Suomalaisten käännösten mukaan apostoli Johannes toteaa toisessa kirjeessään, että hän ei haluaisi käydä asioita läpi paperilla ja musteella.1 Johannes ei kuitenkaan kirjoittanut paperille, joka tuli Lähiidässä käyttöön vasta ensimmäisen vuosituhannen lopulla. Apostolin käyttämä sana khartees tarkoittaakin papyrusta. Tämä varsinkin Niili-joen alueella kasvava ruokokasvi ja siitä valmistetut kirjoitusarkit olivat pitkään merkittävä vientituote egyptiläisille, jotka vastasivat kirjoitusmateriaalin tuottamisesta koko Välimeren alueelle.
Papyrus määritteli tuon ajan ihmisten kommunikointikeinoja, ja esimerkiksi kaikki Uuden testamentin teokset kirjoitettiin papyrukselle. Kielenä oli tuolloin puhuttu niin sanottu koinee-kreikka. Uuden testamentin lyhimmät kirjeet, kuten Paavalin kirje Filemonille, mahtuivat hyvin yhdelle papyrusarkille, jonka koko vastasi suurin piirtein nykyään käytössä olevaa A4-paperia.
Koska pidemmät teokset vaativat enemmän tilaa, arkeista täytyi liimata pidempiä rullia. Niiden pituus oli enimmillään noin kymmenen metriä. Sitä pidempiä teoksia ei käytännöllisistä syistä voitu enää valmistaa.
Tämä oli yksi syy sille, että evankelista Luukas kirjoitti Jeesuksesta ja varhaisista seurakunnista kahdessa eri teoksessa: Luukkaan evankeliumi Uuden testamentin pisimpänä teoksena mahtui juuri ja juuri kymmenen metriä pitkään papyrusrullaan.
Sataluvun taitteessa kristillisten teosten kopiointiprosessissa tapahtui erityinen muutos: kristityt siirtyivät kääröistä koodekseihin eli kirjamuotoon. Papyrusarkeista alettiin toisin sanoen koota kirjoja. Muutos oli poikkeuksellinen, sillä esimerkiksi juutalaiset jatkoivat pyhien tekstien tallentamista kääröihin. Samalla muutos kulki käsi kädessä sen kanssa, että kristityt alkoivat muodostaa omaa pyhien kirjoitusten kokoelmaa juutalaisten Raamatun eli Vanhan testamentin rinnalle.
300-luvulta eteenpäin papyrus korvautui kirjoitusmateriaalina nahasta tehdyillä pergamenteilla.
Takaisin menneisyyteen
Useimmat ihmiset lienevät kiinnostuneita menneisyydessä tapahtuneista asioista. Historian kanssa me kohtaamme kuitenkin vääjäämättömän haasteen: miten me voimme tietää 200 vuotta vanhoista asioista, puhumattakaan tilanteesta, jossa olemme 2 000 vuoden päässä meitä kiinnostavista henkilöistä ja tapahtumista?
Tieto täytyy kulkeutua eteenpäin välittäjien kautta, suullisesti tai kirjallisesti. Uuden testamentin teosten kohdalla kysymys on luonnollisesti kirjallisista lähteistä.
Eräässä historialehdessä esiteltiin hiljattain Rooman keisari Neron elämää, joka hallitsi valtakuntaa vuosien 54–68 välillä. Artikkelissa annettiin tarkkoja tietoja muun muassa siitä, miten Nero avioitui miehen kanssa vaimonsa kuoleman jälkeen. Harva tulee kuitenkaan pohtineeksi kysymystä, mitkä ovat ne lähteet, joiden pohjalta me voimme rakentaa kuvan keisarin monivivahteisesta elämästä.
Keisari Neron tapauksessa tutkijat joutuvat tukeutumaan lähinnä kahden historioitsijan, Tacituksen (n. 56–120) ja Suetoniuksen (n. 69–140), teksteihin. Molemmat kirjoittivat huomattavan tärkeitä teoksia keisareiden elämästä. Kuitenkin parhaat käsikirjoitukset, jotka näistä teoksista ovat säilyneet, on kopioitu noin 800 vuotta itse tapahtumien jälkeen. Tästä huolimatta tutkijat luottavat siihen, että nämä käsikirjoitukset sisältävät ainakin riittävän tarkasti saman tekstin, jonka kirjoittajat alun perin kirjoittivat.
Huikea määrä tekstilöytöjä
Entä mikä on tilanne Uuden testamentin käsikirjoitusten osalta?
