Tiistai 20. elokuuta.
Nimipäivää viettää Samuli, Sami, Samuel, Samu, Samuel, Sam
Julkaistu 27.10.2017 16:31

Aivovuodon uusi ura

Lari Launonen

Suomen Siionin sydänmailla kytee pieni herätys. Se koskee seurakuntien uhanalaista lajia: fiksuja nuoria miehiä. Kyse ei ole uskoontuloista, vaan kristittyjen nuorten miesten silmien avautumisesta kalvinismin kauneudelle.

 

Kalvinismi on teologinen systeemi, joka kiteytyy tulppaania tarkoittavaan englanninkielen sanaan TULIP. Sanan ensimmäinen kirjain T viittaa synnin vaikuttamaan täydelliseen turmeltuneisuuteen (ilmaisusta total depravity). U (unconditional election) tarkoittaa, että Jumala on ennaltamäärännyt tietyn joukon ihmisiä pelastukseen. L (limited atonement) viittaa siihen, että Jeesuksen ristinkuoleman hedelmistä hyötyvät vain nämä valitut. I (irresistible grace) tarkoittaa vastustamatonta armoa; kun Jumala vetää ihmistä, ei hän voi pyristellä irti. P (perseverance of the saints) vakuuttaa, ettei uudestisyntynyt voi menettää uskoaan.

 

Vapaakristilliseen nenään tulppaani voi aluksi haista oudolle, mutta moniin fiksuihin nuoriin miehiin tuoksu vetoaa. Kuvio näyttää usein menevän näin:

 

Fiksulla nuorella miehellä on haastavia teologisia kysymyksiä. Joskus kysymyksiä siivittää huoli oman sielun tilasta – huoli, jota eräs Martti Lutherkin aikoinaan poti. Kysymyksiin saa seurakunnasta kuitenkin vain heikkoja vastauksia, kuten ”ihmisellä on vapaa tahto”. Fiksu nuori mies huomaa, ettei pastorikaan ole pureksinut pelastusoppiaan kunnolla. Muutenkin mies kokee seurakuntansa raamatunopetuksen teologisesti laihaksi.

 

Fiksu nuori mies etsii kovempaa kamaa internetistä. Hän löytää YouTuben täydeltä Raamattua selittäviä saarnoja ja opetuksia, joiden syvällisyys ja loogisuus purevat. Intohimoiset saarnaajat ovat tunnettuja kalvinisteja, kuten John Piper, Tim Keller, James White ja John MacArthur. Viimeisenä mainittu muuten pitää karismaattisuutta demonisena eksytyksenä.

 

Fiksua nuorta miestä kyllä mietityttää kalvinismin synkät sävyt. Kuten U-opin looginen seuraus, että Jumala on jo ennen aikojen alkua halunnut luoda yksilöitä, jotka hän on ennaltamäärännyt iäisyydeksi helvettiin, vaikka hän olisi halutessaan voinut heidät pelastaa. Kääntöpuoli on kuitenkin lohdullinen: minun pelastukseni ei ole millin vertaa kiinni omasta kilvoituksestani. Usko on – ihan oikeasti – yksin Jumalan työ.

 

Fiksu nuori mies saattaa jäädä entiseen kotiseurakuntaansa, vaikka hänen näkemyksiään pidettäisiin epäraamatullisina. On ironista, että esimerkiksi me helluntailaiset mielellämme näemme itsemme reformaation perillisinä (jonka vaiheisiin kuului muun muassa ”uudelleenkastajien” hukuttaminen jokeen), mutta toisaalta saatamme pitää reformoitua teologiaa – joksi kalvinismia myös kutsutaan – harhaoppina.

 

Fiksu nuori mies voi myös etsiä uuden kodin sieltä, missä hän kokee saavansa vahvaa ruokaa. Kalvinistista teologiaa edustavia seurakuntia on Suomessa toistaiseksi vain muutamia, mutta uusia on perusteilla.

 

Vapaakristillisten seurakuntien aivovuoto on viime vuosina valunut lähinnä luterilaiseen kirkkoon, mutta se näyttää muodostavan uusia uria. Kalvinismiherätystä voidaan pitää osittain vastavetona uuskarismaattisuudelle, ”betheliläisyydelle” ja muulle ihmeiden ja merkkien etsinnälle. Tosin nämäkin asiat ovat nykyään enimmäkseen perinteisten liikkeiden ulkopuolinen ilmiö.

 

Haluaisin kertoa näille fiksuille nuorille miehille, ettei kalvinismi ole älykkään kristityn ainoa (eikä edes paras) vaihtoehto. Esimerkiksi helluntailaisuuden ja vapaakirkollisuuden perimä pelastusoppi eli arminiolaisuus lepää raamatullisesti ja filosofisesti lujalla perustalla, vaikka kärkevät kalvinistit saavatkin sen näyttämään ihmiskeskeiseltä ja pelagiolaiselta uskonnollisuudelta. Se on myös reformaation antia siinä missä kalvinismi tai luterilaisuus.

 

En vain tiedä, osaavatko seurakuntien paimenet argumentoida sen puolesta. Onneksi on internet.



Jaa
Myyntityössä on oltava valmis sitoutumaan asiakkaaseen
Muuttunut mies muuttamassa muutoksen keskelle
Brasiliasta Pohjolaan
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!