Tiistai 19. helmikuuta.
Nimipäivää viettää Eija
Julkaistu 22.3.2016 14:48

Identiteetti Kristuksessa

Eeva Vainio

Muutama viikko sitten minua pyydettiin saarnaamaan aiheesta Identiteetti Kristuksessa. Pyyntö aloitti prosessin, jossa mietin, mitä tarkoittaa olla Kristuksessa. Paavali näki kovasti vaivaa, että uskovat käsittäisivät oman asemansa Kristuksessa. Tämä sama teema tulee jollakin tavalla esille jokaisessa Paavalin kirjeessä.


Raamatunkohdassa 2. Kor 5:17 sanotaan: ”Jokainen, joka on Kristuksessa, on uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tilalle tullut tilalle!” Tässä tapauksessa paikalla on merkitystä: Kristuksessa oleva on uusi luomus ja Jumalalle kelpaava, kun taas Kristuksen ulkopuolella oleva ihminen on Jumalan tuomion alainen ja lopulta joutuu ikuiseen eroon Jumalasta.

 

 

Jokainen joka on liitetty Kristukseen on hänessä armosta. Galatalaiskirjeessä 5:4 sanotaan: ”Te olette joutuneet eroon Kristuksesta, te, jotka yritätte lain avulla tulla vanhurskaaksi. Te olette langenneet pois armosta.” Syntiinlankeemuksen seurauksena ihminen kiinnittää luonnostaan huomiota itseensä, omiin suorituksiinsa ja kilvoitteluunsa, kun hänen tulisi kiinnittää katseensa Kristukseen. Meidän täytyy muistaa, että minkäänlaisella yrittämisellä emme voi tulla yhtään lähemmäksi Kristusta, koska olemme jo hänessä.

 

Niin kuin vauva äitinsä kohdussa ihminen on Kristuksessa suojassa pahalta maailmalta. Hän myös saa kaiken tarvittavan Kristuksessa. Kristus on kuin elämää virtaava puunrunko, johon jokainen on liitetty kuin oksa puuhun.

 

Langenneessa luomakunnassa ihminen kokee häpeää, syyllisyyttä ja pelkoa. Jumala haluaa ihmisen tulevan pois synnin varjon alta vapauteen. Kristuksessa oleva ihminen onkin vapautettu kaikesta synnin aiheuttamasta heikkoudesta ja syyllisyydestä. Ihmisen tulee nähdä paikkansa armon auringossa, jossa hän voi ottaa vastaan Jeesuksen sovitustyön omaksi osakseen.

 

Joskus me ihmiset ajattelemme, että syyllisyys kuuluu muistutuksena meidän pahoista teoistamme myös armahdetulle ihmiselle, mutta silloin me emme ole ottaneet vastaan todellista armoa ja anteeksiantamusta. Syyttömyys kuuluu ihmisille, jotka ovat Kristuksessa. Häpeä, syyllisyys ja oma yrittäminen olla parempi uskovainen on kannettu ristillä. Kun me olemme Kristuksessa, me olemme täydellisiä uskovaisia, ilman yrittämistä.

 

Kristuksessa oleminen saa meidät tekemään niitä tekoja, joita Jumala haluaa meidän tekevän, mutta kuitenkin ennen kaikkea olemaan ja lepäämään Kristuksessa. Silloin kun voimme levätä Kristuksessa, hänen voimansa on meidän päällämme ja meidän tekomme ovat hänen tekojaan.

 

Miten pääsemme tähän? Raamatussa kohdassa 2. Kor. 1:21 sanotaan: ”Jumala itse vahvistaa meitä ja teitä uskossamme Kristukseen, Voideltuun, ja on myös antanut meille voitelunsa.” Jumala auttaa meitä näkemään yhä tarkemmin, mikä on asemamme Kristuksessa. Kun näemme sen, kasvamme vähitellen hänen kaltaisekseen (2. Kor. 3:18).

 

Identiteetti Kristuksessa vapauttaa meidät pelosta, häpeästä ja syyllisyydestä ja päästää nauttimaan siitä vapaudesta, jonka saamme hänessä. Hänessä voimme rakentaa tervettä identiteettiä, joka kantaa elämän myrskyissä.



Jaa
Priorisointi kannattaa
Lapsityö luupin alle
Lääkäri, joka ei pelännyt puhua
Merkityksellisyys luo perustan työmotivaatiolle
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!