Perjantai 26. huhtikuuta.
Nimipäivää viettää Terttu, Teresa, Teresia, Teresa, Terese

Mission ytimessä

Maailma muuttuu tämän sukupolven aikana - ei ajelehtien, vaan rohkeiden miesten ja naisten kautta, Juha Lehtonen kirjoittaa.
Maailma muuttuu tämän sukupolven aikana - ei ajelehtien, vaan rohkeiden miesten ja naisten kautta, Juha Lehtonen kirjoittaa.

(6.3.2023) Nälänhätä voidaan lopettaa tämän sukupolven aikana. Länsimailla on kaikki tarvittavat resurssit sitä varten, ehkä vain tahto puuttuu. Nälänhädän poistaminen maksaa noin 38 miljardia euroa vuodessa – tällä summalla se olisi ohi vuonna 2030. Jos halutaan auttaa noin 50:tä miljoonaa nälkään kuolemassa olevaa, hintalappu on seitsemän miljardia vuodessa. Vertailuksi kerrottakoon, että vuonna 2021 suomalaiset kuluttivat vaatteisiin noin neljä miljardia euroa ja amerikkalaiset ostivat Cyber Monday -alennustuotteita yhden päivän aikana 10 miljardilla dollarilla. 

Tämän sukupolven aikana myös evankeliumi voidaan kertoa jokaiselle kielelle ja ihmisryhmälle. Tälle tehtävälle on haastavampi löytää hintalappua, mutta logiikka lienee sama kuin nälänhädässä. Median ja perinteisen lähetystyön keinot ovat käytössä, ja lähetysrakkaus on aina ollut ominaista Suomen helluntaiseurakunnille. Onko kuitenkin käynyt niin, että maailman sekasorto ja sisäiset ristiriidat ovat hämärtäneet mission ytimen? Onko yhtä haastavaa nähdä nälänhädän runtelema kuin hänet, joka elää elämänsä koskaan kuulematta hyvää sanomaa rakastavasta Jumalasta?

 

 

      Noin 3,3 miljardia ihmistä ei tunne Jeesusta pelastajanaan.

 

Entäpä miten tulee ymmärtää Jeesuksen sanat ”Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu” (Matt. 24:14)? Miten tulisi laskea kaikki kansat ja koko maailma? Millä onnistumista mitataan, ja kuka kertoo, milloin viimeisen kansan ensimmäinen ihminen on kuullut evankeliumin? 

Näiden kysymysten äärellä on helppo sivuuttaa, että noin 3,3 miljardia ihmistä ei tunne Jeesusta pelastajanaan. Entä jos tämän sukupolven aikana Suomen helluntaiseurakunnat keskittäisivät voimavaransa perustehtäväänsä – evankeliumin julistamiseen ja opetuslapseuttamiseen? Entä jos jokainen päätös seurakunnan johdossa tehtäisiin kysyen, edistääkö tämä ihmisten löytämistä Jeesuksen luokse ja heidän kasvamistaan kristittynä. 

Kumpikaan haaste ei ole teoreettinen. Molemmat ovat toteutettavissa, jos tahdon lisäksi on voima ja strategia. Pyhä Henki on seurakunnan voima julistaa. Strategiakin vaikuttaa yksinkertaiselta: mennä Jeesuksen tavoin sinne, missä ihmiset ovat, ja todella nähdä heidän tarpeensa. Julistaessaan ilosanomaa Jeesuksen valtasi sääli, sillä ihmiset olivat näännyksissä ja heitteillä. Niinpä hän kehotti opetuslapsiaan rukoilemaan sadonkorjaajia, koska satoa on paljon. 

Maailma muuttuu tämän sukupolven aikana – ei ajelehtien, vaan rohkeiden miesten ja naisten kautta. Suurin muutosvoima on edelleen Kristuksen sovitustyössä, ja jokainen on kutsuttu lähetystehtävään mukaan. Nähdään Tellus-lähetyskonferenssissa!  

 

 

Juha Lehtonen 

Kirjoittaja on Fidan lähetystyön yksikön päällikkö.



UUTISET