Torstai 25. huhtikuuta.
Nimipäivää viettää Markku, Markus, Marko, Markus

Adventus Domini – Herra saapuu

Marko Halttunen vertaa Raamatun Jeesusta muihin historian kansanjohtajiin. - Jeesus saapuu nöyränä rauhan kuninkaana. 'Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla'.  Paitsi ennusmerkki aasi itsessään on itämailla rauhan vertauskuva. Jeesus ei saapunut Jerusalemiin yllyttämään kaupunkia kapinaan vaan antamaan henkensä ihmiskunnan puolesta.
Marko Halttunen vertaa Raamatun Jeesusta muihin historian kansanjohtajiin. - Jeesus saapuu nöyränä rauhan kuninkaana. 'Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla'. Paitsi ennusmerkki aasi itsessään on itämailla rauhan vertauskuva. Jeesus ei saapunut Jerusalemiin yllyttämään kaupunkia kapinaan vaan antamaan henkensä ihmiskunnan puolesta.

Kamelilla ratsastava Muhammed saapui Mekkaan vuonna 630 jKr. ja alisti kaupungin islaminuskoon. V.I. Lenin saapui maanpaosta vuonna 1917 Suomen kautta junalla Pietariin ja lietsoi työläisjoukot vaatimaan vallankumousta. Suomen sisällissodan päätteeksi keväällä 1918 marsalkka Mannerheim saapui hevosella ratsastaen voitonparaatiin Helsinkiin. 

Nämä näyttävät ”saapumiset” ovat jättäneet vaikutuksensa historiaan. Islamista on kasvanut maailman toiseksi suurin uskonto. Neuvostojärjestelmän romahduksesta huolimatta kommunismi aatteena elää ja voi hyvin erityisesti maailman toiseksi suurimmassa mahtimaassa Kiinassa. Mannerheim äänestiin ”suurimmaksi suomalaiseksi” vuonna 2004.

 

 

      "Jeesus saapuu profeetallisen sanan täyttäjänä."

 

Adventti puhuu Herran Jeesuksen saapumisesta. Ensimmäisen adventin raamatunteksti liittyy oikeastaan joulun odotusta enemmän pääsiäiseen; Jeesus saapuu Jerusalemiin aasilla ratsastaen palmusunnuntaina ja kansanjoukot tervehtivät häntä: ”Hoosianna Daavidin Pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen.” 

Matteus 21 nostaa esiin kolme tärkeää adventin näkökulmaa. Ensinnäkin Jeesus saapuu profeetallisen sanan täyttäjänä. ”Mutta tämä tapahtui, että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo: Katso, sinun kuninkaasi tulee –– ratsastaen aasilla ––.” Vanha testamentti sisältää jopa 300 Messias-ennustusta, jotka täyttyvät Jeesuksessa. 

Toisekseen Jeesus saapuu nöyränä rauhan kuninkaana. ”Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla.” Paitsi ennusmerkki aasi itsessään on itämailla rauhan vertauskuva. Jeesus ei saapunut Jerusalemiin yllyttämään kaupunkia kapinaan vaan antamaan henkensä ihmiskunnan puolesta – päinvastoin kuin Lenin, joka silmät leimuten lupasi leipää ja rauhaa mutta riisti lopulta monien vapauden vankileireillä. 

Kirjailija ja toimittaja Kari Salminen kommentoi Venäjän vallankumousta: ”Kun ajat ovat oikein poikkeukselliset, sekopäistä tulee uudenlaisia keisareita.” Kristityt on kutsuttu levittämään rauhan evankeliumia nytkin – poikkeuksellisina koronan ja ilmastonmuutoksen aikoina. 

Kolmanneksi Jeesus saa saapuessaan ylistyksen. ”Hoosianna Daavidin Pojalle!” Hoosianna on ylistyshuuto, mutta sen alkuperäinen merkitys on mielenkiintoisesti avunhuuto: ”Oi Herra, auta!” Herramme ansaitsee ylistyksen, koska hän auttaa niitä, jotka häntä avuksi huutavat. Mannerheim voi olla suurin suomalainen, mutta Kristus on kuolemansa ja ylösnousemuksensa ansiosta koko maailmanhistorian Herra, joka saapuu kerran myös kunniassaan. 

”Kunnia Jumalalle korkeuksissa ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto.” Siunattua adventin aikaa! 

 

Marko Halttunen 

Kirjoittaja on Ison Kirjan konferenssikeskuksen johtaja



UUTISET