Meille ei ole säilynyt Uuden testamentin teosten alkuperäisiä käsikirjoituksia. On kuitenkin muistettava, että sellaisia ei ole saatavilla mistään muustakaan tuon ajan teoksesta. Yksi eroavuus Uuden testamentin ja muiden antiikin teosten välillä kuitenkin on olemassa: samaan aikaan, kun muiden antiikin teosten tutkijat valittavat käsikirjoitusten vähyyttä, Uuden testamentin tutkijat hukkuvat käsikirjoitusten paljouteen. Säilyneitä käsikirjoituksia kreikan kielellä ja käännöksinä on olemassa noin 25 000 kappaletta. Monien tekstien kohdalla tutkimus on edelleen pahasti kesken.
Koska evankeliumi levisi nopeasti ympäri Rooman valtakuntaa, eivätkä kaikki osanneet kreikkaa, teoksia alettiin jo toisella vuosisadalla kääntää latinaksi, syyriaksi ja koptiksi. Tämä käy ilmi muun muassa eräästä ikävästä tapauksesta, josta kerrotaan vanhimmassa säilyneessä latinankielisten seurakuntien elämää kuvaavassa teoksessa Scilliumin marttyyrien kärsimys (lat. Passio Sanctorum Scilitanorum). 17. heinäkuuta vuonna 180 kaksitoista kristittyä – seitsemän miestä ja viisi naista – seisoi oikeudessa Karthagossa syytettynä siitä, että he eivät suostuneet palvomaan keisari Marcus Aureliusta jumalana. Kun heiltä ennen teloitusta kysyttiin, mitä teoksia he kantavat mukanaan, he vastasivat: ”Kirjoja ja hyvän miehen Paavalin kirjeitä.” Lause osoittaa, että evankeliumit ja Paavalin kirjeet olivat saatavilla latinaksi jo vuonna 180.
Varhaisten käännösten lisäksi tutkijoiden käytössä on kirkkoisien ja muiden varhaisten kirjoittajien lainauksia Uuden testamentin teoksista. Näitä lainauksia on niin paljon, että pelkästään niiden perusteella Uuden testamentin teksti voitaisiin koostaa miltei kokonaan.
Esimerkkilöytöjä
Vanhin koko Uuden testamentin sisältävä käsikirjoitus on Codex Sinaiticus. Nimi tarkoittaa Siinain kirjaa. Tämä pergamenteille kirjoitettu teos on peräisin 300-luvun puolivälistä. Koodeksia säilytettiin Siinain vuorella Pyhän Katariinan luostarissa, josta se 1800-luvun puolivälissä päätyi länsimaalaisten tutkijoiden käsiin.
Samalta ajalta on peräisin Codex Vaticanus, joka sisältää suurimman osan Uuden testamentin teoksista. Puuttuvat teokset ovat pastoraalikirjeet (1. & 2. Tim. sekä Tit.), Filemonin kirje sekä Ilmestyskirja. Teosta säilytetään Vatikaanin kirjastossa.
Nämä kaksi koodeksia ovat se kivijalka, jonka varaan modernit käännökset on rakennettu viimeisen sadan vuoden aikana. Aikaväli Uuden testamentin tapahtumien ja varhaisimman löytyneen koko Uuden testamentin sisältävän käsikirjoituksen välillä on noin 300 vuotta, mikä on alle puolet esimerkiksi edellä mainitun keisari Neron elämän ja siitä kertovien elämäkertakuvausten ajallisesta etäisyydestä. Lisäksi viimeisen sadan vuoden aikana tehty tutkimus on tuonut esille papyruslöytöjä, joista osa voidaan ajoittaa 100- ja 200-luvuille. Olennaisimpia näistä löydöistä ovat Chester Beatty- ja Bodmer-papyrukset.
Chester Beatty -papyruksiin kuuluu kolme käsikirjoitusta, jotka ovat noin vuodelta 200. Yhdessä ne sisältävät huomattavan laajoja kokonaisuuksia evankeliumeista, Apostolien teoista, Paavalin kirjeistä ja Ilmestyskirjasta. Bodmerpapyruksiin taas kuuluu neljä käsikirjoitusta, joista kolme on peräisin noin vuodelta 200 ja yksi noin vuodelta 500. Esimerkiksi papyrus numero 72 (n. 200 jKr.) on vanhin käsikirjoitus, joka sisältää Pietarin kirjeet sekä Juudaksen kirjeen kokonaisuudessaan.
Kaikista vanhin tunnettu Uuden testamentin tekstiä sisältävä käsikirjoituspalanen on tällä hetkellä papyrus 52, joka on vuosilta 100– 150. Se sisältää jakeita Jeesuksen ja Pilatuksen välisestä keskustelusta Johanneksen evankeliumista.2 Sen ajoitus osoitti aikoinaan vääräksi näkemyksen, jonka mukaan kyseinen evankeliumi olisi kirjoitettu vasta toisen vuosisadan loppupuolella.
