Lauantai 24. elokuuta.
Nimipäivää viettää Perttu, Bertel, Bertil, Berta
Julkaistu 11.10.2016 11:47

Miksi opiskella Jumalan sanaa?

Samuel Aro-Panula

Raamatun sana on meille helluntailaisille tärkeä ja niin sen tulee ollakin! Joskus kuitenkin seurakuntaelämää seuratessa jää miettimään, jääkö tämä Sanan merkitys liian helposti vain sanoiksi. Käykö niin, että väitämme tuntevamme Raamatun sanaa ja noudattavamme sitä elämässämme mutta emme kuitenkaan tee niin käytännössä?

 

Meille ihmisille on usein helpompaa noudattaa konkreettisia ja selkeitä sääntöjä kuin vain esimerkiksi joitain hyviä periaatteita. Etsimme helposti myös Raamatusta selkeästi tunnistettavia ohjeita. Tämä johtaa usein siihen, että kiinnitämme huomiomme Raamatussa ensisijaisesti sellaisiin ohjeisiin, jotka liittyvät esimerkiksi ihmisen ulkoiseen käyttäytymiseen. Heikoimmillaan käy niin, että Raamatusta muodostuu uskovalle kokoelma kieltoja ja käskyjä mutta sen muuttava voima jää pimentoon.

 

Apostoli Paavali varoittaa tästä riskistä kolossalaisia kirjoittamalla erilaisten säädösten noudattamisesta: ”Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet maailman alkeisvoimille, miksi te, ikään kuin eläisitte maailmassa, annatte määrätä itsellenne sääntöjä? Älä tartu, älä maista, älä koske.” (Kol. 2:20–21.) Hän jatkaa heti seuraavassa luvussa: ”Jos siis teidät on herätetty Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä” (Kol. 3:1).

 

Paavali ei kuitenkaan vain neuvo välttämään kieltoja. Hän myös osoittaa asioita, joita uskovan tulee jättää pois (Kol. 3:5–9). Asiat keskittyvät ensisijaisesti ihmisen sisäisiin asenteisiin, vaikka näkyvät myös väärinä ulkoisina tekoina. Paavali perustelee: ”Olettehan riisuneet pois vanhan ihmisen tekoineen ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.” (Kol. 3:9–10.) Tämän jälkeen hän määrittelee tätä ”pukeutumista” esimerkiksi armahtavaisuudella, nöyryydellä, anteeksiannolla ja rakastamisella (Kol. 3:12–15). Eli oleellista on ymmärtää se, että Kristuksen seuraaminen tarkoittaa ensisijaisesti sisäisen elämän muutosta, ei vain ulkoisen elämän mukauttamista Raamatun niin sanottuihin sääntöihin.

 

Sisäisen elämän muutos Kristuksen kaltaisuutta kohti saa aikaan uskovassa sitä tervettä kasvua aikuisuuteen, jonka avulla uskova muun muassa selviää erilaisten raamatuntulkintojen sekamelskassa. Paavali kirjoittaa: ”– – kunnes me kaikki saavutamme ykseyden uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, kypsän miehuuden, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden. Silloin emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja ovat kaikkien opintuulten heiteltävinä ihmisten arpapelissä ja eksytysten kavalissa juonissa.” (Ef. 4:13–14.)

 

Kokonaisvaltainen alkuperäisen kirjoittajan tarkoittaman Raamatun tekstin merkityksen opiskelu auttaa uskovaa ymmärtämään ne keskeiset totuudet, joita jokin Raamatun teksti tuo esille. Tätä tukee se, että uskova ymmärtää uskonelämän olevan sisäistä muutosta Kristuksen kaltaisuutta kohti eikä vain joidenkin ohjeiden ja sääntöjen noudattamista. Näin uskova kykenee todella elämään Raamatun sanan mukaista elämää.

 

Raamattua kannattaa opiskella, jotta pystyy yhä selkeämmin ymmärtämään Jumalan armon ja Kristuksen sovitustyön pelastavan vaikutuksen omassa elämässä. Kun tämä Raamatun todellinen sanoma saa vaikuttaa omassa elämässä tahtomista ja tekemistä, sitä on hyvä ja mielekästä viestiä myös muille.

 

 

PS. Yksi hyvä vaihtoehto opiskella Jumalan sanaa on tulla Isoon Kirjaan, esimerkiksi yhdeksi lukukaudeksi Raamattulinjalle tulevana keväänä. 



Jaa
Myyntityössä on oltava valmis sitoutumaan asiakkaaseen
Muuttunut mies muuttamassa muutoksen keskelle
Brasiliasta Pohjolaan
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!