Perjantai 29. maaliskuuta.
Nimipäivää viettää Joonas, Jouni, Joni, Joona, Jonne, Jonni

Yhä ajankohtaisempi lähetystehtävä

Jotta Sana pysyy liikkeellä, tarvitaan samaa kuin ennenkin: lähtijöitä, lähettäjiä ja rukousta, Ruut Ahonen kirjoittaa. - Osa kutsutaan kauemmas, osa hyvinkin lähelle
Jotta Sana pysyy liikkeellä, tarvitaan samaa kuin ennenkin: lähtijöitä, lähettäjiä ja rukousta, Ruut Ahonen kirjoittaa. - Osa kutsutaan kauemmas, osa hyvinkin lähelle

Tämän kevään Tellus-lähetyskonferenssin puhujiin kuuluva marokkolainen Imane kuvailee tässä Ristin Voitossa, ettei ajattele lähetystyötä työnä vaan ennemminkin haluna kertoa Jumalasta. 

Suomen helluntailaiset ovat tehneet eri mantereille sinnikästä lähetystyötä vuosikymmeniä. Kuvioon on tarvittu lähtijöitä ja lähettäjiä. Tällä hetkellä helluntailaisuus rönsyää elävimpänä maapallon eteläisellä puoliskolla. Jokin osuutensa tässä on sillä, että suomalaiset ottivat jo kauan sitten lähetyskäskyn todesta ja menivät ja tekivät. 

Arviot siitä, mikä on kenenkin osuutta, ovat sinänsä turhia, mutta siihen, että Pyhä Henki on tehnyt laajaa muutosta globaalissa etelässä, on tarvittu määrätietoista Sanan välittämistä kansoille. 

Aika ja monien uskovienkin arvomaailma on muuttunut, mutta lähetyskäskyn ajankohtaisuus ei. Nopea väestönkasvu ja uskontopaletin muutos länsimaissa tekee siitä jopa ajankohtaisemman kuin koskaan lähempänä kuin ikinä. Tilastokeskuksen mukaan reilu vuosi sitten Suomessa asui yli 450 000 vieraskielistä, joiden äidinkieli oli jokin muu kuin suomi, ruotsi tai saame.

 

 

     Olennaista on tehdä Jeesuksen tarkoittamia asioita omaksi kokemallaan paikalla.

 

Jeesus pyysi omiaan menemään ja tekemään kaikki kansat hänen opetuslapsikseen kastamalla ihmisiä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä Jeesus oli käskenyt heidän pitää. Tätä käskyä ei muuta edes arvojen täyskäännös. Lähetystyön on tarkoitettu etenemään edelleen idästä länteen ajasta riippumatta, koska siitä on kiinni sekä uusien ihmisten pelastuminen että se, milloin Jeesus palaa maan päälle. Matteuksen (24:14) mukaan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu. 

Jotta Sana pysyy liikkeellä, tarvitaan samaa kuin ennenkin: lähtijöitä, lähettäjiä ja rukousta, niin kentillä kuin kotona. Osa kutsutaan kauemmas, osa hyvinkin lähelle, mutta kaikkea ohjaa Jumala. Parhaiten ohjaus toteutuu, kun rukous edeltää sitä, mitä tehdään. 

Varsinkin aiemmin kauas lähteminen miellettiin lähetystyöksi, mutta kotimaan seurakuntatyötä ainakaan virallisesti ei. Jeesus kuitenkin tähdentää lähetyskäskyssään kastamista ja opetuslapsiksi tekemistä – ja juuri näitä asioitahan paikallisseurakunnissa tapahtuu. 

Toteuttipa lähetystehtävää missä muodossa hyvänsä, olennaista on tehdä Jeesuksen tarkoittamia asioita omaksi kokemallaan paikalla. Silloin oma elämä palvelee mitä tärkeintä ja ajankohtaisinta päämäärää eikä oma vaivannäkö jää turhaksi. 

 

Ruut Ahonen 

Kirjoittaja on Aikamedian vt. vastaava päätoimittaja.



UUTISET