Tietoa myös kaanonin muodostumisesta
Raamatuntutkimuksessa käsikirjoituslöytöjen tärkein käyttötarkoitus on auttaa selvittämään Uuden testamentin teosten alkuperäinen kirjoitusmuoto. Sen lisäksi niiden pohjalta voidaan kuitenkin tehdä tärkeitä päätelmiä, kun tutkitaan kaanonin eli tässä tapauksessa Uudeksi testamentiksi kutsutun kirjakokoelman muodostumisprosessia.
Esimerkiksi papyrus 45, joka sisältää tekstiä neljästä evankeliumista ja Apostolien teoista, osoittaa, että nämä teokset oli koottu samojen kansien sisälle jo vuoden 200 tienoilla. Käsikirjoitus 0212, joka on niin ikään noin vuodelta 200, on alun perin sisältänyt neljän evankeliumin harmonisoidun kokonaisuuden.
Nämä kaksi esimerkkiä tukevat monista muista lähteistä saatua havaintoa, että neljää evankeliumia alettiin koota samojen kansien sisälle jo toisella vuosisadalla. Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumit toisin sanoen nousivat nopeasti rvovaltaiseen asemaan ilman kilpailijoita.
Sama huomio voidaan tehdä Paavalin kirjeistä. Viimeistään 100-luvun alussa Paavalin kirjeitä alettiin koota yksiin kansiin. Yksi esimerkki tästä kehityksestä on juuri edellä mainittu Chester Beatty -kokoelma. Tutkijat kiinnittävät usein huomiota myös apostolisiin isiin lukeutuneen Klemens Roomalaisen säilyneeseen kirjeeseen, jonka hän lähetti Korintin seurakunnalle vuonna 96. Kirje osoittaa Klemensin tunteneen useita Paavalin kirjeitä.
Kaikki tämä käy yksiin sen kanssa, mitä tiedämme varhaisimmista Uuden testamentin kaanonin sisältävistä listoista: evankeliumit, Apostolien teot ja Paavalin kirjeet kuuluivat alusta saakka kaanoniin ja muodostivat arvovaltaisten kirjoitusten selkärangan.
Huuhaateoriat romukoppaan
Varhaiset tekstilöydöt osoittavat vääräksi myös populaarit teoriat, joiden mukaan Uuden testamentin – ja käytännössä koko kristinuskon – sanoma oli ensimmäisten satojen vuosien aikana olennaisesti muutettu. Löydöt paljastavat humpuukiksi esimerkiksi klassikoksi nousseessa Da Vinci -koodissa esitetyn väitteen, jonka mukaan Uuden testamentin kaanoniin oli alkujaan ehdolla noin kahdeksankymmentä evankeliumia, joista 300-luvulla pidetty kirkolliskokous kelpuutti mukaan vain neljä.
Todellisuudessa Uuteen testamenttiin talletetut teokset levisivät heti ensimmäiseltä vuosisadalta lähtien nopeasti ympäri Rooman valtakuntaa ja niitä kopioitiin kovalla tahdilla. Tähän liittyi olennaisella tavalla tapa lukea teoksia ääneen seurakuntien jumalanpalveluksissa. Ääneen lukeminen johti automaattisesti teoksen tunnettavuuteen, ja se puolestaan kulki käsi kädessä teosten tarkan kopioimisen kanssa. Liialliset muutokset eivät olisi menneet yhteisössä läpi. Siksi kenelläkään ei esimerkiksi 300-luvulla ollut edes teoreettista mahdollisuutta muokata kaikkien teosten sisältöä uusiksi: tekstit olivat yksinkertaisesti levinneet liian laajalle alueelle liian monina kopioina.
Ehkä vieläkin tärkeämpää on huomata, että kristittyjen keskuudessa alkoi jo 100-luvun taitteessa muodostua ajatus omasta pyhien kirjoitusten kokoelmasta, johon suhtauduttiin pyhille kirjoituksille kuuluvalla kunnioituksella. Tästä parhaimmat todisteet ovat papyruskääröjen vaihtaminen koodekseihin sekä neljän evankeliumin ja Paavalin kirjeiden kokoelmat, jotka uusi kirjamuotoon siirtyminen mahdollisti.
Viitteet:
1) 2. Joh. 12. 2) Joh. 18:31–33, 37–38.
Janne Saarela Kirjoittaja on teologian kandidaatti.
