohda Uuden testamentin tutkija Craig Keenerin uskoontulotarinaa. Jo teini-ikäisenä Keener oli veitsenterävä ajattelija. Nörtti, joka tunsi niin antiikin filosofian kuin modernin tieteen. Hän oli myös ateisti.

 

Erään kerran Keenerin kävellessä koulusta kotiin läheisen raamattukoulun oppilaat yrittivät evankelioida häntä. He esittivät hänelle perusteesit rististä, ylösnousemuksesta ja ikuisesta elämästä. Lopulta ateistiteini löi pöytään mielestään kovan vastakysymyksen: Mistä dinosaurusten luut tulivat?

 

Evankelistat vastasivat uskovansa, että Saatana oli kätkenyt ne maahan – ilmeisesti houkutellakseen ihmisiä harhaan. 

 

Keener nauroi ja lampsi kotiin.

 

Kotona nuoren ateistin valtasi yhtäkkiä Jumalan käsinkosketeltava läsnäolo. Se oli jotain erilaista kuin mikään uskonto tai filosofia, josta Keener oli lukenut. Hän koki, ettei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin antautua sille täysin tai vastustaa.

 

Keener pelastui, koska hänelle oli vähän aiemmin saarnattu evankeliumia. Evankeliumin kylkiäisinä oli tosin tarjottu myös tieteellisiä ja teologisia typeryyksiä.

 

* * *

Kyseiset evankelistat sortuivat niin sanottuihin älyllisiin paheisiin. Jos dinosaurusväite oli väkinäinen yritys torjua Keenerin kysymys, oli kyseessä ehkä älyllinen epärehellisyys. Jos he eivät oikeasti tienneet hyvää vastausta, olivat he myös älyllisesti ylpeitä (älyllisesti nöyrä olisi myöntänyt, että en tiedä). Ehkä he olivat myös kapeakatseisia luullessaan, etteivät dinosaurukset sovi raamatulliseen maailmankuvaan.

 

Tällaisten älyllisten paheiden vastakohta ovat älylliset hyveet. Näitä ovat nöyryyden, rehellisyyden ja avoimuuden ohella muun muassa tiedon rakastaminen, rohkeus ja lujuus.

 

Esimerkiksi lujuus tarkoittaa pitäytymistä omassa näkemyksessä silloin, kun siihen on päteviä perusteita. Luja ihminen ei ole löperö, joka vaihtaa mielipidettään kuin tuuliviiri, eikä kankea, jonka pää ei käänny vastaansanomattomien todisteidenkaan edessä.

 

Evankelioinnissa ei saa unohtaa älyllisiä hyveitä. Etenkin nuorilla, innokkailla evankelistoilla on usein taipumus puolustaa uskoa millä hyvänsä argumentilla, vaikkei heillä olisi kypsää käsitystä kristillisestä maailmankatsomuksesta ja sen perusteista. Hyvätkin kriittiset kysymykset torjutaan tai väistetään aivan kuten presidentti Donald Trump tekee lehdistötilaisuudessa.

 

Älyllinen paheellisuus on silmiinpistävää ja luotaantyöntävää sekä Trumpin että monien evankelistojen kohdalla.

 

* * *

Toimin opettajana FolLOW-opetuslapseuskurssilla, johon sisältyy kuukauden missiomatka Espanjaan. Iso osa kurssin oppilaista on nuoria sekä uskoltaan että iältään. Reissua suunnitellessa olen pohtinut, miten voisimme kohdata paikallisia muslimeja, ateisteja ja katolilaisia tapakristittyjä tiedostaen, että monet heistä ovat kriittisiä ajattelijoita, jotka etsivät totuutta. Tiedostaen, ettei meilläkään ole kaikkia vastauksia kaikkiin vaikeisiin kysymyksiin (ja miten voisikaan olla).

 

Evankelista ei epäonnistu, jos hän sanoo ”en tiedä, mutta otan selvää”. Eri asia on, jos evankeliumi jää dinosaurusten luiden peittoon.

Jaa
Priorisointi kannattaa
Lapsityö luupin alle
Lääkäri, joka ei pelännyt puhua
Merkityksellisyys luo perustan työmotivaatiolle
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!