Keskiviikko 8. toukokuuta.
Nimipäivää viettää Heino, Åke

Kristinuskon kasvot  

"Joskus meillä on taipumus piiloutua heikkoutemme ja inhimillisyytemme taakse puolustellessamme sitä, miten vääristyneen ja omituisen kuvan annammekaan Vapahtajastamme tälle maailmalle", Petri Mäkilä haastaa.
"Joskus meillä on taipumus piiloutua heikkoutemme ja inhimillisyytemme taakse puolustellessamme sitä, miten vääristyneen ja omituisen kuvan annammekaan Vapahtajastamme tälle maailmalle", Petri Mäkilä haastaa.

Tunnustan, että olen idealisti. Uskon, että kaikki, mitä Raamattu meille lupaa, on ihan oikeasti mahdollista – siitäkin huolimatta, että me ihmiset olemme mitä olemme, itsessämme heikkoja ja raadollisia ja monessa epäonnistuvia. Kuitenkin Jumala on nähnyt parhaaksi, että juuri tuollaisten ihmisten varaan hän on jättänyt saattaa päätökseen tehtävän, jonka Jeesus itse aloitti maan päällä ollessaan. 

Paavalin mukaan ”me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa” ja ”meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun”.

 

 

      "Aidot kristinuskon kasvot ovat Kristuksen kasvot."

 

On välttämätöntä pysähtyä välillä pohtimaan sitä, millaisen todistuksen ja kuvan me uskovat annamme kristinuskosta. Tai paremminkin millaisen kuvan Kristuksesta me annamme tälle maailmalle? 

Joskus meillä on taipumus piiloutua edellä mainitun heikkoutemme ja inhimillisyytemme taakse puolustellessamme sitä, miten vääristyneen ja omituisen kuvan annammekaan Vapahtajastamme tälle maailmalle. 

On tietysti aivan totta, ja Jumalakin sen tietää, että kukaan meistä ei ole täydellinen. Mutta samanaikaisesti on totta sekin, että juuri siksi Jumala itse meidät kutsuessaan mahdollisti sen, että voimme edustaa häntä ja hänen valtakuntaansa niin, että meissä ja elämässämme voi näkyä itse Jumala ja hänen vaikutuksensa. 

Olemmeko me helluntailaisina unohtaneet sen tosiasian, joka on ollut yksi ydinasioista puhuttaessa Pyhällä Hengellä täyttymisestä? Emmekö juuri me ole korostaneet sitä, että Hengellä täyttyminen on ”voimavarustus” palvelutyöhön? Eiköhän tuo palvelutyö pidä sisällään myös sen, että Hengen vaikutus näkyy elämässämme niin, että koko hedelmä – rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys ja itsehillintä – tulee näkyviin kauttamme. Sitä on aito Kristuksen ja hänen tuntemisensa tuoksu. Juuri meidän heikkoutemme tähden meille on annettu Pyhän Hengen lahja. 

Tällä hetkellä, kun aikamme raastavat ilmiöt repivät ihmiskuntaa ja kristitytkin nousevat toisiaan vastaan syystä tai toisesta, tarvittaisiin kipeästi Kristuksen tuoksun leviämistä. Jotkut kristityt puolustelevat kärkästä kieltään maailman edessä sillä, että kyllähän Jeesus ja apostolitkin ”nimittelivät” fariseuksia ja puhuivat ankaraan sävyyn. Heille sanoisin, että sitten, kun he ovat saavuttanut saman rakkauden, pyhyyden ja Hengen voiman tason kuin Jeesuksella tai apostoleilla oli, he ovat vapaita toimimaan niin. 

Aidot kristinuskon kasvot ovat Kristuksen kasvot. Lihaksi tulleen Poikansa kautta Isä Jumala paljasti omat kasvonsa meille, ja ne ovat laupiaat kasvot. ”Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän”, sanoi Jeesus. Kenen kasvot meissä näkyvät tänään? 

 

Petri Mäkilä 

Kirjoittaja on Ristin Voiton päätoimittaja. 

 

 

 



UUTISET