Niin lähelle alkutekstiä kuin mahdollista
Kun raamatunkäännöskomiteat nykyään kokoontuvat valtavan projektin äärelle — valmistamaan uutta Uuden testamentin käännöstä jollekin kielelle — heidän ei onneksi tarvitse käydä läpi kaikki tuhansia olemassa olevia käsikirjoituksia. Tutkijat ovat nimittäin jo muutaman sadan vuoden ajan analysoineet löydettyjä käsikirjoituksia hyvin tarkasti, ja työn tulos – Uuden testamentin tällä hetkellä kaikista alkuperäisimpänä pidetty tekstimuoto – on tiivistetty samojen kansien sisälle.
Vaikka näitä niin sanottuja kriittisiä tekstilaitoksia on olemassa useita, kääntäjät käyttävät yleensä apunaan niistä tunnetuinta, Nestle-Aland28:aa. Teokseen voi tutustua osoitteessa nestle-aland.com.
1800-luvun lopulta lähtien kristityt ympäri maailmaa ovat työskennelleet kristittyjen yhteyden puolesta. On pidetty kirkolliskokouksia ja muodostettu...
Opetus1.4.2024 | Samuel Tedder En lakkaa ihmettelemästä sitä, että täältä pienestä maasta Pohjolassa – maailman näkökulmasta laidalta – Jumala on ihmeellisesti lähettänyt ihmisiä antamaan itsensä j...
Juutalaisten pääsiäisjuhlan heprealainen nimi pesah tarkoittaa ohi kulkemista. Nimi tulee siitä, että pääsiäisyönä Jumalan lähettämä tuomion enkeli kulki Egyptin...
Opetus24.3.2023 | Janne Saarela Pitkäperjantain murhe vaihtui kolmannen päivän aamuna hämmästykseen ja riemuun, kun Jeesuksen hauta löydettiin tyhjänä. On mahdollista listata kuusi vankkaa tosiasia...
Opetus13.3.2024 | Merja Hakala Sitten Jeesus nousi vuorelle. Hän käski luokseen ne, jotka hän oli valinnut, ja he lähtivät hänen mukaansa. Nämä kaksitoista Jeesus kutsui olemaan kanssaan lähettääks...
OpetusDaniel Hug | 6.3.2024 Kuulemme usein kertomuksia siitä, kuinka ihmiset löytävät Jeesuksen ja heidän elämänsä muuttuu. Jotkut tulevat uskoon dramaattisesti ja näkyvästi, kuten esimerkiksi Juokse, p...
Opetus29.2.2024 | Onni Haapala Kamelinkarvoihin pukeutunut ja villimehiläisten hunajaa ravinnokseen syönyt profeetta Johannes Kastaja kulki Jeesuksen edellä julistaen: Kääntykää, sillä taivasten va...
Istuin sängylläni. Olin alkanut harjoitella Jumalan äänen kuuntelemista niin, että kirjoitin päiväkirjaani kysymyksiä. Sitten tarkoitukseni oli kuunnella ja kirj...
Opetus4.2.2023 | Anniina Jakonen Raamattua voi hyvällä syyllä sanoa bestselleriksi ja klassikoksi, sillä se on maailman myydyin, levinnein, siteeratuin ja käännetyin kirja. Tilastojen mukaan koko R...
Opetus30.1.2024 | Gordon D. Fee, Douglas Stuart Nuoruudessamme tutustuimme Raamattuun niin, että siitä luettiin vain yksittäisiä jakeita tai osia ja näin etsittiin Jumalalta ”päivän sanaa”. Ajatelt...
Millä tavalla miellämme Jeesuksen? On hyvä pysähtyä miettimään, mitä hän kertoi itsestään. Edellisessä osassa pureuduimme siihen, mitä tarkoittaa, että...
Opetus20.12.2023 | Elina Rautio Huoneessa kaikuu kimeä itku. Kippuralle koukistuneet jalat ja kädet heiluvat ilmassa, pikkuruinen suu hamuaa ruokaa. Vauvan olemus rauhoittuu, kun äiti kietoo lapsen...
Raamatun yksi tärkeimmistä muutoskuvauksista on Israelin kansan muuttuminen erämaavaelluksen jälkimainingeissa muukalaisista omistajiksi. Muukalaisuusidentite...
Opetus30.11.2023 | Gordon D. Fee, Douglas StuartTehdäänpä seuraavat asiat selviksi: Raamattu ei ole pelkästään jokin jumalallinen ohjekirja. Se ei ole kultakaivos lupauksista, joihin tulee uskoa, eikä se ol...
Raamatun lehdillä profeetta Elia tupsahtaa näyttämölle ilman juuri minkäänlaista esittelyä. Tiedämme hänestä kuitenkin jotain hyvin tärkeää: Elia palvelee Israelin Jumalaa (engla...
