Torstai 25. huhtikuuta.
Nimipäivää viettää Markku, Markus, Marko, Markus

Rakasta lähimmäistäsi

Paavali muistutti, että vaikka hän puhuisi ihmisten ja enkelien kielillä ja voisi uskollaan vuoriakin siirtää, mutta jos hänellä ei olisi rakkautta, hän olisi vain â€helisevä vaski tai kilisevä kulkunenâ€, Marko Halttunen kirjoittaa.
Paavali muistutti, että vaikka hän puhuisi ihmisten ja enkelien kielillä ja voisi uskollaan vuoriakin siirtää, mutta jos hänellä ei olisi rakkautta, hän olisi vain â€helisevä vaski tai kilisevä kulkunenâ€, Marko Halttunen kirjoittaa.

Kahden viikon päästä alkavan Juhannuskonferenssin teemaksi on valittu tuttu Raamatun käsky ”Rakasta lähimmäistäsi”. Rakkauden käsky on Raamatussa niin keskeinen, että sekä Jeesus että Paavali opettavat sen olevan ”lain täyttymys”. 

Käsky tunnetaan myös rakkauden kaksoiskäskynä, oikeastaan kolmoiskäskynä, jonka keskelle lähimmäisenrakkaus sijoittuu: ”Rakasta Herraa sinun Jumalaasi koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi –– ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” 

Jumala on rakkauden lähde. Raamatun mukaan hän myös vuodattaa rakkautensa meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta. Hänen rakkaudellaan voimme rakastaa niin lähimmäistämme kuin itseämme.

 

 

      Hän myös vuodattaa rakkautensa meidän sydämiimme.

 

Helluntaissa on usein korostettu Jumalan voimaa. Sanoihan Jeesus: ”Kun Pyhä Henki tulee teihin, te saatte voiman.” Voima ei kuitenkaan ollut itsetarkoitus, sillä Jeesus jatkoi: ”Ja te tulette olemaan minun todistajani.” Pyhä Henki antaa siis voiman olla todistaja Kristuksesta – hänen rakkaudestaan ja voitostaan. 

Azusa-kadun herätyksen keulahahmo, afroamerikkalainen William Seymour totesi vaikuttavasti: ”Kun lasket yhteen helluntain voiman, se on vain enemmän Jumalan rakkautta. Jos se ei tuo lisää rakkautta, se on yksinkertaisesti väärennös.” 

Paavali muistutti, että vaikka hän puhuisi ihmisten ja enkelien kielillä ja voisi uskollaan vuoriakin siirtää, mutta jos hänellä ei olisi rakkautta, hän olisi vain ”helisevä vaski tai kilisevä kulkunen”. Paljon porua tyhjästä. 

Postmodernissa ajassamme rakkaus on tietysti sana, joka herättää helposti myönteistä vastakaikua. Sanotaan, että rakkaus on rakkautta, ja jokainen voi määritellä sen omien tuntemustensa mukaisesti. Jos rakkauden käsky irrotetaan sen raamatullisesta ankkuristaan – rakkaudesta Jumalan Sanaan – sillä voidaan helposti ajaa myös Sanan vastaista toimintaa. Raamatun mukaan rakkaus voi myös varoittaa, kehottaa ja neuvoa. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan yhdessä totuuden kanssa. 

Ja kuitenkin Jumalan rakkaus on myös tunnetta. Maamme ja koko Pohjolan 1900-luvun merkittävimpiin evankelistoihin kuulunut suomenruotsalainen Frank Mangs kutsui hengellisen herätyksen tunnusomaiseksi piirteeksi ”ilmapiiriä” – Jumalan Hengen synnyttämää ilmapiiriä, joka saa ihmiset kääntymään Jumalan puoleen. Mangsin sanoin ”Elämän Henki luo elävän ilmapiirin”. ”Hän ei vaikuta vain sen kautta, mitä me sanomme ja teemme, vaan hän vaikuttaa meidän olemuksestamme lähtevän äänettömän säteilyn avulla. Säteily luo ilmapiirin.” 

Rukoillaan, että myös Juhannuskonferenssin ilmapiiri on elävä ja armon auringon säteiden läpäisemä. 

 

Marko Halttunen 

Kirjoittaja on Iso Kirja -konferenssikeskuksen johtaja.



UUTISET