Dentsu Aegis Network julkaisi vuoden 2018 loppupuolella tiedot, kuinka suomalaisten mediankäyttö on muuttunut kahden viimeisen vuoden aikana. Kuluttajatutkimus osoitti, että ihmisten ajankäyttö mobiililaitteiden parissa on kasvanut kahdessa vuodessa huimat 87 prosenttia. Silmiinpistävää on myös se, että mobiilin käyttö on lisääntynyt kaikissa ikäryhmissä. Kasvun takana arvioidaan olevan muun muassa laitteiden hyvä saatavuus ja se, että mobiilinetti toimii entistä paremmin.
Aika, jonka suomalainen viettää sosiaalisessa mediassa, on kasvanut kahdessa vuodessa 52 prosenttia ollen nyt keskimäärin neljä tuntia ja 43 minuuttia päivässä. Somesta on tullut tekijä, joka kulkee mukana koko ajan ja on merkittävä osa aikamme ihmisen elämää.
Markkinatutkija Kantar TNS:n suorittamassa tutkimuksessa paljastuu, että keskivertosuomalaisten käyttämä kokonaisaika eri medioiden parissa oli vuonna 2017 jo noin kahdeksan tuntia vuorokaudessa. Liikkuvaa kuvaa ja erilaisia nettipalveluja käytetään entistä enemmän, koska kuluttaja voi nyt aikaisempaa paremmin päättää, minkä ohjelmatarjonnan katsoo ja milloin media-annoksensa haukkaa.
Vaikka perinteinen radio ja televisio ovat toistaiseksi pitäneet hyvin pintansa, muutos tapahtuu nopeasti, koska alle 30-vuotiaiden nuorten mediakäyttäytyminen painottuu entistä vahvemmin netin eri käyttökohteisiin.
Eri tutkimukset paljastavat myös somen raadollisen puolen. Kun erääseen tutkimukseen osallistuvilta kysyttiin, kuinka moni oli havainnut sosiaalisessa mediassa vihamielisiä viestejä, joilla hyökättiin yksittäisiä henkilöitä tai ihmisryhmiä vastaan, noin 40 prosentilla vastaajista oli havaintoja tällaisesta.
Valitettavaa on, että myös kristittyjen käyttämillä keskustelufoorumeilla mustamaalataan toisia kristittyjä ja käyttäydytään epäasiallisesti. Pelikentän laidalta on helppo huudella törkeyksiä niille, jotka ovat asettaneet oman puutteellisen elämänsä palvelemaan Jumalaa ja lähimmäisiään.
Median mahdin lisääntyessä on selvää, että jos haluamme tavoittaa aikalaisiamme, meidän täytyy olla hereillä ja panostaa sellaisiin sisältöihin ja kanaviin, jotka koskettavat ihmisiä. On syytä myös pyytää Jumalalta sitä armoa, että osaisimme käyttäytyä kristillisesti sosiaalisen median eri foorumeilla. Elämä Kristuksen kirjeenä jatkuu silloinkin, kun avaamme tietokoneen tai kännykän.
Rukoillaan kaikille kristillisille mediavaikuttajille viisautta ja johdatusta monien haasteiden mutta myös mahdollisuuksien keskelle.
Niilo Närhi
Kirjoittaja on Avainmedia Lähetysjärjestö ry:n toiminnanjohtaja.