Opetus7.11.2023 | Anniina Jakonen Onnelliset, aina kuolemaan asti niin myötä- kuin vastoinkäymisissä kestävät avioliitot tuntuvat käyvän yhä harvinaisemmiksi. Myös muut lähi-ihmissuhteemme kokevat...
Opetus1.11.2023 | Onni Haapala Te olette maailman valo. Ylhäällä vuorella oleva kaupunki ei voi olla kätkössä. Eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle vaan lampunjalkaan, ja niin se l...
Opetus26.10.2023 | Samuel Kuusela Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, m...
Opetus20.10.2023 | Ville Anttila Nämä ovat myös ne kaksi asiaa, joihin keskittymällä tullaan paremmin voivaksi yhteisöksi. Kaksisuuntainen rakkaus on siis sekä hedelmä että juuri. ...
Opetus13.10.2023 | Tanja Närhi Jumalalla on missio tässä maailmassa, ja teologiassa sitä kutsutaan termillä missio Dei. Tämä Jumalan missio lävistää koko Raamatun, ja sen päämäärä on Kristuksen ris...
Opetus2.10.2023 | Martti Ahvenainen Joskus sanotaan, ettei meidän tarvitse seurata aikoja vaan keskittyä pelkästään evankeliointiin. Aikojen seuraaminen ei kuitenkaan estä evankeliointia, päinvasto...
Opetus27.9.2023 | Tomi Kuosmanen Viime kuukausina yhteiskunnallinen keskustelu on laittanut meidät ajattelemaan, mitä on erilaisuuden hyväksyminen ja mitä rasismilla tarkoitetaan. Moni meistä laitt...
Opetus16.9.2023 | Juhani Karvinen Ihmisillä on yleensä jonkinlainen käsitys Jumalasta ja Jeesuksesta, mutta kun aletaan puhua Pyhästä Hengestä, he eivät yleensä ymmärrä, mistä on kysymys. Jotkut al...
Opetus6.9.2023 | Niilo Närhi On vaikuttavaa lukea Jumalan sytyttämien lähetysihmisten maailman valloittamiseen tähtääviä sitaatteja. Yksi aikansa ihmisiä haastaneista oli Oswald J. Smith, joka peru...
Opetus31.8.2023 | Tuula Palola Päästyään luvattuun maahan Israelin ”kansa palveli Herraa Joosuan koko elinajan ja niiden vanhinten koko elinajan, jotka elivät vielä Joosuan jälkeen” (Tuom. 2:7)...
OpetusMarko Jauhiainen | 22.8.2023 Seurakuntayhteyden kannalta haitallisten ongelmien saralla oman osa-alueensa muodostavat tapaukset, joissa ihailtu, näennäisesti Jumalan vahvassa johdossa ja siunaukse...
OpetusSamuel Kuusela Jumalan valtakunta on hyvin erilainen kuin maalliset valtakunnat. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epä...
OpetusOnni Haapala | 15.8.2023 Miltä tuntuukaan saada uudet silmälasit! Näemme jälleen kirkkaasti, sillä näön puutteet on huomattu tarkastuksessa ja parannuskeinoksi on tehty oikeanlaiset silmälasit. Väl...
OpetusOnni Haapala | 21.7.2023 Kukin Paavalin kuvaama varustuksen osa saa hengellisen merkityksen; totuuden vyö, pelastuksen kypärä, hengen miekka, vanhurskauden haarniska, uskon kilpi ja alttiuden kengä...
Opetus18.7.2023 | Jon Dunn Kun Jeesus Johanneksen evankeliumissa (luku 10) sanoi olevansa hyvä paimen, hän puhui aikansa uskonnollisille johtajille aiheesta, joka oli heille hyvin tuttu. Jeesuksen...
Vesikaste kuuluu Kristuksen opin alkeisiin. Uudestisyntynyt kristitty tunnustautuu ja sitoutuu siinä uuteen elämään Jumalan tahdon mukaisesti. Kasteen jälkeen häne...
Raamattukouluaikoina teimme säännöllisesti piloja toisillemme. Kerran löysin myslini seasta koiranruokaa. Pitkän salapoliisityön jälkeen sain syyllisen selville ja kesku...
OpetusTanja Närhi Ihminen on kaikkina aikoina etsinyt elämäänsä johdatusta ja suuntaa valintoihinsa. Muinaisessa Mesopotamiassa tulevaisuutta ennustettiin uhrieläinten maksasta. Enteitä, tähtikartt...
