Lauantai 24. elokuuta.
Nimipäivää viettää Perttu, Bertel, Bertil, Berta
Julkaistu 3.5.2016 15:02

Jumalan äidillisyys

Tero Järventausta

Kun ummistat silmäsi ja rukoilet Jumalaa, mitä näet? Moni on kuvaillut näkevänsä hahmottoman kirkkauden valtaistuimella tai vanhan parrakkaan miehen.

 

Tämä on oman mielemme luoma kuva. Siitä johtuvat käsitykset saattavat pahimmillaan rajoittaa uskallustamme lähestyä Jumalaa. Esimerkiksi oma hankala isäsuhde voi olla tällainen este.

 

Raamattu kertoo jotain siitä, minkälainen Jumala on: Jumala ei ole mies eikä nainen samassa merkityksessä kuin ihmiset ovat. Luotiinhan ihminen, sekä mies että nainen Jumalan kuvaksi. Jeesus oli Isän ainoa Poika, eikä tästä iankaikkisesta perheestä kerrottaessa mainita äitiä. Jumalan sukupuolisuus on siis jotain erilaista kuin meidän ihmisten. Jumala halusi kuitenkin kertoa itsestään ihmisille heille tuttujen käsitteiden kautta ja ”Taivaallinen Isä” on yksi Jumalan persoonaa valottavista nimistä.

 

Eri kulttuureissa maskuliinisiksi ja feminiinisiksi mielletyt piirteet vaihtelevat, mutta Jumalassa on Raamatun mukaan kumpaakin. Jumalasta puhuttaessa käytetään johdonmukaisesti kieliopillista maskuliinimuotoa. Myös Jeesus syntyi mieheksi ja kutsui Jumalaa aina Isäksi, ei koskaan äidiksi. Jumalan isyys voi ja sen tulee olla esikuvana meille ihmisille. Jumala oli kuitenkin täydellinen, toisin kuin inhimillinen miehuus ja isyys, jota ei sellaisenaan tule sekoittaa Jumalalliseen esimerkkiin.

 

Jumalan äidillisiä ominaisuuksia kuvaa esimerkiksi profeetta Jesaja: ”Niin kuin äiti lohduttaa lastaan, niin minä teitä lohdutan, Jerusalemin onni antaa teille täyden lohdun” (66:13). Samoin Jeesus tunsi äidillistä hätää Jerusalemista: "Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan!" (Matt. 23:37). Myös Paavali samastuu äidin kokemuksiin ja tunteisiin kuvatessaan suhdettaan seurakuntiin (Gal 4:19; 1. Tess. 2:7).

 

Ihmisinä olemme rajattuja sukupuolisuuteemme. Naisina ja miehinä, äiteinä ja isinä palvomme kuitenkin Jumalaa, joka ei ole rajattu sukupuolisuuteen. Inhimillinen äitiys ja isyys täydellisimmilläänkin tarjoaa vain heikon aavistuksen Jumalan todellisuudesta. Tätä heijastusta Jumalan täydellisestä rakkaudesta voimme muistaa tänäkin äitienpäivänä. Vaikka meidän vanhempamme olisivat epäonnistuneet, Jumalan rakkaus ei petä. Lisäksi myös epäonnistuneet vanhemmat saavat tulla armollisen Jumalan luo. Taivaallinen Isä rakastaa meitä lapsiaan omistautuneesti ja hellittämättä kuin äiti lastaan.



Jaa
Myyntityössä on oltava valmis sitoutumaan asiakkaaseen
Muuttunut mies muuttamassa muutoksen keskelle
Brasiliasta Pohjolaan
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!