Torstai 9. toukokuuta.
Nimipäivää viettää Timo, Dennis

Automaattista vai tavoitteellista?

Tie syvään Jumala-suhteeseen kulkee Jeesuksen esimerkin mukaisesti Jumalan kanssa vietetyn ajan kautta, Veera Hug kirjoittaa.
Tie syvään Jumala-suhteeseen kulkee Jeesuksen esimerkin mukaisesti Jumalan kanssa vietetyn ajan kautta, Veera Hug kirjoittaa.

4.3.2024 | Unelmoimme monista asioista. Haluaisimme paljon, ja usein, jos se vain olisi mahdollista, varsin vähällä vaivalla tai jopa tekemättä mitään. 

Pyykkilautavatsa ilman ruokavaliorajoitteita tai treenausta. Täydellinen järjestys ilman siivousta, puhdas auto tai koti ilman pesua. Ihanteellisesti käyttäytyvät lapset ilman kasvatuskeskusteluja. Kukoistava parisuhde ilman sen suurempaa panostamista. 

Listaa voi jokainen muokata omaan elämään sopivin sisällöin. Vaikka asioiden kärjistäminen saattaa tuntua huvittavalta, kaikki heti ja helposti -maailmassa voi välillä unohtua se, että mahdollisuus toimia ja työskennellä on Jumalan lahja ja siunaus, joka oli olemassa jo paratiisissa. Luotu kutsuttiin yhteistyöhön luojansa kanssa.

 

 

       Seurakunnat vanhenevat luonnollisesti, mutta nuorenevat vain tavoitteellisesti.

 

Oman osamme hoitaminen on tärkeää myös henkilökohtaisessa hengellisessä elämässä ja seurakunnissa. Tie syvään Jumala-suhteeseen kulkee Jeesuksen esimerkin mukaisesti Jumalan kanssa vietetyn ajan kautta. Hän varasi sille tavoitteellisesti tilaa. 

Heti ja helposti -mentaliteetti saattaa raivata tiensä myös odotuksiin, joita kohdistamme seurakuntakasvuun ja seurakunnan kehittymiseen. Mutta Jumala on valinnut toimia tässä maailmassa yhteistyössä ihmisten kanssa ja seurakuntansa kautta. Emme ymmärrä täysin miksi, mutta evankeliumin eteneminen on sidottu siihen, että yksilöinä ja seurakuntina viemme sitä eteenpäin. 

Mahdollisuus edistää Jumalan valtakunnan tulemista on meille uskoville annettu lahja ja etuoikeus. 

Mikä kutsu olla Jumalan työtovereita! Saamme rakentaa seurakuntia, saamme kertoa Jeesuksesta, saamme rakastaa lähimmäisiämme. Meidät on kutsuttu mukaan kaikkivaltiaan Jumalan missioon tehdä opetuslapsia kaikista kansoista alkaen kotipesästä aina maailman ääriin asti. Saamme anoa: ”Isä, tulkoon sinun valtakuntasi!” Silti myös tässä luonnollinen ihmisemme saattaisi helposti haluta ulkoistaa työn Jumalalle tai vähintään toisille uskoville. 

Mutta juuri minä saan rukoilla juuri tänään: Jumala, tässä olen, käytä minua. Millä tavoin haluaisit tänään minun olevan mukana sinun teoissasi? 

Saat halutessasi sanoa samoin. 

Monet asiat tapahtuvat automaattisesti silloin, kun emme tee mitään. Tavoitteiden eteen on tärkeää nähdä vaivaa. 

Gateway-seurakunnan pastori ja konsultti Craig Terndrupin mukaan seurakunnat esimerkiksi vanhenevat luonnollisesti, mutta nuorenevat vain tavoitteellisesti. Mitä tämä tarkoittaisi juuri sinun seurakunnassasi? 

 

Veera Hug 

Kirjoittaja on Aikamedian sisältöjen päätoimittaja ja seurakunnanistuttaja. 

 

 



UUTISET