(18.4.2023) Daavid, Iisain poika ja kuningas Salomon isä, syntyi ja kasvoi Betlehemissä, kunnes koitti aika astua Jumalan valmistamaan suunnitelmaan...
OpetusTanja Närhi (11.4.2023) Jeesus antoi oppilailleen tehtävän viedä hyvä uutinen kaikille kansoille, mutta hän kielsi heitä lähtemästä liikkeelle, ennen kuin he olivat saaneet taivaasta voiman v...
OpetusTanja Närhi Jeesus antoi oppilailleen tehtävän viedä hyvä uutinen kaikille kansoille, mutta hän kielsi heitä lähtemästä liikkeelle, ennen kuin he olivat saaneet taivaasta voiman varustukseksi...
Liikkeen vainoojasta sen aktiiviksi kääntynyt tarsolainen fariseus Saulus toteaa 50-luvun puolessavälissä Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta: ”Ol...
OpetusSara Saarela Paavali kehottaa Galatalaiskirjeessä: ”Jos me Hengessä elämme, vaeltakaamme myös Hengessä” (5:25).1 Paavalille Pyhä Henki ei ole sivuseikka tai jonkinlainen lisä, vaan se on se t...
OpetusNiilo Närhi (16.3.2023) Joosefin ja hänen perheensä vaiheisiin Ensimmäisen Mooseksen kirjan loppuosassa on käytetty peräti neljätoista lukua.1 Se viestittää, että kertomus sisältää jotain aja...
(7.3.2023) Nuori tai muuten ylivirittynyt usko voi nähdä paholaisia sielläkin, missä niitä ei välttämättä ole. Toisaalta monille Sielunvihollisen rooli on kutistunut j...
OpetusLassi Mäkinen (1.3.2023) Jumala loi kaiken shalom-tilaan. Vallitsi täydellinen rauha, turva, hyvinvointi, terveys ja eheys. Syntiinlankeemuksessa tämä rikkoutui, ja yhä edelleen synti rikkoo...
OpetusSara Saarela (22.02.2023) Maailmassamme on tarjolla monenlaisia kertomuksia siitä, keitä me olemme, mikä on elämän tarkoitus, miten maailma on tullut olemaan ja niin edelleen. Jeesuksen seura...
OpetusVille Kalaniemi Kristikunnalla on paastoon liittyvä rikas hengellinen perintö. Paasto oli osa Mestarimme elämää. Se kuului tärkeänä osana ensimmäisten kristittyjen ja alkuseurakunnan elämänta...
OpetusEsko Matikainen (2.2.2023) Apostoli Paavali kirjoittaa Jumalan salaisuudesta: ”Mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut, minkä Jumala on valmistanut niille,...
OpetusSara Saarela Seurakunnissa kolmiyhteistä Jumalaa lähestytään usein Uuden testamentin, etenkin Jeesuksen, kautta. Tämä on hyvä tapa, koska Raamattu itse sanoo, että Poika Jumala näyttää Isä Ju...
OpetusElina Rautio Kuka hän on, joka ajanlaskun sai alkamaan? Syrjittyjen viereen hän jäi istumaan. Kuka hän on, joka kertoi valtakunnasta, jossa jokainen on arvokas? Nämä Iltan Kuka hän o...
OpetusRisto Huttunen (30.12.2022) Tilaisuudessa, jossa tulin uskoon, koin suurta iloa, kun ymmärsin saaneeni suuren syntitaakkani anteeksi. Tuo ilo herätti minussa välittömästi halun antaa om...
OpetusAnniina Jakonen Mitä tekoa me olemme? Miksi Jumala oli valmis näkemään ihmiskunnan puolesta niin suuren vaivan ja uhrauksen, että hän lähetti ainoan Poikansa kärsimään ja kuolemaan puolestamm...
OpetusLassi Mäkinen The Passion of the Christ -elokuvan loppukohtauksessa Jeesuksen kuolinhetkellä taivaasta putoaa yksi pisara, kuin kyynel. Osuessaan maahan se saa maan järisemään ja te...
Joskus uskoontulon yhteydessä voi olla helppoa ottaa vastaan Jeesus ja hänen anteeksiantonsa, mutta seurakunnan rooli jää ymmärtämättä. Siitäkin huolimatta, että Raama...
OpetusTomi Kuosmanen Jos pappani Wiljam Kuosmanen olisi vuosikymmeniä sitten puhujamatkoillaan kehunut olevansa ylpeä vaimostaan, lapsistaan tai seurakunnastaan, palautevyöry olisi saattanut olla m...
Jeesus käskee lähetyskäskyssä menemään kaikkialle maailmaan ja tekemään opetuslapsia. Juutalaisille opetuslapseus oli ilmiönä tuttu, olihan heidän keskuudessaan esimerkik...
