Sunnuntai 11. huhtikuuta.
Nimipäivää viettää Verna, Verna

Voi Herra, kuinka pitkään? 

”Älä vaivaudu unelmoimaan”, se kuiskaa julmasti. ”Et ole sen arvoinen. Lakkaa toivomasta sellaista, mikä ei milloinkaan tule.” Tämä valhe kumpuaa syntisestä luonnostamme. Se saa meidät lopullisesti luopumaan kaikesta toivosta. Niinpä me edelleen hakkaamme nauloja rakkaimpien toiveidemme arkkuun. 

 

Ketä sinä odotat? 

Juuri tässä on kuitenkin Jumalan odottamisen haaste. Haasteena on kyky pitää yllä toivoa, kun elämän ei koskaan -mielikuvat pommittavat meitä. Silloin minuutit ja tunnit, päivät ja vuodet lipuvat ohi ilman vastauksia hartaimpiin anomuksiimme armonistuimelle. Kysyy uskoa pitää kiinni Isästä tuolla pitkällä tiellä, kun inhimilliset järkisyyt käskevät meitä luovuttamaan.

 

Ehkä elämän ”ei koskaan” -mielikuvat lannistavat sinua. Ehkä odotat Herran täyttävän lupauksensa sinulle, ja ehkä ihmettelet, miksi Jumala on sallinut niin pitkän viivytyksen vastaamisessaan sydämesi syvyyksistä nousseisiin huutoihin.

 

Rakas ystävä, niillä ajoilla on merkitystä ja toivoa, joina odotamme Herran vastausta. Vaikka et huomaakaan hänen toimivan, voit varmasti tietää, että hän silti toimii. Hän vakuuttaa, että ”ei ole –– muuta Jumalaa ––, joka senkaltaisia tekisi häntä odottavalle”.

 

Lisäksi Isällä on sinua varten vaikuttava suunnitelma. Se antaa elämällesi perimmäisen sisällön, ja hänen tarkoitusperänsä ovat huikeita ja sinulle täydelleen sovitettuja.

 

Jumalalla on kaikesta huolimatta myös hyvin tarkka aikataulu – joka tosin on usein varsin erilainen kuin sinun odottamasi. Se saattaa pakottaa sinut odottamaan paljon pidempään kuin sinusta tuntuisi kohtuulliselta. Se voi saada sinut kokemaan, että kaikki maallinen toivo on mennyttä. Silloin sinun on luotettava yksin häneen.2


Tarkoitukseni on osoittaa sinulle, että ainut ”ei koskaan”, johon sinun tulisi keskittyä, on se, että Jumala ei koskaan jätä eikä hylkää sinua.3


Voit luottaa siihen, että Isä johdattaa sinua, olipa kaipauksesi kohde mikä tahansa ja olipa sinun määrä odottaa kuinka kauan tahansa. Voit tietää ehdottoman varmasti, että hän toimii parhaaksesi. Ratkaisevaa on se, että muistat, ketä sinä oikeastaan odotat. 

 

Aika ei ole vihollinen 

Odottaminen on toisinaan tarpeen. Yksi tärkeimpiä läksyjämme uskovina on oppia olemaan Jumalan ajoituksen ja viisauden johtamina eikä omien suunnitelmiemme varassa. Herran aikatauluun mukautuminen vaatii tietysti aina uskoa ja rohkeutta. Uskonelämän kannalta on kuitenkin ratkaisevan tärkeää vaeltaa kuuliaisuudessa Isälle ja vastaanottaa hänen siunauksiensa kyllyys.

 

Mistä tiedän tämän? Tiedän sen perusteella, mitä kaikilla Kirjoituksilla on siitä sanottavana.

 

”Jumalani, sinuun minä turvaan –– Ei yksikään, joka sinua odottaa, joudu häpeään.”

”Odota Herraa. Ole luja, ja vahva olkoon sinun sydämesi. Odota Herraa.”

 

”Odota Herraa ja ota vaari hänen tiestänsä, niin hän korottaa sinut, ja sinä perit maan.”6 

 

”Hartaasti minä odotin Herraa, ja hän kumartui minun puoleeni ja kuuli minun huutoni. Ja hän nosti minut ylös turmion kuopasta.”

”Odota yksin Jumalaa hiljaisuudessa, minun sieluni, sillä häneltä tulee minun toivoni. Hän yksin on minun kallioni, minun apuni ja turvani: en minä horju.”8 

”Herra mielistyy niihin, jotka häntä pelkäävät, jotka panevat toivonsa hänen armoonsa.”

