Perjantai 19. huhtikuuta.
Nimipäivää viettää Pälvi, Pilvi, Bernhard, Bernt

Kestävät turvatakuut Suomelle

Suomen ja suomalaisten evankelioinnissa on nostettu viime vuosina käsiä antautumisen merkiksi. Usko suurten ihmisjoukkojen kääntymisestä evankeliumin puoleen on heikentynyt, Janne Lahti kirjoittaa.
Suomen ja suomalaisten evankelioinnissa on nostettu viime vuosina käsiä antautumisen merkiksi. Usko suurten ihmisjoukkojen kääntymisestä evankeliumin puoleen on heikentynyt, Janne Lahti kirjoittaa.

Turvallisuus ja sitä koskevan tunteen säilyttäminen on saanut suuren osan suomalaisia kannattamaan Nato-jäsenyyttä. Muutos ihmisten asenteissa on ollut poikkeuksellinen nopeaa ja laajaa. Yhteinen kokemus turvallisuuden heikentymisestä on saanut suomalaiset toimimaan tavalla, jota kukaan ei vielä puoli vuotta sitten uskonut.

 

 

      Näissä takuissa ei ole harmaita aikoja.


Inhimillisen turvallisuuden vahvistaminen ja siihen osallistuminen on luonnollista. Samalla on tärkeää muistaa, että perimmäinen turvamme on näkymättömässä maailmassa. Mooses sanoitti meidän turvatakuumme vahvasti: ”Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kannattavat ikuiset käsivarret” (5. Moos. 33:27). Nämä turvatakuut eivät ole vain kauniita ja lohduttavia sanoja vaan todellisuutta, joka on kantanut miljoonia kristittyjä vaikeuksien, kärsimysten ja vainojen keskellä. Näissä takuissa ei ole harmaita aikoja tai alueita. Ne eivät tarvitse kenenkään paikkausta, eikä niitä mitätöi edes kuolema. Nämä turvatakuut ovat olleet keskeisellä sijalla myös kansakuntamme historiassa. 

Sen sijaan että tänään käpertyisimme kristittyinä ja seurakuntina tyytyväisinä taivaallisiin turvatakuisiin, on niiden jakamiselle suurempi tarve kuin koskaan. Annetaan niiden välittyä perheissämme, ystäväpiirissämme ja työyhteisöissämme. 

Suomen ja suomalaisten evankelioinnissa on nostettu viime vuosina käsiä antautumisen merkiksi. Usko suurten ihmisjoukkojen kääntymisestä evankeliumin puoleen on heikentynyt. Kristittyjä, jotka vielä odottavat ja rukoilevat suurta herätystä, on saatettu katsoa jopa säälivästi. Viimeaikaiset tapahtumat todistavat, että syvällekin juurtuneet asenteet voivat muuttua. Riittävän laaja, kokonaisia kansakuntia puhutteleva tekijä, voi käynnistää suuren – hengellisenkin – muutoksen. 

Ensi syksynä maassamme toteutetaan Se löytyi -mediamissio. Mediamissio tavoittaa ennennäkemättömällä laajuudella suomalaisia evankeliumilla. Missio leviää koteihin jaettavan missiokirjan, televisio- ja radiokanavien, sosiaalisen median, lehtien sekä ulkomainosten kautta. Yksikään mediaa käyttävä suomalainen ei voi välttyä Se löytyi -mission sanomalta. 

Missioon on tähän mennessä ilmoittautunut mukaan jo yli 330 seurakuntaa. Seurakunnille ja kristityille missio tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden kohdata lähimmäisiä sanoilla ja teoilla, ja kertoa esimerkiksi Jumalan turvatakuista. Laaja mediakampanja yhdistettynä satojen tuhansien kristittyjen Se löytyi -kertomuksiin muodostaa todistusvoiman, joka voi kääntää suurtenkin kansanjoukkojen sydämet Jumalan puoleen. Nyt on rukouksen aika, nyt on Suomen aika! 

 

Janne Lahti 

 

Kirjoittaja toimii Helluntaikirkon Hyvä Sanoma -palvelujen johtajana.



UUTISET