Kristityn elämässä on paljon kiusauksia ja koettelemuksia. Kiusauksia tulee joka päivä, ja ne voivat olla suuria tai pieniä, ulkoisia tai sisäisiä. Kiusaukset ovat melko y...
Alkuvuodesta esikoispoikamme Huugo kuoli vajaan neljän vuoden iässä. Talven ajan toistuneet infektiot olivat tuhonneet valtaosan keuhkoista, jotka olivat harvi...
OpetusRon Mehl Oletko koskaan kuullut kymmentä käskyä kuvattavan rakkauskirjeeksi, lempeän sydämelliseksi sanomaksi suoraan Jumalalta? Ehkä et. Kuitenkin olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että käsk...
OpetusJuhani Karvinen Paavali kirjoittaa Herrasta Jeesuksesta: ”Joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodo...
OpetusJanne Saarela Jesajan kirjan luvusta 40 eteenpäin kansalla on tuplaongelma. Ensimmäinen ongelma on maallinen: kansan pitäisi palata takaisin omaan maahansa. Jumalan vastaus tähän haaste...
Jesajan kirjan tärkeyttä Raamatussa on vaikea liioitella. Teologialtaan teos on Vanhan testamentin Mount Everest, eikä liene sattumaa, että Uudessa testamentissa ainoast...
OpetusAnniina Jakonen Yhdysvalloissa tehtiin eläinkoe, jossa tutkittiin hiirten motivaatiota ja kestävyyttä eri olosuhteissa. Aluksi hiiret jaettiin kahteen ryhmään. Ensimmäisen ryhmän hiiret laite...
OpetusLeevi Launonen Seurakunnan täti ihmettelee uskovia nuoria, jotka ovat laittaneet kasvoihinsa lävistyksiä ja käsivarsiinsa näyttäviä tatuointeja. Yläkoululainen kertoo kotona, että Setan edust...
OpetusMarko Halttunen Habakukin tunnuslause näkyy myös apostoli Paavalin julistuksessa Roomalaiskirjeen ensimmäisessä luvussa: ”Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itse...
OpetusRick Warren Pauli Parkkinen avasi Länsirannan seurakunnan kirkkoneuvoston kuukausikokouksen täsmälleen klo 19. ”Meillä on tänään pitkä asialista, joten on parasta, että aloitamme heti”, Pauli...
OpetusMatti Niemelä Herätyskristillisenä liikkeenä helluntailaisuutta kutsutaan toisinaan kokemus- tai ratkaisukristillisyydeksi. Helluntailiikkeessä korostetaan omakohtaista us...
OpetusAnniina Jakonen Vuorisaarnassaan Jeesus kehottaa omiaan kokoamaan aarteita taivaaseen.1 Raamattu muistuttaa myös sen arvioinnista, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaist...
OpetusDavid Petts Pyhän Hengen saamisen merkitys näkyy korostetusti siinä, että Paavali kysyy välittömästi Efesokseen saavuttuaan sieltä löytämiltään opetuslapsilta: Saitteko Pyhän Hengen, kun tuli...
OpetusNiilo Närhi Danielin kirja jakautuu kahteen osaan. Ensimmäiset kuusi lukua sisältävät enimmäkseen Danielin ja hänen kolmen toverinsa kokemuksia. Luvut 6–12 sisältävät apokalyptisia näkyjä ja...
OpetusKlaus Korhonen Vanhan liiton aikana siunaamiseen liittyi usein profeetallinen ulottuvuus. Siunaaja lausui sanoja, jotka olivat merkityksellisiä siunattavan henkilön tai kokonaisen...
OpetusAri-Pekka Niemelä Kuten olemme huomanneet, raha on välttämätön osa luomisjärjestykseen kuuluvan tehtävämme toteuttamista. Rahan avulla voimme luoda k...
OpetusNiilo Närhi Danielin kirjan kertomukset pakkosiirtolaisiksi joutuneiden nuorten juutalaispoikien rohkeudesta ovat puhutelleet ja innoittaneet Herraan turvaavia säilyttämään uskollisuutensa Ju...
OpetusJuhani Karvinen Ihmiskunnan kulttuuripiirit ovat täynnä erilaisia jumalia. Esimerkiksi hindulaisuudessa jumalia tiedetään olevan miljoonittain. Maailmassa on kuitenkin olemassa kolme yk...
OpetusValtter Luoto Kun Jeesusta tultiin vangitsemaan Kidronin puron toisella puolella olevasta puutarhasta, missä hän juuri tuolloin oleskeli opetuslastensa kanssa, ei Jeesus paennut,...
