Torstai 22. huhtikuuta.
Nimipäivää viettää Alina, Alina

Pääsiäinen ei ole karanteenissa 

Jo toinen pääsiäinen poikkeusoloissa. Kukapa olisi uskonut vuosi sitten. Nyt moni on jo tottunut, ehkä myös väsynyt, uuteen normaaliin. 

Tätä kirjoitettaessa pääkaupunkiseudulla ja Turun alueella valmistaudutaan pääsiäisen aikaan mahdollisia ulkonaliikkumisrajoituksia odottaen. Jos sellaiset astuvat voimaan, ei ole kysymys vain siitä, pääseekö enää shoppailemaan tai kahvittelemaan. Monille vähäosaiselle, kuten ruokajakelusta ruokansa hakevalle tai kodittomalle, tilanne luo todella pelottavia uhkakuvia. Toivoa sopii, että viranomaiset huomioivat väliinputoajat erityisellä tavalla. 

Pitkittyvät toimintaa rajoittavat olosuhteet haastavat myös seurakuntiamme. Nettilähetysten lisäksi olisi syytä kiireesti kehittää poikkeusajalle uusia toimintatapoja. Uusien tapojen kautta voitaisiin huomioida toimintamme piirissä olevia vähäosaisia ja yksinäisiä tilanteessa, jossa olosuhteet saattavat muodostua monille kestämättömiksi. Jos henkinen taakka kasvaa liian suureksi tai ruoka loppuu jääkaapista, tarvitaan muutakin apua kuin hyvin tuotettu striimaus seurakunnasta. 

Tänä pääsiäisenä itse kunkin on syytä olla aktiivinen ja selvittää, miten omassa vaikutuspiirissä olevat ihmiset jaksavat. Seurakuntina ja uskovina emme saa ulkoistaa henkisen tai jopa aineellisen avun antamista vain viranomaisille. 

Pandemian aiheuttamien rajoitusten jatkuessa ja perinteistä seurakuntayhteyttä hankaloittaessa on syytä panostaa entistä enemmän omaehtoiseen hengellisen elämän rakentamiseen yksin ja yhdessä perhekuntaan kuuluvien läheisten tai ystävien kanssa. 

Vaikka olosuhteet rajoittavat yhteyttä muihin ihmisiin, ne eivät pysty rajoittamaan yhteyttämme Vapahtajaamme. Jumalan lupaus on, että mikään ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta. Jumalan seurakunta on kaikkina aikoina, sotien ja kulkutautienkin raivotessa, rakentunut siitä sydämen tason yhteydestä, joka Jeesukseen uskovalla on Pyhän Hengen kautta Jumalaan. Sen merkitystä ei voi eikä saa vähätellä. 

Jumalan valtakunnan todellisuus voi läpäistä elämämme tänäkin pääsiäisenä tavalla, joka mullistaa elämämme. Pääsiäinen ei ole karanteenissa ja sen sanoma on ajaton ja voimallinen. Jumalan valtakunta on ihmisen sisäinen todellisuus, joka ei ole riippuvainen ulkonaisesta. Jumalan valtakunta on vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä, sanoo Paavali kirjeessään roomalaisille. 

Poikkeusajat ovat aina Jumalan kutsu hänen kansalleen etsiä hänen kasvojaan. Kuulemmeko me hänen äänensä? Miten me siihen vastaamme? 

Kristus kärsi ja kuoli puolestamme. Hänet haudattiin mutta hänet herätettiin kuolleista, että meillä olisi iankaikkinen elämä. Siunattua pääsiäistä! 

 

Petri Mäkilä 


Kirjoittaja on Ristin Voitto -lehden päätoimittaja.



UUTISET