Perjantai 29. maaliskuuta.
Nimipäivää viettää Joonas, Jouni, Joni, Joona, Jonne, Jonni

Kun Pyhä Henki tulee

Kirkkovuoden pyhistä juuri helluntai on se, joka aiheuttaa usein kahdenlaisia tuntoja. Toisaalta sen sanoma innostaa ja rohkaisee, mutta samalla se ikään kuin pakottaa kohtaamaan hengelliset ”puutostautimme” ja voimattomuutemme niin omassa kuin laajemminkin kristillisen seurakunnan elämässä.

Juuri ennen taivaaseen astumistaan Jeesus antoi lupauksen seuraajilleen: ”Kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman ja te tulette olemaan minun todistajani – –.” Jumalan lupaus voimasta on meille suomalaisille joskus vaikea vastaanottaa. Mehän mieluummin puhumme heikkoudestamme. Voimasta puhuminen koetaan vähintäänkin epäilyttäväksi, pahimmillaan ”menestysteologiseksi”.

Kuitenkin voidaan sanoa, että kristillisen uskon ja evankeliumin ytimessä on kyse Jumalan voimasta, joka mullistaa langenneen ihmisen elämän ja antaa uuden suunnan, päämäärän ja iankaikkisen elämän. Kyse ei ole korulauseesta eikä hengellisestä lisävarusteesta vaan siitä, että Jeesuksen lupaama voimalataus kuuluu meille yhtä lailla kuin ensimmäisille opetuslapsille. Se on meille välttämätön.

Kristinusko ei olisi mitään ilman yliluonnollista taivaallista ulottuvuutta. Seurakunnan ja sen jokaisen jäsenen palvelutehtävä perustuu Jumalan yliluonnolliseen voimaan. Ilman Hengen voimallista vaikutusta elämässämme uskomme olisi hengetöntä kerhotoimintaa. Ei ole väärin sanoa, että Hengen täyteydessä elävä seurakunta, siis me, olemme Jumalan voimalinja tälle maailmalle.

On totta, että Jumalan voima tulee esiin nimenomaan heikkoudessa. Se tarkoittaa sitä, että meidät riisutaan omassa voimassa yrittämisestä, väärien vaikuttimien varassa toimimisesta ja kasvatetaan elämään uskossa, joka tarttuu Jumalan lupauksiin kuin hukkuva pelastusrenkaaseen.

Reinhard Bonnke kirjoitti aikoinaan: ”Pyhän Hengen voima ei ole palkkio hyvistä uskonnollisista suorituksista. Tarvitsemme voimaa, jotta voisimme juosta taivaallisella kilparadalla. Mitä useammin epäonnistumme, toimimme väärin tai kompuroimme vaelluksellamme, sitä suuremmaksi tulee tarpeemme saada Pyhän Hengen voimaa.”

Kun Pyhä Henki tulee, aito kristillinen elämä on mahdollista ja alkuperäinen tehtävä tulee tehdyksi. On tunnustettava, että ilman todellista ja jatkuvaa Jumalan Hengen voimaannuttavaa vaikutusta ja läsnäoloa elämässämme kristillisyytemme kutistuu vain uskonnolliseksi puuhasteluksi helluntailaisella hiekkalaatikolla.

Jospa tänä helluntaina löytäisimme itsemme polvilleen taipuneena Vapahtajamme edestä pyytämässä uutta helluntaita keskellemme.

Lupaus on edelleen voimassa: ”Kun Pyhä Henki tulee, te saatte voiman – –.” Aikamme ja oman elämämme haasteet suorastaan vaativat meitä ottamaan tämän lupauksen vakavasti.

 

Petri Mäkilä

 

Kirjoittaja on Ristin Voitto -lehden päätoimittaja.



UUTISET