OpetusJouko Ruohomäki Rukous on uhraamisen ohella vanhin jumalanpalveluksen muoto. Rukous on edelleen olennainen osa sekä yksilöllistä että yhteisöllistä jumalan...
OpetusElina Rautio Kirjailija ja kirjallisuuden tutkija C.S. Lewis kertoo teoksessaan Ilon yllättämä (Kirjapaja 2013) uskoontulostaan. Hän kuvaa prosessia Jumalan väsytystaisteluksi, jossa ”Suuri K...
OpetusPetri Mäkilä Ennen vanhaan käytettiin paljon niin sanottuja mannalappuja, joissa oli jokin raamatunlause. Lappuja poimittiin niitä täynnä olleesta astiasta. Väheksymättä yhtään lukijan mahdol...
OpetusAnniina Jakonen Muutaman viime vuoden aikana meille on tullut valitettavan tutuksi koko maailmaa koskettava uhka, jota tuskin kukaan olisi toivonut. Ympärillämme tuntuu olevan jatkuvaa levott...
OpetusMarko Halttunen Hesekielin aikainen suurvalta Babylon kuningas Nebukadnessarin johdolla oli aloittanut aggressiivisen laajentumispolitiikkansa kohti länttä. Se oli tehnyt ensimmäisen hyökkäyk...
OpetusElina Rautio ”Uuvuttaa. Mikään ei innosta. Tunnen itseni tarpeettomaksi marionetiksi, jonka tekemisillä ei ole mitään vaikutusta muihin ihmisiin. Silti täytyy vain painaa eteenpäin, koska eva...
OpetusJanne Saarela Pietaria ei tunnettu alun perin Pietarina, vaan hän sai syntymänimekseen tuon ajan suosituimman juutalaisen miehen nimen, Simon. Myöhemmin Jeesus antoi hänelle aramean...
OpetusRisto Kauppinen Pelastus on uskosta1; pelastus on parannuksen kautta2; pelastus on tunnustuksen kautta3; pelastus on uudestisyntymisen ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta4; pelastus...
Ne raamatulliset esimerkit paastosta, jotka ovat tutuimpia, tuntuvat nostavan paaston riman korkeuksiin, joihin on mahdotonta yltää. Jeesus oli syömättä neljäkymme...
OpetusNapoleon osoitti kerran Kiinan karttaa ja totesi: ”Siinä on nukkuva jättiläinen. Jos se joskus herää, sitä ei pysäytä mikään.” Näin on myös seurakunnan kohdalla.
OpetusJoulun ja kaamoksen keskellä valot ilahduttavat ihmisten mieliä. Tunnelmaa ovat luomassa kuusen kynttilät, ikkunoissa ja talojen seinillä roikkuvat värivalot ja tietysti perinteiset kyn...
OpetusHalu tietää tulevaisuus on yleisinhimillinen. Esimerkiksi assyrialaiseen, noin vuodelta 2800 ekr. peräisin olevaan savitauluun on kaiverrettu sanat: ”Meidän maamme rappeutuu nä...
Opetus”Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan –– ”, laulaa Pekka Simojoki laulussaan Kahden maan kansalainen. Laulun sanat kuvaavat hyvin kristity...
OpetusJumalanpalvelus on seurakuntaelämän keskus. Se ei ole vain yksi toimintamuoto toisten joukossa vaan pikemminkin sydän, josta virtaa uutta voimaa koko seurakunnan elämään. ...
OpetusIhminen tekee joka päivä tuhansia valintoja. Eri lähteiden mukaan päivittäisten päätösten määrä vaihtelee muutamasta tuhannesta aina 35 000:een saakka. Pelkästään ruokaa k...
OpetusUskova elää tässä ajassa katsellen kolmeen suuntaan – taaksepäin
menneeseen, eteenpäin tulevaisuuteen ja näkymättömään maailmaan, jonka
kautta Jumala hallitsee.
OpetusMies tuli uskoon herätyskokouksessa, jossa puhuja kehotti valvomaan lakkaamatta. Kolmen päivän päästä mies käveli saarnaajan juttusille ja sanoi, ettei hänestä olisi...
OpetusNykyisin ei taida olla kovinkaan muodikasta puhua uskoville vastoinkäymisten kestämisestä ja yleensä kestämisestä loppuun asti. Raamatussa...
OpetusJumalan Henki, Pyhä Henki, on ollut mukana kaikessa Jumalan toiminnassa. Luomistapahtumassa ”Jumalan henki liikkui vetten päällä”.1 Sen jälkeen lähti liikkeelle Jumalan luova sana. I...