”Sentähden Herra odottaa, että voisi olla teille armollinen, sentähden hän nousee armahtaaksensa teitä; sillä Herra on oikeuden Jumala. Autuaita kaikki, jotka häntä odottavat!”10 

”Ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä näänny, he vaeltavat eivätkä väsy.”11 

”–– sinä tiedät, että minä olen Herra ja että ne, jotka minua odottavat, eivät häpeään joudu.”12 

”Ei ole ikiajoista kuultu, ei ole korviin tullut, ei ole silmä nähnyt muuta Jumalaa, paitsi sinut, joka senkaltaisia tekisi häntä odottavalle.”13 

”Hyvä on Herra häntä odottaville, sille sielulle, joka häntä etsii. Hyvä on hiljaisuudessa toivoa Herran apua.”14 

”Sillä näky odottaa vielä aikaansa, mutta se rientää määränsä päähän, eikä se petä. Jos se viipyy, odota sitä; sillä varmasti se toteutuu, eikä se myöhästy.”15 

”Toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee? Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.”16 

 

Siinä vain joitakin jakeita, mutta ymmärsit tarkoituksen. Aika on yksi Jumalan tehokkaimmista keinoista opettaa meitä luottamaan häneen. Tämä on ollut totta läpi historian. Se näkyy usein sellaisten suurimpien pyhien elämässä kuin Aabraham, Joosef ja Daavid. Se tulee olemaan totta aina siihen asti, kun itse aikaa ei enää ole. 

 

Aina on toivoa 

Kukaan ei tietenkään pidä viivytyksistä. Ne eivät vähääkään huojenna kokemaamme tuskaa, kun päivät vierivät ja me edelleen painiskelemme toivojemme ja pelkojemme parissa. Kyseessä voivat olla myöhästyneen lennon ja liikenneruuhkien viemät tunnit, jotka sotkevat suunnitelmat. Ne voivat olla epätietoisuuden päiviä ja viikkoja, joina odotamme koetuloksia lääkäriltä tai päätöksiä meistä riippumattomilta tahoilta.

 

Ne voivat olla vuosia ja vuosikymmeniä, joina kärsien pohdimme, täyttäisikö Jumala koskaan lupauksiaan. Silloin on hyvin inhimillistä kokea turhautumista, ahdistusta ja tunnetta, ikään kuin toivo olisi kuolemassa sisällämme. 

 

Miksi? Koska menetämme olosuhteiden hallinnan. Joku muu näyttää estävän edistymistämme. Joku muu näyttää päättävän, miten meille tässä elämässä annetut vähäiset hetket on vietettävä. Joku muu näköjään estää meitä nauttimasta siitä ainoasta asiasta, jonka ajattelemme tekevän meidät oikeasti onnellisiksi.

 

Huudamme Daavidin tavoin: ”Kuinka kauan, Herra, minut yhä unhotat, kuinka kauan kätket minulta kasvosi? Kuinka kauan minun täytyy kantaa huolia sielussani, päivät päästään murhetta sydämessäni?”17 


Voin kuvitella, että sydämelläsi on Daavidin lailla paljon tuskaa. Saatat pelätä, että Herra on unohtanut sinut tai havainnut, ettet ansaitse unelmiesi toteutumista. Kenties tunnet itsesi torjutuksi, hämmentyneeksi tai jopa petetyksi, koska Herra ei ole antanut sinulle sitä, missä olet luottanut häneen. 

 

Kaiken aikaa hän on kyllä runsaalla kädellä suonut tuon työpaikan, tuon puolison, tuon lapsen, tuon hyväksynnän, tuon ylennyksen, tuon vaurauden tai tuon siunauksen ympärilläsi oleville ihmisille, jotka eivät edes tunnu tajuavan tai arvostavan niitä ihmeellisiä asioita, joita Jumala on heidän hyväkseen tehnyt.

 

Sinä pohdit ja ihmettelet: Miksi ei minulle? Mikä tekee minusta niin arvottoman? Ystävä, minä tiedän, että se koskee syvemmin kuin sanat riittävät kertomaan. Olethan silti vakuuttunut siitä, että taivaallisen Isämme seurassa on aina toivoa. 

 

Mitä Jumalan odottaminen merkitsee? 

On ymmärrettävä, mitä Jumalan odottaminen tosiasiassa merkitsee, koska tämä auttaa selvittämään, millä kohdalla sydämemme ja mielemme tulisi olla. Teemme usein sen virheen, että pidämme hänen viipymistään vain ajan haaskauksena. Emme tee mitään, menetämme tilaisuuksia ja näemme elämämme hupenevan sillä aikaa, kun hän jättää meidät huomiotta. Asia ei silti ole lainkaan näin.

 

1. Herra ei ole laiminlyönyt sinua eikä unohtanut sinua. 

Taivaallinen Isäsi tekee salassa työtään hyväksesi – joka ikinen hetki.18 Sinä et pysty havaitsemaan häntä, etkä pysty mitenkään kuvittelemaan, kuinka hän saa sinua varten kaiken aikaan.19 Et ymmärtäisi sitä kaikkea edes siinä tapauksessa, että näkisit sen. Näin on tarkoituksella, jotta kunnioittaisit häntä Jumalana ja luovuttaisit itsesi hänen huostaansa. 

2. Sinä et ole vain odottamassa, mitään tekemättä. 

Sinun asianasi on kiinnittää sydämesi häneen ja luottaa siihen, että elämäsi on turvassa hänen kaikkivoivissa, viisaissa ja rakastavissa käsissään. 

