Tiistai 23. huhtikuuta.
Nimipäivää viettää Yrjö, Jyrki, Jyri, Yrjänä, Jori, Georg, Göran, Örjan Jöran Jörgen, Jörn

Pelastuksen suuruus

Jumalan pelastussuunnitelma käsittää koko ihmiskunnan aina sen syntymästä loppuun saakka. Se on laajuudessaan suurenmoinen ja ihmeellinen. Sen syvyys ei tosin aina aukea meille. Mielessämme on vain oma elämämme ja sen näkökulma, itsekkyyden varjostaessa ajatteluamme.

 

Jumalan suunnitelma sen sijaan lähtee rakkaudesta ja sulkee syliinsä kaikki, jotka kaipaavat hänen puoleensa. Usein rajoittuneisuudessamme unohdamme sen suuruuden ja kattavuuden. Jäämme jumiin oman elämämme näkökulmiin, emmekä ymmärrä Jumalan suunnitelman koskettavan meitä koko ajan.

 

Pelastussuunnitelma ulottuu koko elämänkaareemme ja kaikkiin vaiheisiin aina kuolemaamme saakka. Jumalalla on tarkka suunnitelma meille jokaiselle. Se kattaa elämämme haasteet ja kivut. Tärkeintä on löytää Jeesus ja hänen tuomansa pelastus. Jeesuksen työ ristillä tuo Jumalan läheisyyden ja rakkauden elämämme kokemukseksi. Silloin iankaikkinen pelastus tulee osaksemme.

 

Ihmisen elämänkaari kulkee syntymästä leikki-iän kautta murrosikään, aikuisuuteen ja lopulta riisuuntumisen aikaan. Vanhuus tulee elämäämme ja sen mukana sairautta ja vaivoja. Mutta edelleen olemme Jumalan pelastussuunnitelmassa. Se kantaa meitä kuolinvuoteelle saakka ja jättää upean jäljen jälkipolville.

 

Jumalan pelastuksen suuruus on käsittämätöntä. Raamattu kuvaa tätä systemaattisen loogisesti. Se käsittää koko maailman, kaikki kansat kaikkina aikoina. Israelin kansakin on osa Jumalan pelastusta kaikille kansoille. Pelastus ei siis käsitä vain minua. Olen yksi osa tätä Jumalan suunnitelmaa. Koronaepidemiakin on osa tätä ketjua. Sekin palvelee Jumalan tarkoitusperiä.

 

Jumalan tiet ovat meidän yläpuolellamme. Ne ovat ihmisen tietä korkeammat ja suuremmat. Emme aina ymmärrä niitä, ja usein näemme ne vasta jälkikäteen. Jumalan aikaikkuna on eri kuin meidän. Hänen aikataulunsa näyttää meistä pitkältä, ja usein tuntuu siltä, että Jumala ei vastaa. Mutta hänen aikansa on varma ja tarkka.

 

Olemme hänen suunnitelmassaan, vaikka teemme virheitä ja lankeamme. Nekään eivät tee tyhjäksi tuota suurta Jumalan tahtoa. Tärkeintä on vain pysyä Jeesuksessa. Tie eteenpäin löytyy aina – myös elämässä epäonnistuneena. Jumala on silti lähellä meitä ja tarkka elämämme yksityiskohdista. Jokainen meistä on palanen tuota suurta mosaiikkia. Sovimme siihen täydellisesti.

 

Jumalan läsnäolo ja johdatus elämässämme on huolellisen tarkkaa. Hän ei anna minkään tapahtua sattumalta. Hän valtaa rakkaudellaan yhä uudestaan. Hän avaa silmämme näkemään hänen suunnitelmiaan ja ymmärtämään hänen suuruuttaan.

 

 

Usko Katto


Kirjoittaja on Tampereen helluntaiseurakunnan johtava pastori.



UUTISET