Isän ohjausta ja asioihin puuttumista odottavien tulisi jatkaa hänen palvelemistaan ja suorittaa päivittäiset tehtävänsä. Sinun täytyy jatkuvasti etsiä, olla kuuliainen ja kuulua hänen kanssaan läheisesti yhteen. Sinun pitää sitkeästi pyrkiä rakentamaan suhdettasi häneen, vaikka olosuhteet eivät näyttäisi muodostuvan sinun mielesi mukaisiksi. 

3. Sinä et menetä arvokkaita tilaisuuksia. 

Saattaa tuntua siltä, että menetät. Voi todellakin tuntua siltä kuin näköpiirissä ei olisi yhtään parempaa vaihtoehtoa sinulle. Jos Jumala kuitenkin sanoo ”ei” tai ”odota” jostakin edessäsi olevasta mahdollisuudesta, luota vain häneen. Älä yritä tarttua siihen. Luota päinvastoin hänen ylivertaiseen viisauteensa, joka varjelee sinua lopulta haitallisiksi osoittautuvilta valinnoilta. 

4. Sinä et ole yksin. 

Jokainen tuntemasi ihminen joutuu kokemaan viivytystä yhdellä tai toisella elämänalueella. Voithan sinä ympärillesi katsellessasi nähdä ihmisten nauttivat siunauksista, jollaisia sinä kaipaat. Saatat ajatella, että olet ainoa, joka kamppailee sellaisen ongelman kimpussa kuin sinä, ja ainoa, jota Isä ei ole ottanut turviinsa. Sellaiset ajatukset voivat herättää häpeän, pettymyksen ja epätoivon tunteita, koska pohdit, mikä sinussa oikein on vialla. 

 

Raamatun ihmisetkin odottivat 

Ystäväni, oivalla kuitenkin, että nuo nöyryytyksen ja tappion ajatukset tulevat viholliseltasi, joka aina yrittää eristää ja tuhota sinut. Ensimmäinen Pietarin kirje (5:8–9) muistuttaa sinua: ”Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. Vastustakaa häntä lujina uskossa, tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää.”

 

Jokaisen kansakunnan keskuudessa on aivan sinun kaltaisiasi ihmisiä, jotka odottavat samanlaisia siunauksia ja kokevat samoja tunteita. Itse asiassa Raamatusta ei edes löydy Jumalan voimallisella tavalla käyttämää miestä tai naista, joka ei ensin olisi joutunut läpikäymään pitkää ja vaikeaa odotuksen aikaa.

 

Älä siis vaivu epätoivoon. Pidä sitä päinvastoin Isän erityisenä suosionosoituksena ja johdatuksena elämällesi.

 

 

Charles Stanley

 

Teksti on toimitettu ja löytyy kokonaisuudessaan kirjoittajan kirjasta Odotan Jumalaa (Kuva ja Sana 2015). Julkaistu kustantajan luvalla. 

 

Viitteet: 1) Jes. 64:4. 2) 2. Kor. 1:9. 3) 5. Moos. 31:6, 8. 4) Ps. 25:2–3. 5) Ps. 27:14. 6) Ps. 37:34. 7) Ps. 40:2–3. 8) Ps. 62:6–7. 9) Ps. 147:11. 10) Jes. 30:18. 11) Jes. 40:31. 12) Jes. 49:23. 13) Jes. 64:4. 14) Val. 3:25–26. 15) Hab. 2:3. 16) Room. 8:24–25. 17) Ps. 13:2–3. 18) Jes. 64:4. 19) Ef. 3:20–21. 

 

 

Odottava kestävyys 

Herran odottaminen merkitsee odottavaa kestävyyttä, jota ilmentää ohjattu, tarkoituksellinen, toimiva ja urhea rukousmieli. Odottava kestävyys näyttäytyy tällaisena: 

 

1. Ohjattuna: Keskittymättä siihen, mitä odotamme, me pitäydymme odottavaan kestävyyteen, kun suuntaamme huomion Isään, jolla tiedämme olevan paras suunnitelma elämämme varalle. 

2. Tarkoituksellisena: Kun harjoitamme odottavaa kestävyyttä, löydämme viivytyksestä merkityksen, koska etsimme innokkaasti odottaen Jumalan täydellistä ohjausta, valmistelua ja huolenpitoa. 

3. Toimivana: Kun odotamme kestävinä, luotamme siihen, että Herra tekee työtään näkymättömästi. Kun sitten löydämme hänen tahtonsa, omaksumme hänen lupauksensa ja jatkamme tottelemalla häntä askel askelelta. 

4. Urheana: Odottava kestävyys tarkoittaa myös sitä, että olemme valmiita kohtaamaan vastoinkäymisiä ja luopumaan hyvistä tilaisuuksista tarkoituksenamme pitää kiinni Herran parhaasta elämäämme varten. 



UUTISET